Od beztroskiego małpiego ludku do mądrego pana Pongo. Strategie post-ludzkie w późnej poezji Tadeusza Różewicza

Autor

  • Anna Filipowicz Uniwersytet Gdański, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.02.17

Słowa kluczowe:

zwierzę, antropocentryzm, zoocentryzm, posthumanizm, animal studies, maszyna antropologiczna, nosorożec Toni, orangutan Pongo, ogród zoologiczny

Abstrakt

W późnej twórczości Tadeusza Różewicza zwierzęta bywają często nowymi sprzymierzeńcami poety w jego rozważaniach nad kształtem współczesności. W przeciwieństwie do wcześniejszych tomów, w których świat animalny stanowił zazwyczaj synonim nieodwołalnej ludzkiej degrengolady, ukazywani w ostatnich utworach reprezentanci fauny stają się nieoczekiwanym sojusznikiem Różewicza, coraz bardziej krytycznego wobec ponowoczesnej kultury oraz konstytuującego ją człowieka. W zwierzęcej niemocie poeta szuka zwłaszcza przewrotnej zbieżności z podejmowanymi przez siebie twórczymi wyborami, zaś jego ironiczna gra gatunkową różnicą, w której odwraca się humanistyczne hierarchie i bezlitośnie piętnuje niekompetencję homo sapiens, staje się pretekstem do kolejnego zakwestionowania dorobku wykreowanej przez niego cywilizacji. Zapewne dlatego w poemacie Pan Pongo (ze zbioru Cóż z tego że we śnie) nie tylko docenia się przyrodzone zwierzętom milczenie czy ich behawioralne niepodobieństwo do ludzkiego gatunku, ale pozycjonuje niektóre ze stworzeń (orangutan) na równi z dawnymi „głosami” najważniejszych dla tej twórczości postaci literatury, sztuki czy filozofii. Takie konfrontacje z tym, co animalne zdradzają doskonałą orientację poety w mocnych i słabych stronach związanych ze zwierzętami posthumanistycznych teorii (nurty human-animal studies). Dowodzą jednak również nieredukowalnego sceptycyzmu Różewicza, który nawet w sytuacji pełnego uznania dla zwierzęcego istnienia pozostaje nieodmiennie przy „własnym”, zdenaturalizowanym stanowisku, opowiadając się trwale po ludzkiej i tylko ludzkiej stronie bytu.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bednarek Joanna, Maszyna antropologiczna – instrukcja demontażu, http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article435 [dostęp: 31.01.2013]
Google Scholar

Berger John, Po cóż patrzeć na zwierzęta?, [w:] tenże, O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Warszawa 1999, s. 5–39
Google Scholar

Heidegger Martin, Die Grundbegriffe der Metaphysik. Welt-Endlichkeit-Einsamkeit, Frankfurt 1983, s. 284, 309
Google Scholar

Kruszelnicki Michał, Drogi francuskiej heterologii, Wrocław 2008, s. 145
Google Scholar

Lasker-Schüler Else, Doktor Benn, przeł. Jacek Stanisław Buras, „Literatura na Świecie” 1983, nr 10, s. 18
Google Scholar

Mościcki Paweł, Zwierzę, które umieram. Heidegger, Derrida, Agamben, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2009, nr 4, s. 61
Google Scholar

Musiał Łukasz, ZwierzoczłekoKafka, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2009, nr 4, s. 69–71
Google Scholar

Różewicz Tadeusz, Utwory zebrane. Poezja, t. 4, Wrocław 2006, s. 365–373
Google Scholar

Szczukowski Dariusz, Autoportret (nie)możliwy. Strategie podmiotowości w dziele Tadeusza Różewicza, [w:] Powracając do Różewicza. Studia i szkice, pod red. Zbigniewa Majchrowskiego, Moniki Żółkoś, Gdańsk 2006, s. 9–33
Google Scholar

Żychliński Arkadiusz, Zwierzę, którego nie ma. Experimentum de hominis natura, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2009, nr 4, s. 58
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Filipowicz, A. (2013). Od beztroskiego małpiego ludku do mądrego pana Pongo. Strategie post-ludzkie w późnej poezji Tadeusza Różewicza. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (2), 212–228. https://doi.org/10.18778/2299-7458.02.17

Numer

Dział

Artykuły