Treści kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomach B2–C2
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.06Słowa kluczowe:
glottodydaktyka polonistyczna, techniki nauczania języków obcych, wielokulturowość, kompetencja międzykulturowa, komunikacja międzykulturowaAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie preferencji cudzoziemców uczących się języka polskiego na najwyższych poziomach zaawansowania w zakresie: (1) zainteresowania kulturą polską, (2) obszarów tematycznych związanych z kulturą polską, (3) sposobów nauczania kultury polskiej na zajęciach oraz (4) sposobów poznawania jej przez ankietowanych poza lekcjami języka polskiego. Opisano wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród 150 obcokrajowców uczestniczących w kursach grupowych na poziomach B2, C1 i C2 w wybranych, rodzimych ośrodkach akademickich w 2022 roku. Wyniki badania świadczą o chęci zgłębiania zagadnień związanych przede wszystkim z życiem codziennym, nauką i pracą oraz państwem i społeczeństwem, a także o pozytywnym stosunku ankietowanych do wykorzystywania metody podawczej w rozwijaniu kompetencji (między) kulturowej i do dyskusji na tematy kulturowe prowadzonych z innymi uczącymi się w trakcie lekcji. Większość ankietowanych poznaje kulturę polską poprzez lekturę książek i komunikowanie się z rodzimymi użytkownikami polszczyzny w miejscach publicznych. Wykorzystanie wyników badania może przyczynić się do rozwoju dyskusji dotyczącej różnicowania materiału kulturowego na lekcjach języka polskiego jako obcego w zależności od poziomu zaawansowania uczących się.
Bibliografia
enveniste É., 1980, Struktura języka i struktura społeczeństwa, w: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa.
Google Scholar
Bolten J., 2006, Interkulturowa kompetencja, Poznań.
Google Scholar
Byram M., Tost Planet M., 2000, Social Identity and the European Dimension: Intercultural Competence Through Foreign Language Learning, Strasbourg.
Google Scholar
Gudykunst W.B., Kim Y.Y., 2002, Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową, w: J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa, s. 496–514.
Google Scholar
Guilherme M.M., 2002, Critical Citizens for an Intercultural World: Foreign Language Education as Cultural Politics, Bristol. https://doi.org/10.21832/9781853596117
Google Scholar
Hadley G., 1997, Lexis and Culture: Bound and Determined?, „Journal of Psycholinguistic Research”, t. 26, nr 4, s. 483–496.
Google Scholar
Harbig A.M., 2010, Kształcenie kompetencji interkulturowej przyszłych menedżerów – rola zajęć z języka obcego, w: M. Mackiewicz (red.), Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej, Poznań, s. 211–220.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Kuo M.-M., Lai C.C., 2006, Linguistics across Cultures: The Impact of Culture on Second Language Learning, „Journal of Foreign Language Instruction” t. 1, nr 1, s. 1–9.
Google Scholar
Łukaszewicz B., 2022a, Codzienność jako kategoria lingwakulturowa w glottodydaktyce polonistycznej, w: S. Cygan, M. Marczewska, K. Ostrowska (red.), Glottodydaktyka polonistyczna wczoraj, dziś, jutro. Między doświadczeniem a wyzwaniami współczesności, Kielce, s. 141–152.
Google Scholar
Łukaszewicz B., 2022b, Wspomaganie autonomii uczących się języka polskiego jako obcego w procesie poznawania kultury polskiej, w: E. Awramiuk, K. Szamryk (red.), Z problematyki kształcenia językowego IX, Białystok, s. 65–77.
Google Scholar
Meyer R., 2023, Mapa kulturowa. Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie, Kraków.
Google Scholar
Sapir E., 1978, Kultura, język, osobowość, Warszawa.
Google Scholar
Straub J., 2010, Lerntheoretische Grundlagen, w: A. Weidemann, J. Straub, S. Nothnagel (red.), Wie lehrt man interkulturelle Kompetenz? Theorien, Methoden und Praxis in der Hochschulausbildung. Ein Handbuch, Bielefeld, s. 31–98.
Google Scholar
Wierzbicka A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin.
Google Scholar
Windmüller F., 2011, Français langue étrangère (FLE): l’approche culturelle et interculturelle, Paryż.
Google Scholar
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-04 - (2)
- 2024-09-06 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.