Działalność w sieci franchisingowej a rozwój przedsiębiorczości w dobie globalizacji
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.18.01Słowa kluczowe:
franchising, własny biznes, przedsiębiorczość, rozwój przedsiębiorczości, globalizacjaAbstrakt
Dzisiejsze społeczeństwo charakteryzuje się wysokim stopniem przedsiębiorczości, a rządy propagują postawy przedsiębiorcze i zachęcają obywateli do otwierania własnych działalności. W zglobalizowanym i wysoce konkurencyjnym świecie pojedynczy przedsiębiorca napotyka jednak wiele trudności w otwieraniu i prowadzeniu własnego biznesu. Franchising jest dobrym rozwiązaniem ułatwiającym prowadzenie działalności, co pozytywnie wpływa na rozwój przedsiębiorczości.
Bibliografia
Adamczyk W. (1995), Przedsiębiorczość. Próba definicji. Przegląd Organizacji, nr 11.
Google Scholar
Alon I., Welsh D.H.B. (2002). Global Franchising in Emerging And Transitioning Economies, International Journal of Business and Economics, 2(1).
Google Scholar
Antonowicz A. (2010), Franchising, uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Wyd. Novae Res, Gdynia.
Google Scholar
Ba Binh N., Terry A. (2014), Meeting the Challenges for Franchising in Developing Countries: The Vietnamese Experience, Journal of Marketing Channels, Routledge Taylor & Francis Group, 21.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/1046669X.2013.845642
Baena V. (2013), Insights on International Franchising: Entry Mode Decision, Latin American Business Review, January.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10978526.2013.780453
Banachowicz E. (1994), Franchising, czyli klucz do przyszłości, Business Press Ltd., Warszawa.
Google Scholar
Bagiński K. (2014), Własny biznes: chciałbym, ale się boję. Franczyza&Biznes, nr 2(6).
Google Scholar
Bartnik K.M. (2015), Zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego, Społeczeństwo i Ekonomia, 2(4), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15611/sie.2015.2.01
Castrogiovanni G.J., Justis R.T. (1998), Franchising configurations and transitions. Journal of Consumer Marketing, Vol. 15 Iss. 2.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/07363769810210377
Cosma D., Galceava S.A. (2014), Dinamics of the Entrepreneuship Concept. Literature Review, Economic Science, Vol. 23, Iss 1.
Google Scholar
Dada O., Watson A. (2013), Entrepreneurial orientation and the franchise system: Organisational antecedents and performance outcomes, European Journal of Marketing, Vol. 47 Iss. 5/6.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/03090561311306877
Dant R.P., Grünhagen M., Windsperger J. (2011), Franchising Research Frontiers for the Twenty-First Century. Journal of Retailing. Vol. 87 (3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2011.08.002
Di Mauro F., Dees S. (2009), Globalisation, Regionalism and Economic Interdependence, Cambridge University Press, Cambridge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511576065
Domański H. (2002), Polska klasa średnia, Monografie FNP, Wrocław.
Google Scholar
European Franchise Federation, www.eff-franchise.com/101/franchising-definition-description.html (z dn. 24.02.2017).
Google Scholar
Franchising.pl, http://franchising.pl/artykul/9165/raport-o-rynku-franczyzy-2015 (z dn. 22.10.2015).
Google Scholar
Golawska-Witkowska G., Rzeczycka A., Mazurek-Krasodomska E. (2014), Franchising w kształtowaniu działalności gospodarczej w Polsce na tle wybranych krajów świata, Zakład Finansów, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
Google Scholar
Gonzales-Diaz M., Solis-Rodriguez V. (2012), Why do entrepreneurs use franchising as a financial tool? An agency explanation, Journal of Business Venturing, Vol. 27.
Google Scholar
Griffin R.W. (2009), Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Hunt S.D., Nevin J. (1975), Tying Agreements in Franchising, Journal of Marketing, Vol. 39, July.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/1250897
Hunt S.D. (1972), The Socioeconomic Consequences of The Franchise System of Distribution, Journal of Marketing, Vol. 36, July.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/1251037
Kaufmann P.J., Dant R.P. (1998), Franchising and The Domain of Entrepreneurship Research, Journal of Business Venturing, 14, 5–16.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(97)00095-5
Kolarski G. (1992), Franchising, przewodnik dla początkujących, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa.
Google Scholar
Kozłowski P., Domański H. (2010), Po 20 latach. Polska transformacja z perspektywy ekonomicznej, socjologicznej i prawniczej, Instytut Nauk Prawnych PAN, Warszawa.
Google Scholar
Leoński W. (2013), Zewnętrzne bariery rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, nr 307.
Google Scholar
Lewandowska L. (1999), Niekonwencjonalne formy finansowania przedsiębiorczości, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr sp. z o.o., Gdańsk.
Google Scholar
Lewandowska L. (2001), Rozwój firmy, koncepcje zarządzanie i finansowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o. o., Gdańsk.
Google Scholar
Lewandowska L. (2014), Franchising As A Way of Creating Entrepreneurship And Innovation, Comparative Economic Research, Volume 17, Number 3.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/cer-2014-0028
Liberska B. (2002), Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Lopez Fernandez B., Gonzalez-Busto B., Alvares-Castano Y. (2013), The Dynamics of Growth in Franchising, Journal of Marketing Channels, Routledge Taylor & Francis Group, Vol. 20.
Google Scholar
Lundström A., Halvarsson S. (2006), Entrepreneurship Research: Past Perspectives and Future Prospects. Foundations and Trends in Entrepreneurship. Vol. 2, No. 3.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1561/0300000009
Malara Z. (2012), Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce, wyzwania współczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Morawski G. (2014), Narodziny własnej firmy, Własny Biznes. Franchising, nr 8(114), sierpień.
Google Scholar
Morawski G. (2014), Czy biznes daje szczęście?, Własny Biznes. Franchising, nr 9(115), wrzesień.
Google Scholar
Morawski G. (2014), Jak zarobić pierwszy milion, Własny Biznes. Franchising, nr 10(116) październik.
Google Scholar
Morawski G. (2014), Pomysły na bezpieczny biznes, Własny Biznes. Franchising, nr 11(117) listopad.
Google Scholar
Mróz-Gorgoń B. (2012), Procesy globalizacji i ich wpływ na zarządzanie marką sieci franczyzowych, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, nr 267.
Google Scholar
Prakash A., Hart J.A. (2000), Responding to Globalization, Routledge Advances in International Political Economy, London.
Google Scholar
Rolka M. (2014), Co ogranicza w Polsce rozwój małego biznesu? Franczyza & Biznes, nr 1(5).
Google Scholar
Rundo A., Ziółkowska M. (2013), Nowoczesne modele współpracy przedsiębiorstw, Wyd. CeDeWu Sp. z o. o., Warszawa.
Google Scholar
Sanghavi N. (1998), Franchising as a Tool for Small Medium Sized Enterprises (SME) Development in Transitional Economies – The Case of Central European Countries, Management Research News, Vol. 21, No. 11.
Google Scholar
Schoon I., Duckworth K. (2012), Who becomes an entrepreneur? Early life experiences as predictors of entrepreneurship, Developmental Psychology, Vol. 48(6), November.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/a0029168
Stawicka M. K. (2009), Franczyza, droga do sukcesu, Wyd. Helion/Onepress, Warszawa.
Google Scholar
Sudoł S. (2008), Przedsiębiorczość – jej pojmowanie, typy i czynniki ją kształtujące, Problemy Zarządzania, Vol. 6, nr 2 (20).
Google Scholar
Turska E. (2014), Kapitał kariery ludzi młodych, Wyd. Uniwersytet Śląski, Katowice.
Google Scholar
Watson A. (2008), Small Business Growth Through Franchising: A Qualitative Investigation, Journal of Marketing Channels, Vol. 5(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10466690802081350
Wang Z. J., Zhu M., Terry A. (2008), The Development of Franchising in China, Journal of Marketing Channels, Vol. 15 (2/3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10466690802014021
Własny Biznes, Franchising (2014), Tysiąc pomysłów na biznes, nr 4 (110), kwiecień.
Google Scholar
Ziółkowska M. J. (2010), Franczyza, nowoczesny model rozwoju biznesu, Wyd. CeDeWu Sp. z o. o., Warszawa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.