(Za)istnieć w sieci. Strategie polskich pisarzy w social mediach
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.11.05Słowa kluczowe:
social media, Facebook, autopromocja, strategie marketingowe, wizerunek, pisarze i pisarki w XXI wiekuAbstrakt
Szkic próbuje pokazać znaczenie social mediów dla pisarek i pisarzy. Autorka skoncentrowała się na działalności (auto)promocyjnej autorek i autorów prowadzonej za pośrednictwem social mediów (ze szczególnym uwzględnieniem Facebooka). Analizie poddane zostały przede wszystkim fanpage’e zarządzane przez samych prozaików (m.in. Joanna Bator, Katarzyna Bonda, Jacek Dehnel, Remigiusz Mróz, Szczepan Twardoch, Michał Witkowski, Jakub Żulczyk). Nadrzędnym celem szkicu było pokazanie, w jaki sposób autorki i autorzy (reprezentujący różne gatunki literackie) podchodzą do kwestii budowania własnej marki i w jaki sposób modelują swoje wizerunki.
Pobrania
Bibliografia
Adamczewska I., Pisarz w mediach masowych, czyli autentyzm jako literacki chwyt (auto)promocyjny, „Teksty Drugie” 2012, nr 6, s. 300–312.
Google Scholar
Antonik D., Pisarz jako marka. Literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego, Kraków 2014.
Google Scholar
Bartosik-Purgat M., Nowe media w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym, Warszawa 2019.
Google Scholar
Błażejowska K., Pisarze do reklam!, https://www.tygodnikpowszechny.pl/literaci-do-reklam-29016 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar
Dunin-Wąsowicz P., Co tu się stało z literaturą, „Lampa” 2004, nr 9, s. 18–21.
Google Scholar
Gołębiowska E., News dnia! Remigiusz Mróz i Katarzyna Bonda są parą!, https://party.pl/newsy/remigiusz-mroz-i-katarzyna-bonda-sa-para-118624-r1/ [dostęp: 20.03.2020].
Google Scholar
Karaszewska Z., Stanko S., Pod podszewką. Prawdziwy wizerunek pisarza, Warszawa 2018.
Google Scholar
Katarzyna Bonda i Remigiusz Mróz są parą!, https://www.pudelek.pl/artykul/143960/katarzyna_bonda_i_remigiusz_mroz_sa_para_wiedzieliscie_jeszcze_przed_nami_i_dostrzegaliscie_wiecej_niz_my_foto/ [dostęp: 20.04.2022].
Google Scholar
Kowalska A., Katarzyna Bonda i Remigiusz Mróz, czyli najgorętsza para polskiego kryminału. Na Facebooku ogłosili, że są parą, https://dziennikzachodni.pl/katarzyna-bonda-i-remigiusz-mroz-czyli-najgoretsza-para-polskiego-kryminalu-na-facebooku-oglosili-ze-sa-para/ar/13975647 [dostęp: 20.04.2022].
Google Scholar
Kozłowski P., Żulczyk nazwał prezydenta Dudę „debilem”. Jest wyrok, https://kultura.dziennik.pl/news/artykuly/8329725,jakub-zulczyk-prezydent-andrzej-duda-debil-wyrok.html [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar
Majewska D., Szczepan Twardoch przesiada się do mercedesa. Jest ambasadorem marki: jedni gratulują, inni nakręcają nagonkę, https://natemat.pl/147461,szczepan-twardoch-przesiada-sie-do-mercedesa-jest-ambasadorem-marki-jedni-gratuluja-inni-nakrecaja-nagonke [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar
Marecki P., Sasin E., Geneza i rozwój pola literackiego w Polsce po 1989 roku, [w:] Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik, red. G. Jankowicz, P. Marecki, M. Sowiński, Kraków 2015, s. 41–63.
Google Scholar
Maryl M., Kim jest pisarz (w internecie)?, „Teksty Drugie” 2012, nr 6, s. 77–100.
Google Scholar
Nęcka A., Destrukcyjne uzależnienie od „ścianek”. Casus Michała Witkowskiego, [w:] Zamieranie pisarzy, red. M. Ładoń, G. Olszański, Katowice 2018.
Google Scholar
Niemczyńska M.I., Twardoch ambasadorem Mercedesa, czyli pisarz nie wiedźmin, zasad mieć nie musi, https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,18340925,twardoch-ambasadorem-mercedesa-czyli-pisarz-nie-wiedzmin-zasad.html [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar
Nowacki D., Spełnienia wyższego rzędu. O spotkaniu literatury z medialnością i pragnieniach pisarzy, [w:] D. Nowacki, Kto im dał skrzydła. Uwagi o prozie, dramacie i krytyce (2001–2010), Katowice 2011, s. 116–159.
Google Scholar
Polski horror religijny, Z Remigiuszem Mrozem rozmawia Justyna Sobolewska, „Polityka”, 18 lipca 2017, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1712456,1,remigiusz-mroz-o-swojej-literackiej-drodze.read?print=true [dostęp: 6.04.2022].
Google Scholar
Robak-Reczek A., Autor gra w Instagrama, https://nowymarketing.pl/a/29930,autor-gra-w-instagrama [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
Romans dekady! To oni są najbardziej płodną parą w Polsce, https://www.se.pl/wiadomosci/gwiazdy/romans-dekady-to-oni-sa-najplodniejsza-para-w-polsce-aa-cFNA-2AEM-4Pw5.html [dostęp: 20.03.2020].
Google Scholar
Sadulski B., Alienacja w wesołym pokoju, „dwutygodnik”, https://www.dwutygodnik.com/artykul/6442-alienacja-w-wesolym-pokoju.html [dostęp: 31.08.2022].
Google Scholar
Sobolewska J., Czy powinno nas oburzać, że pisarz Szczepan Twardoch ambasadoruje marce Mercedes?, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1625377,1,czy-powinno-nas-oburzac-ze-pisarz-szczepan-twardoch-ambasadoruje-marce-mercedes.read [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar
Social media w Polsce i na świecie. Raport Digital 2022, https://grupainfomax.com/social-media/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-raport-digital-2022/ [dostęp: 3.05.2022].
Google Scholar
Śmiałek P., Wolność słowa, prawo do dozwolonej krytyki, czy też obraza prezydenta? Jest decyzja sądu ws. Jakuba Żulczyka, https://www.forbes.pl/opinie/orzeczenie-ws-andrzej-duda-kontra-jakub-zulczyk-czy-doszlo-do-obrazy-prezydenta/wslvpcl [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar
Śmigiel Ł., Wybrane strategie promocji książek w Polsce i na świecie z wykorzystaniem nowych mediów, [w:] Teorie komunikacji i mediów, t. 3, red. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Wrocław 2010, s. 379–389.
Google Scholar
Szumniak-Samolej J., Potencjał biznesowy mediów społecznościowych. Diagnoza – metody – komunikacja, Warszawa 2015.
Google Scholar
tsImtom, „Nie składałem ślubów ubóstwa”. Twardocha spór o luksusowe auto, https://tvn24.pl/kultura-i-styl/szczepan-twardoch-zostal-ambasadorem-marki-mercedes-benz-ra557072-3306747 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar
Żulczyk znieważył prezydenta? Michał Rusinek o głośnej sprawie, https://ksiazki.wp.pl/zulczyk-zniewazyl-prezydenta-michal-rusinek-o-glosnej-sprawie-6723851793357664a [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar
Żyłowska K., Bulletin – nowa platforma dla pisarzy i podcasterów od Facebooka, https://socialpress.pl/2021/07/bulletin-nowa-platforma-dla-pisarzy-i-podcasterow-od-facebooka [dostęp: 30.04.2002].
Google Scholar
http://www.fakt.pl/gwiazdy/michal-witkowski-ze-slicznotka-na-sciance, artykuly,487769.html [dostęp: 28.08.2015].
Google Scholar
https://facebook.com/autorskajedynataka/photos/a.1602906303261108/2227180434167022 [dostęp: 7.03.2020].
Google Scholar
https://www.facebook.com/jacek.dehnel/posts/10160034764279914 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/jakub.zulczyk/posts/435459197951943 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/jakub.zulczyk/posts/466147044883158 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/jakub.zulczyk/posts/469116454586217 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/JoannaBatorProfil/posts/381986610603086 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/katarzyna.bonda/posts/530579718432353 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1029596830562955&id=170907233098590 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10205350722309185&set=a.1201502239349 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/349558139867952 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/377630327060733 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/433533034803795 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/442334267257005 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/454223569401408 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/490216209135477 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/495781968578901 [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/539699027520528 [dostęp: 3.05.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/542306473926450 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/543491690474595 [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.facebook.com/witkowski.michal/posts/546180003539097 [dostęp: 3.05.2022].
Google Scholar
https://www.instagram.com/p/BvJh9I7lvmy/ [dostęp: 29.04.2022].
Google Scholar
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/andrzej-duda-debil-haslo-google-znika-dlaczego [dostęp: 30.04.2022].
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.