Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2024-09-06. Przeczytaj wersję najnowszą.

Dwujęzyczność bimodalna CODA jako przykład badań interdyscyplinarnych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.23

Słowa kluczowe:

dwujęzyczność, słyszące dzieci niesłyszących rodziców (CODA), studium przypadku

Abstrakt

Wykorzystana w badaniach metoda to studium przypadku 55-letniej słyszącej kobiety, która wychowywała się w rodzinie niesłyszących. Celem badań było określenie specyfiki dwujęzyczności osoby badanej, czyli wskazanie na aspekty, które mogą definiować tę dwujęzyczność, stanowić jej charakterystykę i w jakiś sposób ją wyróżniać na tle innych dwujęzyczności, które są przedmiotem zainteresowań m.in. glottodydaktyki i logopedii. W związku z tym skupiono się na określeniu: typu dwujęzyczności, strategii jej nabywania, statusu poszczególnych języków oraz kontekstu posługiwania się językiem migowym. Efektem badań był wniosek, że dwujęzyczność badanej można określić jako równoczesną, zrównoważoną, uśpioną, zaś jej nabywanie dokonywało się poprzez strategię osoby i miejsca.

Bibliografia

Baran J., 1996, Dziecko słyszące w rodzinie głuchych, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, t. XXI, s. 43–57.
Google Scholar

Bartnikowska U., 2010, Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Toruń.
Google Scholar

Bartnikowska U., Mickiewicz M., 2015, Savoir vivre społeczności Głuchych jako element akcentujący odmienność kulturową: badania etnograficzne, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 17, s. 27–38.
Google Scholar

Clark K., 2003, Communication & parenting issues in families with deaf parents and hearing children, [online] http://www.lifeprint.com/asl101/pages-layout/coda.htm [04.02.2023].
Google Scholar

Czajkowska-Kisil M., Klimczewska A., 2016, CODA – inność nie rozpoznana, Warszawa.
Google Scholar

Jachimowska K., 2013, Komunikacyjne aspekty tekstów pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu, Łódź.
Google Scholar

Jagoszewska I., 2015, Relacje w rodzinie CODA, „Wychowanie w Rodzinie”, t. 11, nr 1, s. 319–333.
Google Scholar

Kłoskowska A., 1996, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa.
Google Scholar

Kocoń M., 2019, Wyzwania rodzicielskie i komunikacyjne głuchych matek słyszących dzieci (KODA), „Zeszyty Pracy Socjalnej”, t. XXIV, nr 2, s. 130–141. https://doi.org/10.4467/24496138ZPS.19.011.11088
Google Scholar

Lipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków.
Google Scholar

Możdżyńska M., 2017, Codzienność słyszących dzieci niesłyszących rodziców, w: M. Humeniuk, I. Paszenda (red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, Wrocław, s. 300–312.
Google Scholar

Wiśniewska D., 2019, Dziecko słyszące rodziców niesłyszących – kontekst rozwojowy, możliwości wspierania, „Edukacja”, 4 (151), s. 157–165. https://doi.org/10.24131/3724.190411
Google Scholar

Wiśniewska D. (red.), 2020, Dorastanie między dwoma światami. Społeczne konteksty rozwoju słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Warszawa.
Google Scholar

Zurer Pearson B., 2008, Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań.
Google Scholar

www.deaf.pl [05.01.2020].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-09-06

Wersje

Jak cytować

Jachimowska, K. (2024). Dwujęzyczność bimodalna CODA jako przykład badań interdyscyplinarnych. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 379–389. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.23