Trendy rozwojowe franchisingu w Polsce i Europie

Autor

  • Milena Keskin Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Ekonomii Przemysłu i Rynku Kapitałowego

DOI:

https://doi.org/10.18778/2082-4440.13.04

Słowa kluczowe:

franchising, franczyza, trendy rozwojowe, przedsiębiorstwo, firma, globalizacja

Abstrakt

Franchising stał się jedną z najpopularniejszych form rozwoju przedsiębiorstw. Dynamiczny proces globalizacji wymaga internacjonalizacji przedsiębiorstw. Okazuje się, że ta forma rozwoju jest koncepcją pozwalającą osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku lokalnym i globalnym. Równocześnie także sama idea franchisingu z biegiem lat ulegała ciągłym przemianom. Celem tej pracy jest przedstawienie bieżących trendów rozwojowych franchisingu w Polsce i Europie na podstawie dostępnej literatury przedmiotu oraz danych rynkowych. Jednocześnie praca ta ma za zadanie wspomóc wysiłki naukowe podejmowane w celu analizy zjawiska franchisingu i zachodzących w nim przemian na tle procesów globalizacyjnych.

Bibliografia

Alon I., Welsh D.H.B. (2002), Global Franchising in Emerging And Transitioning Economies, International Journal of Business and Economics, 2(1).
Google Scholar

Antonowicz A. (2008), Wykorzystanie franchisingu w finansowaniu działalności przedsiębiorstw w Polsce, Zeszyty Naukowe SGGW, Katedra Ekonomiki Przedsiębiorstw Uniwersytet Gdański.
Google Scholar

Antonowicz A. (2010), Franchising – uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Wyd. Novae Res, Gdynia.
Google Scholar

Antonowicz A. (2011), Rozwój sieci franczyzowych w Niemczech i w Polsce – analiza porównawcza, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” nr 685, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” nr 46.
Google Scholar

Attracting Early Retirees To Your Franchise, Franchising World, Grudzień 2010.
Google Scholar

Banachowicz E. (1994), Franchising, czyli klucz do przyszłości, Business Press Ltd., Warszawa.
Google Scholar

Di Mauro F., Dees S. (2009), Globalisation, Regionalism and Economic Interdependence, Cambridge University Press, Cambridge.
Google Scholar

Dlahandlu.pl, www.dlahandlu.pl/franczyza/rozwoj-sieci/co-trzecia-firmafranczyzowa-i-co-drugi-franczyzobiorca-w-europie-srodkowo-wschodniejdziala-w-polsce,37803.html (data dostępu: 16.02.2016).
Google Scholar

Eksportuj.pl, www.eksportuj.pl/artykul/pokaz/id/25616/globalne-trendy-w-franchisingu (data dostępu: 16.02.2016).
Google Scholar

Franchising.pl, http://franchising.pl/abc-franczyzy/162/definicja-franczyzy/, http://franchising.pl/artykul/9165/raport-o-rynku-franczyzy-2015/ (data dostępu: 16.02.2016).
Google Scholar

Franczyza jak absolutyzm oświecony, „Własny Biznes, Franchising”, nr 2 (48) luty 2009.
Google Scholar

Golawska-Witkowska G., Rzeczycka A., Mazurek-Krasodomska E. (2014), Franchising w kształtowaniu działalności gospodarczej w Polsce na tle wybranych krajów świata, Zakład Finansów, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
Google Scholar

Growth Patterns, Entrepreneur, styczeń 2015.
Google Scholar

Hoffman R.C., Preble J.F. (1993), Franchising into the Twenty-First Century, Business Horizons, listopad – grudzień 1993.
Google Scholar

Hoffman R.C., Preble J.F. (1995), Franchising Systems Around the Globe. A Status Report, Small Business Management, kwiecień 1995.
Google Scholar

Hoffman R.C, Preble J.F. (2004), Global Franchising: Current Status and Future Challenges, Journal of Services Marketing, Vol. 18, No. 2.
Google Scholar

Hoffman R.C., Preble J.F. (2006), Strategies for Business Format Franchisors to Expand into Global Markets, Journal of Marketing Channels, Vol. 13 (3).
Google Scholar

Komańda M. (2011), Nowoczesność przemysłu i usług. Dynamika zmian w polskim przemyśle i usługach, TNOiK, Katowice.
Google Scholar

Lewandowska L. (2014), Franchising as a Way of Creating Entrepreneurship and Innovation, Comparative Economic Research, Vol. 17, No. 3.
Google Scholar

Lewandowska L. (2001), Rozwój firmy – koncepcje zarządzania i finansowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr sp. z o.o., Gdańsk.
Google Scholar

Mróz-Gorgoń B. (2012), Procesy globalizacji i ich wpływ na zarządzanie marką sieci franczyzowych, Prace naukowe uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, nr 267.
Google Scholar

Podstawa franczyzy, Franczyza & Biznes, Własna firma na licencji, nr 2 (6), 2014.
Google Scholar

Prakash A., Hart J.A. (2000), Responding to Globalization, Routledge Advances in International Political Economy, London.
Google Scholar

Profitsystem, www.profitsystem.pl (data dostępu: 20.07.2015).
Google Scholar

Rączka M. (2008), Systemy zarządzania jako element rozwoju przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, „Zarządzanie i Marketing”, nr 249, z. 13.
Google Scholar

Rundo A., Ziółkowska M. (2013), Nowoczesne modele współpracy przedsiębiorstw, Wyd. CeDeWu sp. z o.o., Warszawa.
Google Scholar

Sanghavi N. (1998), Franchising as a Tool for Small Medium Sized Enterprises (SME) Development in Transitional Economies – The Case of Central European Countries, Management Research News, Vol. 21, No. 11.
Google Scholar

Staying on track, Entrepreneur, styczeń 2012.
Google Scholar

Tokaj-Krzewska A. (1999), Franchising. Strategia rozwoju małych firm w Polsce, Difin, Warszawa.
Google Scholar

The dream team?, Morning Advertiser, www.morningadvertiser.co.uk (data dostępu: 16.02.2016).
Google Scholar

Tysiąc pomysłów na biznes, „Własny Biznes, Franchising”, nr 4 (110), kwiecień 2014.
Google Scholar

Zarzuć sieć za granicą, „Własny Biznes, Franchising”, nr 7 (101), lipiec 2013.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-03-30

Jak cytować

Keskin, M. (2016). Trendy rozwojowe franchisingu w Polsce i Europie. Ekonomia Międzynarodowa, (13), 53–70. https://doi.org/10.18778/2082-4440.13.04

Numer

Dział

Articles