Does it hurt? – teaching medical Polish as a foreign language for students on basic level (A1–A2)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.20Keywords:
specialist language, medical language, Polish as a foreign language academic course, medical Polish language courseAbstract
The paper addresses the issues of defining a specialist medical language and teaching at the A1–A2 level in multinational groups during the Polish language course at a medical university, showing the problems and difficulties associated with it. It discusses the individual stages of creating a specialist language course, from the profile of an English-speaking student and the analysis of his needs, to specific methods of introducing medical vocabulary, which is necessary at an early stage of knowledge of Polish for relative communication freedom when contacting a Polish-speaking patient. The aim of the paper was to show that introducing a specialist language is possible already at the level A1–A2, as well as drawing attention to the problem of specialist language courses – the lack of tools, materials and training necessary to prepare original proposals for specialist courses.
References
Aleksandrowska O., 2011, Kształcenie w zakresie języków specjalistycznych a potrzeby i oczekiwania studentów filologii angielskiej, Seria „12/15”, nr 2, Lublin, s. 44–52.
Google Scholar
Biernacka M., 2023, Rozwijanie działań mediacyjnych od poziomu podstawowego – na przykładzie kursu języka polskiego jako obcego dla studentów stomatologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 265–282. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.17
Google Scholar
Cholewa J., 2011, Specyfika adresata w nauczaniu języka obcego dla potrzeb zawodowych, Seria „12/15”, nr 2, Lublin, s. 61–67.
Google Scholar
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume [CEFR-CV; CEFR – Companion volume], 2020, Strasbourg, [online] https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [20.01.2024].
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa.
Google Scholar
Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar
Gajewska E., Sowa M., 2015, Sposoby kształcenia nauczycieli języków specjalistycznych: od rzeczywistości edukacyjnej do rozwiązań systemowych, „Neofilolog”, nr 44/2, s. 221–235. https://doi.org/10.14746/n.2015.44.2.07
Google Scholar
Gębal E.P., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 19–33. https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.02
Google Scholar
Kierczak A.W., 2011, Zwykłe niezwykłe potrzeby językowe studentów farmacji, Seria „12/15”, nr 2, Lublin, s. 53–60.
Google Scholar
Komorowska E., 2017, Sylwetka uczącego się języka polskiego jako obcego dla celów biznesowych. Motywacje, problemy, potrzeby, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, s. 167–181. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.12
Google Scholar
Lukszyn J., Zmarzer W., 2001, Teoretyczne podstawy terminologii, Warszawa.
Google Scholar
Ławnicka-Borońska M., Kubacka K., 2016, Język polski medyczny w wybranych materiałach dydaktycznych ostatniego ćwierćwiecza, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 23, s. 215–235. https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.17
Google Scholar
Magajewska M., 2016, Specjalistyczny język medyczny a multimedialny kurs języka zawodowego dla pielęgniarek, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 199–213.
Google Scholar
Piotrowski S., 2011, O potrzebach i autonomii w nauce języka specjalistycznego, Seria „12/15”, nr 2, Lublin, s. 7–9.
Google Scholar
Seretny A., 2017, Leksyka w nauczaniu języka specjalistycznego – potrzeby akademickie a potrzeby zawodowe, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, s. 149–166.
Google Scholar
Sobkowiak P., 2011, O potrzebach uczenia kursu języka specjalistycznego, Seria „12/15”, nr 2, Lublin, s. 68–80.
Google Scholar
Terka B., Rogala D., Wawrzeń M., Burzyńska M., Rodzińska W., Gruchała W., 2019, U lekarza. Słucham i rozumiem! Materiały do nauczania języka polskiego medycznego. Poziom A2–B2, Kraków.
Google Scholar
Wojtczak E., 2016, Nauka języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Potrzeby studentów w świetle badań ankietowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 23, s. 237–248. https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.18
Google Scholar
Downloads
Published
Versions
- 2024-10-04 (2)
- 2024-09-06 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.