To Exist on the Web. Strategies of Polish Writers in Social Media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.11.05

Keywords:

social media, Facebook, self-promotion, marketing strategies, writers in the 21st century

Abstract

The sketch tries to show the importance of social media for writers. The author focused on the (auto)promotional activity of authors carried out via social media (with particular emphasis on Facebook). The analysis would primarily cover fan pages managed by prose writers themselves (including Joanna Bator, Katarzyna Bonda, Jacek Dehnel, Remigiusz Mróz, Szczepan Twardoch, Michał Witkowski, Jakub Żulczyk). The main aim of the sketch was to show how the authors (representing various literary genres) approach the issue of building their brand and how they model their images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agnieszka Nęcka-Czapska, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Agnieszka Nęcka-Czapska – dr hab., prof. UŚ, pracownik Instytutu Literaturoznawczego Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Krytyk literacki, autorka książek: Granice przyzwoitości. Doświadczanie intymności w prozie najnowszej (2006); Starsze, nowsze, najnowsze. Szkice o prozie polskiej XX i XXI wieku (2010); Cielesne o(d)słony. Dyskursy erotyczne w polskiej prozie po 1989 roku (2011); Co ważne i ważniejsze. Notatki o prozie polskiej XXI wieku (2012); Emigracje intymne. O współczesnych polskich narracjach autobiograficznych (2013); Polifonia. Literatura polska początku XXI wieku (2015); współredaktorka serii Literatura i… oraz Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych. Redaktor działu krytyki literackiej w „Postscriptum Polonistycznym”. Główne jej zainteresowania koncentrują się na polskiej prozie XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki intymności, erotyzmu, emigracyjności, kobiecości.

References

Adamczewska I., Pisarz w mediach masowych, czyli autentyzm jako literacki chwyt (auto)promocyjny, „Teksty Drugie” 2012, nr 6, s. 300–312.
Google Scholar

Antonik D., Pisarz jako marka. Literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego, Kraków 2014.
Google Scholar

Bartosik-Purgat M., Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym, Warszawa 2019.
Google Scholar

Błażejowska K., Pisarze do reklam!, https://www.tygodnikpowszechny.pl/literaci-do-reklam-29016 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Dunin-Wąsowicz P., Co tu się stało z literaturą, „Lampa” 2004, nr 9, s. 18–21.
Google Scholar

Gołębiowska E., News dnia! Remigiusz Mróz i Katarzyna Bonda są parą!, https://party.pl/newsy/remigiusz-mroz-i-katarzyna-bonda-sa-para-118624-r1/ [dostęp: 20.03.2020].
Google Scholar

Karaszewska Z., Stanko S., Pod podszewką. Prawdziwy wizerunek pisarza, Warszawa 2018.
Google Scholar

Katarzyna Bonda i Remigiusz Mróz są parą!, https://www.pudelek.pl/artykul/143960/katarzyna_bonda_i_remigiusz_mroz_sa_para_wiedzieliscie_jeszcze_przed_nami_i_dostrzegaliscie_wiecej_niz_my_foto/ [dostęp: 20.04.2022].
Google Scholar

Kowalska A., Katarzyna Bonda i Remigiusz Mróz, czyli najgorętsza para polskiego kryminału. Na Facebooku ogłosili, że są parą, https://dziennikzachodni.pl/katarzyna-bonda-i-remigiusz-mroz-czyli-najgoretsza-para-polskiego-kryminalu-na-facebooku-oglosili-ze-sa-para/ar/13975647 [dostęp: 20.04.2022].
Google Scholar

Kozłowski P., Żulczyk nazwał prezydenta Dudę „debilem”. Jest wyrok, https://kultura.dziennik.pl/news/artykuly/8329725,jakub-zulczyk-prezydent-andrzej-duda-debil-wyrok.html [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Majewska D., Szczepan Twardoch przesiada się do mercedesa. Jest ambasadorem marki: jedni gratulują, inni nakręcają nagonkę, https://natemat.pl/147461,szczepan-twardoch-przesiada-sie-do-mercedesa-jest-ambasadorem-marki-jedni-gratuluja-inni-nakrecaja-nagonke [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Marecki P., Sasin E., Geneza i rozwój pola literackiego w Polsce po 1989 roku, [w:] Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik, red. G. Jankowicz, P. Marecki, M. Sowiński, Kraków 2015, s. 41–63.
Google Scholar

Maryl M., Kim jest pisarz (w internecie)?, „Teksty Drugie” 2012, nr 6, s. 77–100.
Google Scholar

Nęcka A., Destrukcyjne uzależnienie od „ścianek”. Casus Michała Witkowskiego, [w:] Zamieranie pisarzy, red. M. Ładoń, G. Olszański, Katowice 2018.
Google Scholar

Niemczyńska M.I., Twardoch ambasadorem Mercedesa, czyli pisarz nie wiedźmin, zasad mieć nie musi, https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,18340925,twardoch-ambasadorem-mercedesa-czyli-pisarz-nie-wiedzmin-zasad.html [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Nowacki D., Spełnienia wyższego rzędu. O spotkaniu literatury z medialnością i pragnieniach pisarzy, [w:] D. Nowacki, Kto im dał skrzydła. Uwagi o prozie, dramacie i krytyce (2001–2010), Katowice 2011, s. 116–159.
Google Scholar

Polski horror religijny, Z Remigiuszem Mrozem rozmawia Justyna Sobolewska, „Polityka”, 18 lipca 2017, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1712456,1,remigiusz-mroz-o-swojej-literackiej-drodze.read?print=true [dostęp: 6.04.2022].
Google Scholar

Robak-Reczek A., Autor gra w Instagrama, https://nowymarketing.pl/a/29930,autor-gra-w-instagrama [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

Romans dekady! To oni są najbardziej płodną parą w Polsce, https://www.se.pl/wiadomosci/gwiazdy/romans-dekady-to-oni-sa-najplodniejsza-para-w-polsce-aa-cFNA-2AEM-4Pw5.html [dostęp: 20.03.2020].
Google Scholar

Sadulski B., Alienacja w wesołym pokoju, „dwutygodnik”, https://www.dwutygodnik.com/artykul/6442-alienacja-w-wesolym-pokoju.html [dostęp: 31.08.2022].
Google Scholar

Sobolewska J., Czy powinno nas oburzać, że pisarz Szczepan Twardoch ambasadoruje marce Mercedes?, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1625377,1,czy-powinno-nas-oburzac-ze-pisarz-szczepan-twardoch-ambasadoruje-marce-mercedes.read [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Social media w Polsce i na świecie. Raport Digital 2022, https://grupainfomax.com/social-media/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-raport-digital-2022/ [dostęp: 3.05.2022].
Google Scholar

Śmiałek P., Wolność słowa, prawo do dozwolonej krytyki, czy też obraza prezydenta? Jest decyzja sądu ws. Jakuba Żulczyka, https://www.forbes.pl/opinie/orzeczenie-ws-andrzej-duda-kontra-jakub-zulczyk-czy-doszlo-do-obrazy-prezydenta/wslvpcl [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Śmigiel Ł., Wybrane strategie promocji książek w Polsce i na świecie z wykorzystaniem nowych mediów, [w:] Teorie komunikacji i mediów, t. 3, red. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Wrocław 2010, s. 379–389.
Google Scholar

Szumniak-Samolej J., Potencjał biznesowy mediów społecznościowych. Diagnoza – metody – komunikacja, Warszawa 2015.
Google Scholar

tsImtom, „Nie składałem ślubów ubóstwa”. Twardocha spór o luksusowe auto, https://tvn24.pl/kultura-i-styl/szczepan-twardoch-zostal-ambasadorem-marki-mercedes-benz-ra557072-3306747 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Żulczyk znieważył prezydenta? Michał Rusinek o głośnej sprawie, https://ksiazki.wp.pl/zulczyk-zniewazyl-prezydenta-michal-rusinek-o-glosnej-sprawie-6723851793357664a [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Żyłowska K., Bulletin – nowa platforma dla pisarzy i podcasterów od Facebooka, https://socialpress.pl/2021/07/bulletin-nowa-platforma-dla-pisarzy-i-podcasterow-od-facebooka [dostęp: 30.04.2002].
Google Scholar

http://www.fakt.pl/gwiazdy/michal-witkowski-ze-slicznotka-na-sciance, artykuly,487769.html [dostęp: 28.08.2015].
Google Scholar

https://facebook.com/autorskajedynataka/photos/a.1602906303261108/2227180434167022 [dostęp: 7.03.2020].
Google Scholar

https://www.facebook.com/jacek.dehnel/posts/10160034764279914 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/jakub.zulczyk/posts/435459197951943 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/jakub.zulczyk/posts/466147044883158 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/jakub.zulczyk/posts/469116454586217 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/JoannaBatorProfil/posts/381986610603086 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/katarzyna.bonda/posts/530579718432353 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1029596830562955&id=170907233098590 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10205350722309185&set=a.1201502239349 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/349558139867952 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/377630327060733 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/433533034803795 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/442334267257005 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/454223569401408 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/490216209135477 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/495781968578901 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/539699027520528 [dostęp: 3.05.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/542306473926450 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/543491690474595 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/546180003539097 [dostęp: 3.05.2022].
Google Scholar

https://www.instagram.com/p/BvJh9I7lvmy/ [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/andrzej-duda-debil-haslo-google-znika-dlaczego [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar

Published

2022-12-30

How to Cite

Nęcka-Czapska, A. (2022). To Exist on the Web. Strategies of Polish Writers in Social Media. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (11), 59–74. https://doi.org/10.18778/2299-7458.11.05