Sensually and intellectually. Reading as an attribute of attractiveness
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.11Keywords:
reading in Poland, social campaignsAbstract
The article is an attempt to analyse campaigns to promote reading, including You don’t read? I won’t have sex with you, Read – pick-up, or Naked girl reading, and related concepts aiming to present a book and the very act of reading as a new attribute of attractiveness. The main aim of such initiatives is primarily a presentation of the book as a "sexual attribute" and to demonstrate the relationship between reading and intellectual attractiveness. Campaigns designed in that way, aimed at "sexualisation of literature", provoke a question about the effectiveness of such projects. The process of reading is subject to all kinds of fashions, and analysing such promotional campaigns reveals the modern reader profile and his or her reading needs, as well as the relationship between reading choices and image creation.
Downloads
References
M. Błaszak, Wartość książki, czyli o tym, czego w tekście nie ma, [w:] Czytanie ma sens, red. M. Staniszewski, Poznań 2012.
Google Scholar
B. Chomątowska, Kto się kocha w czytaniu, „Przekrój” 2011, nr 50.
Google Scholar
R. Chymkowski we współpracy z I. Koryś i O. Dawidowicz-Chymkowską, Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r., Biblioteka Narodowa 2013.
Google Scholar
A. Clark, Supersizing the Mind. Embodiment, Action, and Cognitive Extension, Oxford 2010.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11098-010-9598-9
P. Czapliński, Na tropach czytelnika, [w]: tenże, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007.
Google Scholar
Czytelnia: książka + konsumpcja = mezalians. Z Dorotą Masłowską rozmawia Agnieszka Sowińska, www.dwutygodnik.com/artykul/2948-czytelnia-ksiazka-konsumpcja-mezalians.html
Google Scholar
E. Dunaj, Od „Poczytaj mi mamo” do „Cała Polska czyta dzieciom (codziennie)” – jak sprawić, by nie zanikła sztuka czytania książek, [w:] Jestem – więc czytam. Między pragmatyzmem a wolnością, red. G. Tomaszewska, B. Kapela-Bagińska, Z. Pomirska, Gdańsk 2012.
Google Scholar
http://www.nakedgirlsreading.com
Google Scholar
Nie czytasz? Nie idę z tobą do łóżka! www.nieczytasz.pl [dostęp: 10.05.2013].
Google Scholar
http://ww.madsilence.wordpress.com/2011/11/15/date-a-girl-who-reads-by-rosemarie-urquico
Google Scholar
The Outdoor Coed Topless Pulp Fiction Society Appreciation Society, www.coed-toplesspulpfiction.wordpress.com [dostęp: 10.05.2013].
Google Scholar
Ustąp miejsca czytającemu, www.ustapczytajacemu.xt.pl/ [dostęp: 10.05.2013].
Google Scholar
Ch. Warnke, You Should Date an Illiterate Girl, www.thoughtcatalog.com/2011/dont-date-a-girl-who-reads/ [dostęp: 10. 05. 2013].
Google Scholar
E. i E. Wnuk-Lipińscy, Problematyka kształtowania się potrzeb czytelniczych, Warszawa 1975.
Google Scholar
W Polsce ten, kto czyta, jest frajerem. Rozmowa z Beatą Stasińską, rozm. D. Subbotko, „Gazeta Wyborcza” 2010, nr 195.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Małgorzata Bałaga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

