Treści kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomach B2–C2

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.06

Słowa kluczowe:

glottodydaktyka polonistyczna, techniki nauczania języków obcych, wielokulturowość, kompetencja międzykulturowa, komunikacja międzykulturowa

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie preferencji cudzoziemców uczących się języka polskiego na najwyższych poziomach zaawansowania w zakresie: (1) zainteresowania kulturą polską, (2) obszarów tematycznych związanych z kulturą polską, (3) sposobów nauczania kultury polskiej na zajęciach oraz (4) sposobów poznawania jej przez ankietowanych poza lekcjami języka polskiego. Opisano wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród 150 obcokrajowców uczestniczących w kursach grupowych na poziomach B2, C1 i C2 w wybranych, rodzimych ośrodkach akademickich w 2022 roku. Wyniki badania świadczą o chęci zgłębiania zagadnień związanych przede wszystkim z życiem codziennym, nauką i pracą oraz państwem i społeczeństwem, a także o pozytywnym stosunku ankietowanych do wykorzystywania metody podawczej w rozwijaniu kompetencji (między) kulturowej i do dyskusji na tematy kulturowe prowadzonych z innymi uczącymi się w trakcie lekcji. Większość ankietowanych poznaje kulturę polską poprzez lekturę książek i komunikowanie się z rodzimymi użytkownikami polszczyzny w miejscach publicznych. Wykorzystanie wyników badania może przyczynić się do rozwoju dyskusji dotyczącej różnicowania materiału kulturowego na lekcjach języka polskiego jako obcego w zależności od poziomu zaawansowania uczących się.

Biogram autora

Barbara Łukaszewicz - Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum

Bibliografia

enveniste É., 1980, Struktura języka i struktura społeczeństwa, w: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo, Warszawa.
Google Scholar

Bolten J., 2006, Interkulturowa kompetencja, Poznań.
Google Scholar

Byram M., Tost Planet M., 2000, Social Identity and the European Dimension: Intercultural Competence Through Foreign Language Learning, Strasbourg.
Google Scholar

Gudykunst W.B., Kim Y.Y., 2002, Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową, w: J. Steward (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa, s. 496–514.
Google Scholar

Guilherme M.M., 2002, Critical Citizens for an Intercultural World: Foreign Language Education as Cultural Politics, Bristol. https://doi.org/10.21832/9781853596117
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21832/9781853596117

Hadley G., 1997, Lexis and Culture: Bound and Determined?, „Journal of Psycholinguistic Research”, t. 26, nr 4, s. 483–496.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1023/A:1025086204994

Harbig A.M., 2010, Kształcenie kompetencji interkulturowej przyszłych menedżerów – rola zajęć z języka obcego, w: M. Mackiewicz (red.), Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej, Poznań, s. 211–220.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Kuo M.-M., Lai C.C., 2006, Linguistics across Cultures: The Impact of Culture on Second Language Learning, „Journal of Foreign Language Instruction” t. 1, nr 1, s. 1–9.
Google Scholar

Łukaszewicz B., 2022a, Codzienność jako kategoria lingwakulturowa w glottodydaktyce polonistycznej, w: S. Cygan, M. Marczewska, K. Ostrowska (red.), Glottodydaktyka polonistyczna wczoraj, dziś, jutro. Między doświadczeniem a wyzwaniami współczesności, Kielce, s. 141–152.
Google Scholar

Łukaszewicz B., 2022b, Wspomaganie autonomii uczących się języka polskiego jako obcego w procesie poznawania kultury polskiej, w: E. Awramiuk, K. Szamryk (red.), Z problematyki kształcenia językowego IX, Białystok, s. 65–77.
Google Scholar

Meyer R., 2023, Mapa kulturowa. Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie, Kraków.
Google Scholar

Sapir E., 1978, Kultura, język, osobowość, Warszawa.
Google Scholar

Straub J., 2010, Lerntheoretische Grundlagen, w: A. Weidemann, J. Straub, S. Nothnagel (red.), Wie lehrt man interkulturelle Kompetenz? Theorien, Methoden und Praxis in der Hochschulausbildung. Ein Handbuch, Bielefeld, s. 31–98.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783839411506-002

Wierzbicka A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin.
Google Scholar

Windmüller F., 2011, Français langue étrangère (FLE): l’approche culturelle et interculturelle, Paryż.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-09-06 — zaktualizowane 2024-10-04

Wersje

Jak cytować

Łukaszewicz, B. (2024). Treści kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomach B2–C2. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 73–89. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.06 (Original work published 6 wrzesień 2024)