Trendy rozwojowe franchisingu w Polsce i Europie
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.13.04Słowa kluczowe:
franchising, franczyza, trendy rozwojowe, przedsiębiorstwo, firma, globalizacjaAbstrakt
Franchising stał się jedną z najpopularniejszych form rozwoju przedsiębiorstw. Dynamiczny proces globalizacji wymaga internacjonalizacji przedsiębiorstw. Okazuje się, że ta forma rozwoju jest koncepcją pozwalającą osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku lokalnym i globalnym. Równocześnie także sama idea franchisingu z biegiem lat ulegała ciągłym przemianom. Celem tej pracy jest przedstawienie bieżących trendów rozwojowych franchisingu w Polsce i Europie na podstawie dostępnej literatury przedmiotu oraz danych rynkowych. Jednocześnie praca ta ma za zadanie wspomóc wysiłki naukowe podejmowane w celu analizy zjawiska franchisingu i zachodzących w nim przemian na tle procesów globalizacyjnych.
Bibliografia
Alon I., Welsh D.H.B. (2002), Global Franchising in Emerging And Transitioning Economies, International Journal of Business and Economics, 2(1).
Google Scholar
Antonowicz A. (2008), Wykorzystanie franchisingu w finansowaniu działalności przedsiębiorstw w Polsce, Zeszyty Naukowe SGGW, Katedra Ekonomiki Przedsiębiorstw Uniwersytet Gdański.
Google Scholar
Antonowicz A. (2010), Franchising – uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Wyd. Novae Res, Gdynia.
Google Scholar
Antonowicz A. (2011), Rozwój sieci franczyzowych w Niemczech i w Polsce – analiza porównawcza, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” nr 685, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” nr 46.
Google Scholar
Attracting Early Retirees To Your Franchise, Franchising World, Grudzień 2010.
Google Scholar
Banachowicz E. (1994), Franchising, czyli klucz do przyszłości, Business Press Ltd., Warszawa.
Google Scholar
Di Mauro F., Dees S. (2009), Globalisation, Regionalism and Economic Interdependence, Cambridge University Press, Cambridge.
Google Scholar
Dlahandlu.pl, www.dlahandlu.pl/franczyza/rozwoj-sieci/co-trzecia-firmafranczyzowa-i-co-drugi-franczyzobiorca-w-europie-srodkowo-wschodniejdziala-w-polsce,37803.html (data dostępu: 16.02.2016).
Google Scholar
Eksportuj.pl, www.eksportuj.pl/artykul/pokaz/id/25616/globalne-trendy-w-franchisingu (data dostępu: 16.02.2016).
Google Scholar
Franchising.pl, http://franchising.pl/abc-franczyzy/162/definicja-franczyzy/, http://franchising.pl/artykul/9165/raport-o-rynku-franczyzy-2015/ (data dostępu: 16.02.2016).
Google Scholar
Franczyza jak absolutyzm oświecony, „Własny Biznes, Franchising”, nr 2 (48) luty 2009.
Google Scholar
Golawska-Witkowska G., Rzeczycka A., Mazurek-Krasodomska E. (2014), Franchising w kształtowaniu działalności gospodarczej w Polsce na tle wybranych krajów świata, Zakład Finansów, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
Google Scholar
Growth Patterns, Entrepreneur, styczeń 2015.
Google Scholar
Hoffman R.C., Preble J.F. (1993), Franchising into the Twenty-First Century, Business Horizons, listopad – grudzień 1993.
Google Scholar
Hoffman R.C., Preble J.F. (1995), Franchising Systems Around the Globe. A Status Report, Small Business Management, kwiecień 1995.
Google Scholar
Hoffman R.C, Preble J.F. (2004), Global Franchising: Current Status and Future Challenges, Journal of Services Marketing, Vol. 18, No. 2.
Google Scholar
Hoffman R.C., Preble J.F. (2006), Strategies for Business Format Franchisors to Expand into Global Markets, Journal of Marketing Channels, Vol. 13 (3).
Google Scholar
Komańda M. (2011), Nowoczesność przemysłu i usług. Dynamika zmian w polskim przemyśle i usługach, TNOiK, Katowice.
Google Scholar
Lewandowska L. (2014), Franchising as a Way of Creating Entrepreneurship and Innovation, Comparative Economic Research, Vol. 17, No. 3.
Google Scholar
Lewandowska L. (2001), Rozwój firmy – koncepcje zarządzania i finansowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr sp. z o.o., Gdańsk.
Google Scholar
Mróz-Gorgoń B. (2012), Procesy globalizacji i ich wpływ na zarządzanie marką sieci franczyzowych, Prace naukowe uniwersytetu ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, nr 267.
Google Scholar
Podstawa franczyzy, Franczyza & Biznes, Własna firma na licencji, nr 2 (6), 2014.
Google Scholar
Prakash A., Hart J.A. (2000), Responding to Globalization, Routledge Advances in International Political Economy, London.
Google Scholar
Profitsystem, www.profitsystem.pl (data dostępu: 20.07.2015).
Google Scholar
Rączka M. (2008), Systemy zarządzania jako element rozwoju przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, „Zarządzanie i Marketing”, nr 249, z. 13.
Google Scholar
Rundo A., Ziółkowska M. (2013), Nowoczesne modele współpracy przedsiębiorstw, Wyd. CeDeWu sp. z o.o., Warszawa.
Google Scholar
Sanghavi N. (1998), Franchising as a Tool for Small Medium Sized Enterprises (SME) Development in Transitional Economies – The Case of Central European Countries, Management Research News, Vol. 21, No. 11.
Google Scholar
Staying on track, Entrepreneur, styczeń 2012.
Google Scholar
Tokaj-Krzewska A. (1999), Franchising. Strategia rozwoju małych firm w Polsce, Difin, Warszawa.
Google Scholar
The dream team?, Morning Advertiser, www.morningadvertiser.co.uk (data dostępu: 16.02.2016).
Google Scholar
Tysiąc pomysłów na biznes, „Własny Biznes, Franchising”, nr 4 (110), kwiecień 2014.
Google Scholar
Zarzuć sieć za granicą, „Własny Biznes, Franchising”, nr 7 (101), lipiec 2013.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.