Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego jako reprezentacja gatunku dydaktycznego (kierunki analizy genologicznej i zapowiedź rozprawy doktorskiej)

Autor

  • Paula Góralczyk-Mowczan Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź; Uniwersytet Łódzki, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców, ul. Matejki 21/23, 90-231 Łódź, ORCID: 0000-0001-8258-4377.

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.13

Słowa kluczowe:

analiza, gatunek, genologia, język polski jako obcy, podręcznik

Abstrakt

Artykuł stanowi zapowiedź rozprawy doktorskiej, która dotyczyć będzie aktualnego wzorca gatunkowego podręcznika do nauczania języka polskiego jako obcego (jpjo), przedstawienia zbioru wariantów i paradoksów tegoż wzorca oraz kierunku najnowszych przemian / tendencji wewnątrzgatunkowych z uwzględnieniem ich przyczyn. W artykule odwołano się do koncepcji Marii Wojtak – związanej z analizą gatunkową sensu stricto oraz przywołano wybrane poglądy Jolanty Nocoń – dotyczące analizy podręcznika szkolnego jako gatunku dydaktycznego. Praca zawiera przede wszystkim omówienie czterech aspektów analitycznych, którymi kierowano się podczas analizy genologicznej podręczników do nauczania jpjo: stylowojęzykowego, strukturalnego, pragmatycznego i poznawczego.

Bibliografia

Burzyńska A., 1998, Polecenia dydaktyczne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 10, B. Ostromęcka-Frączak (red.), s. 5–12.
Google Scholar

Dembińska K.., Małyska A., 2010, Start. Survival Polish. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa.
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2014, Testament jako zwierciadło kultur, Lublin.
Google Scholar

ESOKJ: Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa.
Google Scholar

Gajda S., 1993, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, Wrocław, s. 245–258.
Google Scholar

Grochala-Woźniak B., 2010, Wstęp do podręcznika jako gatunek tekstu glottodydaktycznego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, G. Zarzycka, G. Rudziński (red.), s. 317–326.
Google Scholar

Grzmil-Tylutki H., 2007, Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu, Kraków.
Google Scholar

http://certyfikatpolski.pl/ [4.06.2018].
Google Scholar

https://poetyka.wordpress.com/paratekst/ [12.03.2018].
Google Scholar

Janowska I. i in. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Kojs W., 1975, Uwarunkowania dydaktycznych funkcji podręcznika, Warszawa.
Google Scholar

Kucharczyk J., 1994, Zaczynam mówić po polsku, Łódź.
Google Scholar

Lipińska E., Dąbska E., 1997, Kiedyś wrócisz tu…, Kraków.
Google Scholar

Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2006, Hurra !!! Po Polsku 1, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W., 2005, Wstęp, w: A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W. (red.), 1992, Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny, Kraków.
Google Scholar

Nocoń J., 1997, Polecenia i pytania w podręcznikach o języku, Opole.
Google Scholar

Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiany, Opole.
Google Scholar

Polański K. (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław.
Google Scholar

Skwarczyńska S., 1975, Wokół teorii listu (Paradoksy), w: S. Skwarczyńska, Pomiędzy historią a teorią literatury, Warszawa, s. 178–182.
Google Scholar

Stempek I. i in., 2010, Polski, krok po kroku 1, Kraków.
Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar

Wojtak M., 2010, Analiza gatunków prasowych, Lublin.
Google Scholar

Wojtak M., 2011, Współczesne modlitewniki w oczach językoznawcy. Studium genologiczne, Tarnów.
Google Scholar

Zarzeczny G., 2013, Struktura globalna podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego (ujęcie diachroniczne), w: J. Nesswetha, Z. Czerwonka, K. Rysová (red.), Grenzüberschreitungen - Polnische, tschechische und deutsche Sprache, Literatur und Kultur. Beiträge zur VIII. Internationalen Westslawistischen interFaces-Konferenz in Leipzig, „Westostpassagen – Slawistische Forschungen und Texte 16”, s. 353–362.
Google Scholar

Zujew D., 1986, Podręcznik szkolny, Warszawa.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-02-27

Jak cytować

Góralczyk-Mowczan, P. (2019). Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego jako reprezentacja gatunku dydaktycznego (kierunki analizy genologicznej i zapowiedź rozprawy doktorskiej). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 25, 149–156. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.13