This is an outdated version published on 2024-09-06. Read the most recent version.

Cultural content in teaching polish as a foreign language at B2–C2 levels

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.06

Keywords:

teaching Polish as a foreign language, foreign language teaching techniques, multiculturalism, intercultural competence, intercultural communication

Abstract

The aim of the article is to present the preferences of foreigners learning Polish at the highest levels of proficiency in terms of: (1) interest in Polish culture, (2) thematic areas related to Polish culture, (3) ways of teaching Polish culture in Polish classes and (4) ways of learning about it by the respondents outside Polish language lessons. The results of a survey conducted among 150 foreigners participating in group courses at B2, C1 and C2 levels in selected native academic centers in 2022 are described in the text. The results of the survey testify to the willingness to explore issues related primarily to everyday life, study and work, the state and society, as well as the positive attitude of the respondents to the use of the feeding method in developing (inter)cultural competences and to discussions on cultural topics with other learners during the lesson. Most of the respondents get to know Polish culture by reading books and communicating with native Polish speakers in public places. The use of the results of the study may contribute to the development of the discussion on the differentiation of cultural material in Polish as a foreign language classes depending on the level of language proficiency of the learners.

Author Biography

Barbara Łukaszewicz, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum

References

enveniste É., 1980, Struktura języka i struktura społeczeństwa, w: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa.
Google Scholar

Bolten J., 2006, Interkulturowa kompetencja, Poznań.
Google Scholar

Byram M., Tost Planet M., 2000, Social Identity and the European Dimension: Intercultural Competence Through Foreign Language Learning, Strasbourg.
Google Scholar

Gudykunst W.B., Kim Y.Y., 2002, Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową, w: J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa, s. 496–514.
Google Scholar

Guilherme M.M., 2002, Critical Citizens for an Intercultural World: Foreign Language Education as Cultural Politics, Bristol. https://doi.org/10.21832/9781853596117
Google Scholar

Hadley G., 1997, Lexis and Culture: Bound and Determined?, „Journal of Psycholinguistic Research”, t. 26, nr 4, s. 483–496.
Google Scholar

Harbig A.M., 2010, Kształcenie kompetencji interkulturowej przyszłych menedżerów – rola zajęć z języka obcego, w: M. Mackiewicz (red.), Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej, Poznań, s. 211–220.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Kuo M.-M., Lai C.C., 2006, Linguistics across Cultures: The Impact of Culture on Second Language Learning, „Journal of Foreign Language Instruction” t. 1, nr 1, s. 1–9.
Google Scholar

Łukaszewicz B., 2022a, Codzienność jako kategoria lingwakulturowa w glottodydaktyce polonistycznej, w: S. Cygan, M. Marczewska, K. Ostrowska (red.), Glottodydaktyka polonistyczna wczoraj, dziś, jutro. Między doświadczeniem a wyzwaniami współczesności, Kielce, s. 141–152.
Google Scholar

Łukaszewicz B., 2022b, Wspomaganie autonomii uczących się języka polskiego jako obcego w procesie poznawania kultury polskiej, w: E. Awramiuk, K. Szamryk (red.), Z problematyki kształcenia językowego IX, Białystok, s. 65–77.
Google Scholar

Meyer R., 2023, Mapa kulturowa. Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie, Kraków.
Google Scholar

Sapir E., 1978, Kultura, język, osobowość, Warszawa.
Google Scholar

Straub J., 2010, Lerntheoretische Grundlagen, w: A. Weidemann, J. Straub, S. Nothnagel (red.), Wie lehrt man interkulturelle Kompetenz? Theorien, Methoden und Praxis in der Hochschulausbildung. Ein Handbuch, Bielefeld, s. 31–98.
Google Scholar

Wierzbicka A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin.
Google Scholar

Windmüller F., 2011, Français langue étrangère (FLE): l’approche culturelle et interculturelle, Paryż.
Google Scholar

Published

2024-09-06

Versions

How to Cite

Łukaszewicz, B. (2024). Cultural content in teaching polish as a foreign language at B2–C2 levels. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 73–89. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.06