Warkocz. Transgresje Leśmiana
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.07.04Słowa kluczowe:
Bolesław Leśmian, motyw warkocza, transgresja, fantazja, ironia, gnoza, farmakonAbstrakt
Zawarte w tym artykule interpretacje dotyczą motywu warkocza, który pojawia się w różnych formach gatunkowych pisarstwa Bolesława Leśmiana. Część pierwsza wprowadza w jego najważniejsze znaczenia symboliczne: wyjątkowej wartości – odpowiadającej mowie wiązanej, sztuce poetyckiej – a jednocześnie transgresji i zespolenia pozoru z prawdą. Wątki te rozwijane są w kolejnym podrozdziale, uzasadniającym twierdzenie, że za pośrednictwem przedstawień warkocza Leśmian ironicznie ukazuje paradoksalność bytu, jako splotu fantazji z realnością. Myśl poety zostaje w tej partii objaśniona koncepcją farmakonu Jacques’a Derridy. Następna część artykułu prezentuje Leśmianowskie istoty transgresywne – kobiety z warkoczami i same warkocze, obrazujące, że symbolizowana przez nie poezja stanowi wartość, która jest przemianą, „pieśnią bez słów”, naruszaniem granic i połączeniem sprzeczności. Zestawienie tych wątków z ideami gnostyckimi, kontynuowane w dalszym wyodrębnionym fragmencie, nakłada się na ukazanie powiązań twórczości Leśmiana z formułą ironii romantycznej, szczególnie w ujęciu Friedricha Schlegla. Parabazie, autoironicznym tropom i wyobrażeniu „bezsłownej melodii” poświęcone są końcowe interpretacje, zmierzające do wniosku, że warkocz jest w dziełach Leśmiana figurą niewyrażalnej tajemnicy bytu, a zarazem symbolizuje poezję, ironię i fantazję.
Pobrania
Bibliografia
Alford S.E., Irony and the Logic of the Romantic Imagination, New York 1984.
Google Scholar
Allemann B., Ironie und Dichtung, Pfullingen 1969.
Google Scholar
Awierincew S., Słowiańskie słowo a tradycja hellenizmu, [w:] S. Awierincew, Na skrzyżowaniu literackich tradycji (szkice o literaturze i kulturze wczesnobizantyjskiej), przeł., wstęp, noty biograficzne D. Ulicka, Warszawa 1988.
Google Scholar
Banek K., Opowieść o włosach. Zwyczaje – rytuały – symbolika, Warszawa 2010.
Google Scholar
Bielik-Robson A., Granice ironii, „Teksty Drugie” 2002, nr 3.
Google Scholar
Brzostowska-Tereszkiewicz T., Wielojęzyczność jako chwyt, „Teksty Drugie” 2009, nr 6.
Google Scholar
Coates P., Identyczność i nieidentyczność w twórczości Bolesława Leśmiana. Studium o tautologii, paradoksie i lustrze, Wrocław 1973.
Google Scholar
Cymerman J., Manowce poety, „Akcent” 2012, nr 3.
Google Scholar
Czabanowska-Wróbel A., Baśń jako światopogląd. Baśń i baśniowość w twórczości Leśmiana, [w:] A. Czabanowska-Wróbel, Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996.
Google Scholar
Czabanowska-Wróbel A., Złotnik i śpiewak. Poezja Leopolda Staffa i Bolesława Leśmiana w kręgu modernizmu, Kraków 2009.
Google Scholar
Czaplajewicz E., Taniec i śmiech w poezji Leśmiana, „Miesięcznik Literacki” 1972, nr 4.
Google Scholar
Dällenbach L., The Mirror in the Text, transl. J. Whitely, E. Hughes, Cambridge 1989.
Google Scholar
Derrida J., Farmakon, przeł. K. Matuszewski, [w:] J. Derrida, Pismo filozofii, wybór i przedm. B. Banasiak, Kraków 1993.
Google Scholar
Dybel P., Lacan i Leśmian – dwa zwierciadła, [w:] P. Dybel, Urwane ścieżki. Przybyszewski – Freud – Lacan, Kraków 2000.
Google Scholar
Fazan K., Leśmianowskie epifanie sceniczne. O baśniach mimicznych, [w:] Twórczość Bolesława Leśmiana. Studia i szkice, red. T. Cieślak, B. Stelmaszczyk, Kraków 2000.
Google Scholar
Fichte J.G., Teoria wiedzy, t. 1, przeł. M.J. Siemek, Warszawa 1996.
Google Scholar
Foucault M., Przedmowa do transgresji, przeł. T. Komendant, [w:] M. Foucault, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, wybrał i oprac. T. Komendant, Posłowie M.P. Markowski, Warszawa 1999.
Google Scholar
Głowacka E., Z życia Satyra, „Kronos” 2012, nr 3.
Google Scholar
Głowiński M., Prace wybrane, red. R. Nycz, t. 4: Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Kraków 1998.
Google Scholar
Gorgiasz, Pochwała Heleny, przeł. i wstęp K. Tuszyńska-Maciejewska, „Przegląd Humanistyczny” 1984, nr 3.
Google Scholar
Grodzki B., Leśmianowska baśń nowoczesna. O „Przygodach Sindbada Żeglarza” Bolesława Leśmiana, Lublin 2012.
Google Scholar
Haardt R., Gnosis: Charakter and Testimony, transl. J.F. Hendry, Leiden 1971.
Google Scholar
Hoaller S.A., Gnosticism: New Light on the Ancient Tradition of Inner Knowing, Wheaton 2002.
Google Scholar
Igliński G., W modnym kostiumie Fauna. Postacie „fauniczne” w literaturze i sztuce przełomu XIX i XX wieku oraz ich wpływ na kulturę współczesną, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2012, rok 5.
Google Scholar
Jonas H., Religia gnozy, przeł. M. Klimowicz, Kraków 1994.
Google Scholar
Kalinowski G., Odnalezione utwory Leśmiana, „Kwartalnik Artystyczny” 2012, nr 1.
Google Scholar
Kowalski P., Leksykon. Znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa–Wrocław 1998.
Google Scholar
Kuźma E., O poetyce negatywnej. Od poetyki do poetologii, od poetologii do metapoetyki, [w:] Poetyka bez granic, red. W. Bolecki, W. Tomasik, Warszawa 1995.
Google Scholar
Leśmian B., Dzieła wszystkie. Baśnie i inne utwory prozą, zebrał i oprac. J. Trznadel, Warszawa 2012.
Google Scholar
Leśmian B., Dzieła wszystkie. Poezje zebrane, oprac. J. Trznadel, Warszawa 2010.
Google Scholar
Leśmian B., Dzieła wszystkie. Szkice literackie, zebrał i oprac. J. Trznadel, Warszawa 2011.
Google Scholar
Leśmian B., Dzieła wszystkie. Utwory dramatyczne. Listy, zebrał i oprac. J. Trznadel, Warszawa 2012.
Google Scholar
Ligęza L., „Klechdy polskie” Leśmiana na tle folklorystycznym, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 1.
Google Scholar
Man de P., Pojęcie ironii, przeł. A. Sosnowski, „Literatura na Świecie” 1999, nr 10–11.
Google Scholar
Nycz R., Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997.
Google Scholar
Opacki I., „Pośmiertna w głębi jezior maska”, [w:] Studia o Leśmianie, red. M. Głowiński i J. Sławiński, Warszawa 1971.
Google Scholar
Podraza-Kwiatkowska M., Leopold Staff i Bolesław Leśmian, czyli o dwóch poematach tercyną, [w:] Poetyka. Polityka. Retoryka, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2006.
Google Scholar
Podraza-Kwiatkowska M., Leśmianowy „czyn”, „Ruch Literacki” 1964, nr 5/6.
Google Scholar
Podraza-Kwiatkowska M., Pustka – otchłań – pełnia, [w:] M. Podraza-Kwiatkowska, Somnambulicy, dekadenci, herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Kraków 1985.
Google Scholar
Podraza-Kwiatkowska M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994.
Google Scholar
La Revue de Poésie, Gorgias, Éloge d’Hélène, traduct. M. Deguy, „La Parole dite” 1964, n° 90.
Google Scholar
Rymkiewicz J.M., Leśmian. Encyklopedia, Warszawa 2001.
Google Scholar
Sandauer A., Samobójstwo Mitrydatesa. Eseje, Warszawa 1968.
Google Scholar
Sobieska A., Twórczość Leśmiana w kręgu filozoficznej myśli symbolizmu rosyjskiego, Kraków 2005.
Google Scholar
Stomma L., Magia Alkmeny, „Etnografia Polska” 1976, z. 1.
Google Scholar
Stróżewski W., Metafizyka Leśmiana, „Ruch Literacki” 1992, nr 1/2.
Google Scholar
Szafraniec J., Magia, ryty i terapia, Warszawa 1994.
Google Scholar
Szczukowski D., Święto wiosny. Bolesława Leśmiana taniec poezji, [w:] Taniec w literaturze polskiej XIX i XX wieku, red. S. Karpowicz-Słowikowska, E. Mikiciuk, Gdańsk 2012.
Google Scholar
Szturc W., Ironia romantyczna. Pojęcie, granice i poetyka, Warszawa 1992.
Google Scholar
Taylor N., „Klechdy polskie” – baśń nieustająca, [w:] Twórczość Bolesława Leśmiana. Studia i szkice, red. T. Cieślak, B. Stelmaszczyk, Kraków 2000.
Google Scholar
Walęciuk-Dejneka B., „…leśna jest, i ruczajna, i górska, i wszelaka” – Leśmianowska demonologia kobieca. Wokół „Klechd polskich”, [w:] B. Walęciuk-Dejneka, Inny obraz feminy. Szkice folklorystyczno-literackie, „Opuscula Slavica Sedlcensia”, t. 3, red. R. Mnich, R. Bobryk, Siedlce 2012.
Google Scholar
Ważyk A., Kwestia gustu, Warszawa 1966.
Google Scholar
Wiśniewska L., Znane i nieznane przygody Sindbada-Żeglarza i Każdego, [w:] Twórczość Bolesława Leśmiana. Studia i szkice, red. T. Cieślak, B. Stelmaszczyk, Kraków 2000.
Google Scholar
Woźniak-Łabieniec M., Leśmianowska „ontologia” nicości, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 1998, z. 1.
Google Scholar
Zawadzki A., Literatura a myśl słaba, Kraków 2010.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.