Dwujęzyczność bimodalna CODA jako przykład badań interdyscyplinarnych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.23Słowa kluczowe:
dwujęzyczność, słyszące dzieci niesłyszących rodziców (CODA), studium przypadkuAbstrakt
Wykorzystana w badaniach metoda to studium przypadku 55-letniej słyszącej kobiety, która wychowywała się w rodzinie niesłyszących. Celem badań było określenie specyfiki dwujęzyczności osoby badanej, czyli wskazanie na aspekty, które mogą definiować tę dwujęzyczność, stanowić jej charakterystykę i w jakiś sposób ją wyróżniać na tle innych dwujęzyczności, które są przedmiotem zainteresowań m.in. glottodydaktyki i logopedii. W związku z tym skupiono się na określeniu: typu dwujęzyczności, strategii jej nabywania, statusu poszczególnych języków oraz kontekstu posługiwania się językiem migowym. Efektem badań był wniosek, że dwujęzyczność badanej można określić jako równoczesną, zrównoważoną, uśpioną, zaś jej nabywanie dokonywało się poprzez strategię osoby i miejsca.
Bibliografia
Baran J., 1996, Dziecko słyszące w rodzinie głuchych, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, t. XXI, s. 43–57.
Google Scholar
Bartnikowska U., 2010, Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Toruń.
Google Scholar
Bartnikowska U., Mickiewicz M., 2015, Savoir vivre społeczności Głuchych jako element akcentujący odmienność kulturową: badania etnograficzne, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 17, s. 27–38.
Google Scholar
Clark K., 2003, Communication & parenting issues in families with deaf parents and hearing children, [online] http://www.lifeprint.com/asl101/pages-layout/coda.htm [04.02.2023].
Google Scholar
Czajkowska-Kisil M., Klimczewska A., 2016, CODA – inność nie rozpoznana, Warszawa.
Google Scholar
Jachimowska K., 2013, Komunikacyjne aspekty tekstów pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu, Łódź.
Google Scholar
Jagoszewska I., 2015, Relacje w rodzinie CODA, „Wychowanie w Rodzinie”, t. 11, nr 1, s. 319–333.
Google Scholar
Kłoskowska A., 1996, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa.
Google Scholar
Kocoń M., 2019, Wyzwania rodzicielskie i komunikacyjne głuchych matek słyszących dzieci (KODA), „Zeszyty Pracy Socjalnej”, t. XXIV, nr 2, s. 130–141. https://doi.org/10.4467/24496138ZPS.19.011.11088
Google Scholar
Lipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków.
Google Scholar
Możdżyńska M., 2017, Codzienność słyszących dzieci niesłyszących rodziców, w: M. Humeniuk, I. Paszenda (red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, Wrocław, s. 300–312.
Google Scholar
Wiśniewska D., 2019, Dziecko słyszące rodziców niesłyszących – kontekst rozwojowy, możliwości wspierania, „Edukacja”, 4 (151), s. 157–165. https://doi.org/10.24131/3724.190411
Google Scholar
Wiśniewska D. (red.), 2020, Dorastanie między dwoma światami. Społeczne konteksty rozwoju słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Warszawa.
Google Scholar
Zurer Pearson B., 2008, Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań.
Google Scholar
www.deaf.pl [05.01.2020].
Google Scholar
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-04 - (2)
- 2024-09-06 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.