Intersemiotyczny przekład mitu antycznego w spektaklu „Fedra” Mai Kleczewskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-0319.20.12Słowa kluczowe:
myth of Phaedra, reception, semiotics, body, actor, theatre, KleczewskaAbstrakt
-
Bibliografia
Abramowska, J. (1992). Serie tematyczne. W: J. Ziomek et al. (eds.). Między tekstami. Intertekstualność jako problem poetyki historycznej. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Adamiecka-Sitek, A. (2005). Teatr i tekst. Inscenizacja w teatrze postmodernistycznym. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Aristotle (1882). Ethica Nicomachea. Lipsiae: Teubner. Book VII.
Google Scholar
Arystoteles (1983). Poetyka. Przeł. H. Podbielski. BN II nr 209. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Arystoteles (2007). Etyka Nikomachejska. Przeł. D. Gromska. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Bauman, Z. (1995). Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: UMK.
Google Scholar
Bauman, Z. (1998). “On Postmodern Uses of Sex”. Theory, Culture & Society 15.3–4 (1998). 19–33.
Google Scholar
Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Sic!
Google Scholar
Benoist, J. M. (1975). Tyrannie du logos. Paris: Minuit.
Google Scholar
Blumenberg, H. (1985). Work on Myth. Trans. R. M. Wallace. Cambridge: MIT Press.
Google Scholar
Blumenberg, H. (2009). Praca nad mitem. Przeł. K. Najdek, M. Herer, Z. Zwoliński. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Bonswanger, L. (1935). Über Psychotherapie. Möglichkeit und Tatsächlichkeit psychotherapeutischer Wirkung. Vortrag. Wien: Springer.
Google Scholar
Brown, P. (1988). The Body and Society: Men, Women and Sexual Renunciation in Early Christianity. New York: Columbia University Press.
Google Scholar
Budzowska, M. (2017). Sceniczne metamorfozy mitu. Teatr polski XXI wieku w perspektywie kulturowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. [w druku]
Google Scholar
Budzowska, M., Czerwińska, J. (2015). Intersemiotic translation of the ancient myth in the production of Phaedra by Maja Kleczewska. In: The Power of Intellect. Umberto Eco – reception and reminiscences in Poland, A. Gałkowski (ed.). Łódź: University of Lodz Press. 323–348.
Google Scholar
Conte, G. B. (1974). Memoria dei poeti e sistema letterario. Torino: Giulio Einaudi editore.
Google Scholar
Derrida, J. (1986). „Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych”. Przeł. M. Adamczyk. Pamiętnik Literacki LXXVII, 1986, z. 2. 259–263.
Google Scholar
di Benedetto, V. (1971). Euripide: teatro e società. Torino: Giulio Einaudi editore.
Google Scholar
Durand, G. (1979). Figures mythiques et visages de l’oeuvre, Paris: Berg International.
Google Scholar
Eco, U. (1981). “The Theory of Signs and the Role of the Reader”, The Bulletin of the Midwest Modern Language Association, 14.1 (Spring 1981). 35–45.
Google Scholar
Eco, U. (1986). Semiotics and the Philosophy of Language. Bloomington: Indiana University Press.
Google Scholar
Enquist, P. O. (1997). Dla Fedry, Z życia glist, Godzina kota, Tulipak. Przeł. A. Krajewski-Bola. Izabelin: Świat Literacki.
Google Scholar
Enquist, P. O. (2014). Dramatik. Tribadernas natt; Till Fedra; Från regnormarnas liv; I lodjurets timma, Stockholm: Norstedts.
Google Scholar
Euripides. (1913). Euripidis Fabulae. Vol. 3. G. Murray (ed.). Oxford: Clarendon Press.
Google Scholar
Eurypides (1967). Tragedie. T. I. Przeł. J. Łanowski. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Fischer-Lichte, E. (2008). Estetyka performatywności. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Foucault, M. (2000). Historia seksualności. Przeł. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Galewicz, W. (2001). „O dwóch podstawach intelektualizmu Sokratesa (Protagoras 351b–357e)”. Kwartalnik Filozoficzny, 29.1 (2001). 29-48.
Google Scholar
Graf, F. (2002). La génese de la notion du mythe. W: Mitos en la literatura Griega arcaica y clásica, Madrid: Ediciones Clásicas. http://www.maicar.com/GML/020Contributors/FGGenese.html [18.01.2015].
Google Scholar
Greek-English Lexicon (1883). H. G. Liddell, R. Scott (eds.). New York: Harper & Brothers.
Google Scholar
Guardini, M. L. (1987). Il mito di Elena. Testi di Euripide e Isocrate. Treviso: Edizioni Canova Treviso.
Google Scholar
Hammer, S. (1921). O wpływie tragedii Eurypidesa Hippolytos na poezję hellenistyczną. Poznań: Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Jasionowicz, S. (2003). Intertekstualność w świetle badań nad wyobraźnią twórczą. W: Sosień, B. (ed.), Intertekstualność i wyobraźniowość. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Kane, S. (2002). „Miłość Fedry”. M. Semil. Dialog 3/2002. 57–75.
Google Scholar
Klemczak, S. (2005). „Szaleństwa prób definiowania mitu”. Studia Religiologica. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego 38 (2005). 45–63.
Google Scholar
Kowzan, T. (1998). Znak i teatr. Warszawa: Biblioteka Myśli Semiotycznej.
Google Scholar
Lehmann, H.-Th. (1999). Die Gegenwart des Theaters. In: E. Fischer-Lichte et al. (eds.), Transformationen: Theater der neunziger Jahre, Berlin: Verlag der Autoren, 1999. 13–26.
Google Scholar
Lehmann, H.-Th. (2004). Teatr postdramatyczny. Przeł. D. Sajewska, M. Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Lévi-Strauss, C. (1955) “The structural study of myth”. Journal of American Folklore 68.270 (1955). 428–444.
Google Scholar
Lévi-Strauss, C. (1985). La poetière jalousie. Paris: Pion.
Google Scholar
Markowski, M. P. (2006). Dekonstrukcja. W: A. Burzyńska. M. P. Markowski. Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków: Znak. 361–380.
Google Scholar
Merleau-Ponty, M. (1996). Widzialne i niewidzialne. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, R. Lis, I. Lorenc. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Merleau-Ponty, M. (2001). Fenomenologia percepcji. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Nancy, J.-L. (2002). Corpus. Przeł. M. Kwietniewska. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Nussbaum, M. C. (2009). Therapy of Desire. Theory and Practice in Hellenistic Ethics. New Jersey: Princeton University Press.
Google Scholar
Pavis, P. (1989). „Od tekstu do przedstawienia: trudny poród”. Przeł. M. Sugiera. Dialog 8/1998. 102–117.
Google Scholar
Pavis, P. (2011). Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy. Przeł. P. Olkusz. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Platon (2003). Państwo. Przeł. Wł. Witwicki. Kęty: Wydawnictwo ANTYK.
Google Scholar
Racine, J. (2000). Phèdre. Classiques universels. Paris: Gallimard.
Google Scholar
Racine, J. (2002). Fedra. Przeł. T. Boy-Żeleński. Kraków: Zielona Sowa.
Google Scholar
Sarrazac, J. P. (ed.) (2007). Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Seneca, L. A. (1928). De ira. In: Moral Essays. Vol. I. Trans. J. W. Basore, Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar
Seneca, L. A. (1990). Phaedra. M. Coffey, R. Mayer (eds.). Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Seneka, L. A. (1959). Fedra. Przeł. A. Świderkówna, BN II nr 118. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Seneka, L. A. (1989). Dialogi. Przeł. L. Joachimowicz. Warszawa: IW Pax.
Google Scholar
Seppilli, A. (1982). Poesia e magia. Torino: Giulio Einaudi editore.
Google Scholar
Skarga, B. (1999). Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne. Kraków: Znak.
Google Scholar
Sloterdijk, P. (2008). Krytyka cynicznego rozumu. Przeł. P. Dehnel. Wrocław: Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar
Sosień, B. (2003). Hipoteksty, teksty, mity, czyli o współistnieniu metod. W: B. Sosień (ed.). Intertekstualność i wyobraźniowość. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Tasnádi, I. (2000). Fedra fitness. Przeł. J. Jarmołowicz, J. Czech. W: Kolizje. Antologia nowego dramatu węgierskiego. T. I. Wybór Patricía Pászt. Kraków: Panga Pank.
Google Scholar
Ubersfeld, A. (2002). Czytanie teatru I. Przeł. J. Żurowska. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Wachowski, J. (1993). Dramat – mit – tradycja. O transtekstualności w polskiej dramaturgii współczesnej, Poznań: Acarus.
Google Scholar
Wesołowska, E. (1991). Postaci w „Medei” i „Fedrze” Seneki w perspektywie akcji oraz interakcji scenicznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Worthen, W. B. (2013). Dramat: między literaturą a przedstawieniem. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera.. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar