Kategorie reprezentacji i cielesności w wierszu „Z dłońmi tak splecionymi…” Bolesława Leśmiana
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.07.10Słowa kluczowe:
Bolesław Leśmian, projekt krytyki somatycznej, ciało, afekt, rytm, signifiance, genotekst, fenotekst, SomatexteAbstrakt
Autor rozpatruje wiersz Bolesława Leśmiana *** [Z dłońmi tak splecionymi, jakbyś klęcząc, spała…] pod względem kategorii cielesności i reprezentacji, skupiając uwagę na zagadnieniu rytmu. Analizuje „znaczącość”, śledzi występowanie transwersalnych odbić, bada logiczną oraz retoryczną strukturę, która odsłania swoją dynamiczność oraz przestrzenność pod postacią ogniw łańcucha DNA. Interpretacja fonologicznej powłoki tekstu uzmysławia somatyczne doświadczenie lektury liryku, a tym samym sposób, w jaki Leśmianowski podmiot nawiązuje kontakt z czytelnikiem.
Pobrania
Bibliografia
Auerbach E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przekł. Z. Żabicki, Warszawa 2004.
Google Scholar
Barthes R., Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2012.
Google Scholar
Bodkin M., Wzorce archetypowe w poezji tragicznej, przeł. P. Mroczkowski, „Pamiętnik Literacki” 1969, z. 2.
Google Scholar
Buczyńska-Garewicz H., Czytanie Nietzschego, Kraków 2013.
Google Scholar
Derrida J., Szibbolet dla Paula Celana, przekł. A. Dziadek, Bytom 2000.
Google Scholar
Drogi współczesnej filozofii, wyb. i wstęp M.J. Siemek, przekł. S. Cichowicz i in., Warszawa 1978.
Google Scholar
Dziadek A., Projekt krytyki somatycznej, Warszawa 2014.
Google Scholar
Gorczyńska M., Miejsca Leśmiana. Studium topiki krytycznoliterackiej, Kraków 2011.
Google Scholar
Historia ciała, t. 1, Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, przekł. T. Stróżyński, Gdańsk 2015.
Google Scholar
Historia ciała, t. 2, Od Rewolucji do I wojny światowej, red. A. Corbin, przekł. K. Belaid i T. Stróżyński, Gdańsk 2013.
Google Scholar
Historia ciała, t. 3, Różne spojrzenia, wiek XX, red. J.-J. Courtine, przekł. K. Belaid i T. Stróżyński, Gdańsk 2014.
Google Scholar
Ingarden R., O dziele literackim, przekł. M. Turowicz, Warszawa 1960.
Google Scholar
Ingarden R., Studia z teorii poznania. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, oprac. A. Węgrzecki, Warszawa 1995.
Google Scholar
Iser W., The Aims of Representation: Subject/Text/History, red. M. Krieger, Stanford 1987.
Google Scholar
Kristeva J., Séméiotiké. Studia z zakresu semanalizy, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2015.
Google Scholar
Kulturowa teoria literatury, red. M.P. Markowski i R. Nycz, Kraków 2012.
Google Scholar
Leśmian B., Poezje zebrane, oprac. J. Trznadel, Warszawa 2010.
Google Scholar
Lipszyc A., Imię jako pępek snu, czyli jak odzyskać rzeczy, których nigdy nie mieliśmy, „Teksty Drugie” 2016, nr 5.
Google Scholar
Malberg A., Teorie mimesis. Repetycja, przekł. J. Balbierz, Kraków 2002.
Google Scholar
de Man P., Retoryka czasowości, przekł. A. Sosnowski, „Literatura na Świecie” 1999, nr 10/11.
Google Scholar
Markowski M.P., Efekt inskrypcji. Jacques Derrida i literatura, Kraków 2003.
Google Scholar
Markowski M.P., Nietzsche. Filozofia interpretacji, Kraków 1997.
Google Scholar
Markowski M.P., Pragnienie obecności, Gdańsk 1999.
Google Scholar
Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska i J. Migasiński, posł. J. Migasiński, Warszawa 2001.
Google Scholar
Merleau-Ponty M., Widzialne i niewidzialne, przekł. M. Kowalska i in., wstępem opatrzył, całość przekładu przejrzał i popr. J. Migasiński, Warszawa 1996.
Google Scholar
Michalski K., Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1998.
Google Scholar
Mrówka K., Heraklit. Fragmenty: nowy przekład i komentarz, wstęp i opr. K. Mrówka, Warszawa 2004.
Google Scholar
Nancy J-L., Corpus, przekł. M. Kwietniewska, Gdańsk 2002.
Google Scholar
Nycz R., Język modernizmu, Toruń 2013.
Google Scholar
Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, t. 5, red. B. Skarga, przy współpracy S. Borzyma i H. Floryńskiej-Lalewicz, Warszawa 1997.
Google Scholar
Skrendo A., Poezja modernizmu. Interpretacje, Kraków 2005.
Google Scholar
Sosnowski A., Stare śpiewki (sześć godzin lekcyjnych o poezji), Wrocław 2013.
Google Scholar
Szturc W., Ironia romantyczna. Pojęcie, granice i poetyka, Warszawa 1972.
Google Scholar
Śliwiński P., Horror poeticus. Szkice, notatki, Wrocław 2012.
Google Scholar
Woźniak C., Okamgnienie. Doświadczenie źródłowe a granice filozofii, Kraków 2013.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.