Organizacja jednostki lekcyjnej oraz realizacja celów i zadań dydaktycznych na lekcjach języka polskiego w szkole dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących – o potrzebie podejścia glottodydaktycznego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.13Słowa kluczowe:
struktura lekcji, cele i zadania dydaktyczne, metody nauczania, dysfunkcja słuchu, glottodydaktykaAbstrakt
W artykule opisano cechy jednostki lekcyjnej w wybranych klasach szkoły podstawowej i gimnazjum w szkole dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących. Badania struktury lekcji oraz efekty realizacji celów i zadań dydaktycznych lekcji nauki o języku polskim przyniosły konstatację o potrzebie zmian w nauczaniu osób niesłyszących języka polskiego. Perspektywa zastosowania metod glottodydaktycznych w nauczaniu dzieci z dysfunkcją słuchu w celu uzyskania zamierzonych efektów kształcenia otwiera pole badawcze mało jeszcze eksplorowane na gruncie polskiej nauki. Na podstawie zebranego materiału zwrócono uwagę na konieczność zweryfikowania podejścia do nauczania języka polskiego osób niesłyszących i słabosłyszących, ponieważ dotychczasowe metody nauczania są nieefektywne.
Bibliografia
Budarny A., 1979, Lekcja – podstawowa forma organizacji procesu nauczania w szkole, w: M.A. Daniłow, M.M. Skatkin (red.), Dydaktyka szkoły średniej. Wybrane problemy nowoczesnej dydaktyki, Warszawa, s. 210–221.
Google Scholar
ESOKJ: Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar
Fiszbach J. (red.), 2019, Polonistyczna dydaktyka ogólna, Łódź.
Google Scholar
Fontana D., 1998, Psychologia dla nauczycieli, Warszawa.
Google Scholar
Grabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin.
Google Scholar
Jachimowska K., 2014, Komunikacyjne aspekty tekstów pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-853-0
Jachimowska K., 2018, Tekstowe realizacje wzorca gatunkowego życzeń pisanych przez dzieci z dysfunkcją słuchu – perspektywa surdoglottodydaktyczna, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców. Polonistyczne językoznawstwo glottodydaktyczne” 25, s. 187–197.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.16
Jachimowska K., 2020, Kompetencja leksykalna dzieci z zaburzeniami słuchu na przykładzie szkolnego gatunku wypowiedzi (charakterystyka postaci) – studium indywidualnych przypadków, w: E. Szkudlarek-Śmiechowicz, A. Wierzbicka, E. Olejniczak (red.), Słowo. Struktura – znaczenie – kontekst, Łódź, s. 391–399.
Google Scholar
Janowska I., 2015, Kompetencja komunikacyjna a glottodydaktyka, „LingVaria” X | 2(20), s. 41–54.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.04
Klemensiewicz Z., 1969, Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu nauczania gramatyki, Warszawa.
Google Scholar
Kowal J., 2007, Nowe spojrzenie – język polski jako obcy w kulturze i edukacji Głuchych – Głusi i ich języki obce, w: E. Woźnicka (red.), Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, Łódź, s. 92–107.
Google Scholar
Kowal J., 2011, Język polski jako obcy a edukacja niesłyszących, w: E. Twardowska, M. Kowalska (red.), Edukacja niesłyszących, Łódź, s. 93–110.
Google Scholar
Kudra A., 1996, Struktura lekcji nauki o języku, w: S. Gala (red.), Z dydaktyki języka ojczystego w szkole, Łódź, s. 156–169.
Google Scholar
Kupisiewicz Cz., 1976, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa.
Google Scholar
Lipińska E., 2006, Czynniki wpływające na proces uczenia się, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 57–77.
Google Scholar
Lipińska E., Seretny A., 2012, Między dydaktyką języka ojczystego a obecnego – nauczanie języka polskiego w szkołach polonijnych w Stanach Zjednoczonych, w: B. Skowronek (red.), (Nie) swój język polski. Nowe horyzonty w językoznawstwie stosowanym, Kraków, s. 111–127.
Google Scholar
Nagajowa M., 1990, ABC metodyki języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Okoń W., 1965, Proces nauczania, Warszawa.
Google Scholar
Okoń W., 1996, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa.
Google Scholar
Perier O., 1992, Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu, tłum. T. Gałkowski, Warszawa.
Google Scholar
Półturzycki J., 2002, Dydaktyka dla nauczycieli, Płock.
Google Scholar
Rakowska A., 1995, Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych, Kraków.
Google Scholar
Ruta-Korytowska K., 2018, Poziom sprawności czytania i pisania u studentów z dysfunkcją słuchu, Poznań.
Google Scholar
Statut Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 4 w Łodzi www.sosw.edu.pl/N_dokumenty.html (dostęp: 05.05.2018).
Google Scholar
Tomaszewski P., 2008, Co z mową głośną w wychowaniu dwujęzycznym?, w: J. Porayski-Pomsta (red.), Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa, s. 37–58.
Google Scholar
Ustawa z dn. 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, art. 3. Dz. U. 2011 nr 209, poz. 1243.
Google Scholar
Woźnicka E. (red.), 2007, Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, Łódź.
Google Scholar
Ziarkowska-Kubiak B., 2011, O potrzebie zmian w programach i metodach nauczania Głuchych Polaków języka i kultury polskiej, w: E. Twardowska, M. Kowalska (red.), Edukacja niesłyszących, Łódź, s. 77–91.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.