Sensually and intellectually. Reading as an attribute of attractiveness

Authors

  • Małgorzata Bałaga Uniwersytet Śląski, Zakład Literatury Współczesnej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.11

Keywords:

reading in Poland, social campaigns

Abstract

The article is an attempt to analyse campaigns to promote reading, including You don’t read? I won’t have sex with you, Read – pick-up, or Naked girl reading, and related concepts aiming to present a book and the very act of reading as a new attribute of attractiveness. The main aim of such initiatives is primarily a presentation of the book as a "sexual attribute" and to demonstrate the relationship between reading and intellectual attractiveness. Campaigns designed in that way, aimed at "sexualisation of literature", provoke a question about the effectiveness of such projects. The process of reading is subject to all kinds of fashions, and analysing such promotional campaigns reveals the modern reader profile and his or her reading needs, as well as the relationship between reading choices and image creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Małgorzata Bałaga, Uniwersytet Śląski, Zakład Literatury Współczesnej

doktorantka w Instytucie Nauk o Literaturze Uniwer- sytetu Śląskiego w Katowicach. Interesuje się polską literaturą najnowszą i socjologią literatury.

References

M. Błaszak, Wartość książki, czyli o tym, czego w tekście nie ma, [w:] Czytanie ma sens, red. M. Staniszewski, Poznań 2012.
Google Scholar

B. Chomątowska, Kto się kocha w czytaniu, „Przekrój” 2011, nr 50.
Google Scholar

R. Chymkowski we współpracy z I. Koryś i O. Dawidowicz-Chymkowską, Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r., Biblioteka Narodowa 2013.
Google Scholar

A. Clark, Supersizing the Mind. Embodiment, Action, and Cognitive Extension, Oxford 2010.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s11098-010-9598-9

P. Czapliński, Na tropach czytelnika, [w]: tenże, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007.
Google Scholar

Czytelnia: książka + konsumpcja = mezalians. Z Dorotą Masłowską rozmawia Agnieszka Sowińska, www.dwutygodnik.com/artykul/2948-czytelnia-ksiazka-konsumpcja-mezalians.html
Google Scholar

E. Dunaj, Od „Poczytaj mi mamo” do „Cała Polska czyta dzieciom (codziennie)” – jak sprawić, by nie zanikła sztuka czytania książek, [w:] Jestem – więc czytam. Między pragmatyzmem a wolnością, red. G. Tomaszewska, B. Kapela-Bagińska, Z. Pomirska, Gdańsk 2012.
Google Scholar

http://www.nakedgirlsreading.com
Google Scholar

Nie czytasz? Nie idę z tobą do łóżka! www.nieczytasz.pl [dostęp: 10.05.2013].
Google Scholar

http://ww.madsilence.wordpress.com/2011/11/15/date-a-girl-who-reads-by-rosemarie-urquico
Google Scholar

The Outdoor Coed Topless Pulp Fiction Society Appreciation Society, www.coed-toplesspulpfiction.wordpress.com [dostęp: 10.05.2013].
Google Scholar

Ustąp miejsca czytającemu, www.ustapczytajacemu.xt.pl/ [dostęp: 10.05.2013].
Google Scholar

Ch. Warnke, You Should Date an Illiterate Girl, www.thoughtcatalog.com/2011/dont-date-a-girl-who-reads/ [dostęp: 10. 05. 2013].
Google Scholar

E. i E. Wnuk-Lipińscy, Problematyka kształtowania się potrzeb czytelniczych, Warszawa 1975.
Google Scholar

W Polsce ten, kto czyta, jest frajerem. Rozmowa z Beatą Stasińską, rozm. D. Subbotko, „Gazeta Wyborcza” 2010, nr 195.
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Bałaga, M. (2014). Sensually and intellectually. Reading as an attribute of attractiveness. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (3), 123–132. https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.11

Issue

Section

Reading from a Perspective