Lesson structure, learning goal and objective implementation during polish language lessons in school for deaf and hearing-impaired children – on the necessity for the foreign language-like approach
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.13Keywords:
lesson structure, learning goals and objectives, didactic methods, hearing impairment, teaching Polish as a foreign languageAbstract
In the article the author discusses lesson characteristics of selected classes at primary and secondary schools for deaf children. The research of lesson structure and the effects of learning goal and objective implementation during Polish language lessons led to the conclusion that there is a need for a change in teaching methods of hearing-impaired children. The perspective of using methods of foreign language pedagogy in teaching hearing impaired children in order to achieve the intended learning effects opens the research barely explored in Polish science. Based on the collected material it was noted that a necessity exists to verify the approach to teaching deaf and hard-of-hearing people Polish language, because the current teaching methods are ineffective.
References
Budarny A., 1979, Lekcja – podstawowa forma organizacji procesu nauczania w szkole, w: M.A. Daniłow, M.M. Skatkin (red.), Dydaktyka szkoły średniej. Wybrane problemy nowoczesnej dydaktyki, Warszawa, s. 210–221.
Google Scholar
ESOKJ: Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar
Fiszbach J. (red.), 2019, Polonistyczna dydaktyka ogólna, Łódź.
Google Scholar
Fontana D., 1998, Psychologia dla nauczycieli, Warszawa.
Google Scholar
Grabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin.
Google Scholar
Jachimowska K., 2014, Komunikacyjne aspekty tekstów pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-853-0
Jachimowska K., 2018, Tekstowe realizacje wzorca gatunkowego życzeń pisanych przez dzieci z dysfunkcją słuchu – perspektywa surdoglottodydaktyczna, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców. Polonistyczne językoznawstwo glottodydaktyczne” 25, s. 187–197.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.16
Jachimowska K., 2020, Kompetencja leksykalna dzieci z zaburzeniami słuchu na przykładzie szkolnego gatunku wypowiedzi (charakterystyka postaci) – studium indywidualnych przypadków, w: E. Szkudlarek-Śmiechowicz, A. Wierzbicka, E. Olejniczak (red.), Słowo. Struktura – znaczenie – kontekst, Łódź, s. 391–399.
Google Scholar
Janowska I., 2015, Kompetencja komunikacyjna a glottodydaktyka, „LingVaria” X | 2(20), s. 41–54.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.04
Klemensiewicz Z., 1969, Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu nauczania gramatyki, Warszawa.
Google Scholar
Kowal J., 2007, Nowe spojrzenie – język polski jako obcy w kulturze i edukacji Głuchych – Głusi i ich języki obce, w: E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, Łódź, s. 92–107.
Google Scholar
Kowal J., 2011, Język polski jako obcy a edukacja niesłyszących, w: E. Twardowska, M. Kowalska (red.), Edukacja niesłyszących, Łódź, s. 93–110.
Google Scholar
Kudra A., 1996, Struktura lekcji nauki o języku, w: S. Gala (red.), Z dydaktyki języka ojczystego w szkole, Łódź, s. 156–169.
Google Scholar
Kupisiewicz Cz., 1976, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa.
Google Scholar
Lipińska E., 2006, Czynniki wpływające na proces uczenia się, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 57–77.
Google Scholar
Lipińska E., Seretny A., 2012, Między dydaktyką języka ojczystego a obecnego – nauczanie języka polskiego w szkołach polonijnych w Stanach Zjednoczonych, w: B. Skowronek (red.), (Nie) swój język polski. Nowe horyzonty w językoznawstwie stosowanym, Kraków, s. 111–127.
Google Scholar
Nagajowa M., 1990, ABC metodyki języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Okoń W., 1965, Proces nauczania, Warszawa.
Google Scholar
Okoń W., 1996, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa.
Google Scholar
Perier O., 1992, Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu, tłum. T. Gałkowski, Warszawa.
Google Scholar
Półturzycki J., 2002, Dydaktyka dla nauczycieli, Płock.
Google Scholar
Rakowska A., 1995, Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych, Kraków.
Google Scholar
Ruta-Korytowska K., 2018, Poziom sprawności czytania i pisania u studentów z dysfunkcją słuchu, Poznań.
Google Scholar
Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 4 w Łodzi www.sosw.edu.pl/N_dokumenty.html (dostęp: 05.05.2018).
Google Scholar
Tomaszewski P., 2008, Co z mową głośną w wychowaniu dwujęzycznym?, w: J. Porayski-Pomsta (red.), Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa, s. 37–58.
Google Scholar
Ustawa z dn. 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, art. 3. Dz. U. 2011 nr 209, poz. 1243.
Google Scholar
Woźnicka E. (red.), 2007, Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, Łódź.
Google Scholar
Ziarkowska-Kubiak B., 2011, O potrzebie zmian w programach i metodach nauczania Głuchych Polaków języka i kultury polskiej, w: E. Twardowska, M. Kowalska (red.), Edukacja niesłyszących, Łódź, s. 77–91.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.