Problem antycznej ekfrazy teatralnej. Część II: Scenografia

Autor

  • Jadwiga Czerwińska Uniwersytet Łódzki, Instytut Romanistyki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź.

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-0319.21.04

Słowa kluczowe:

ekfrasis, scenography, ancient Greek tragedy, Euripides

Abstrakt

One of the dramatic ekphrasis forms is the ekphrasis of stage design. It describes what is usually made visible, at least partially, to the public, drawing its attention to important elements of scenography that played a significant role in the performance. Therefore it was necessary to make the spectators aware of those elements. They were used by all three tragedians: Aeschylus, Sophocles and Euripides. The article focuses on selected ekphrases of scenography taken from three Euripidean tragedies: Iphigenia in Tauris, Ion, Alcestis, and on their role in the structure of drama.

Biogram autora

Jadwiga Czerwińska - Uniwersytet Łódzki, Instytut Romanistyki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź.

Full Professor at the University of Łódź, the chief editor of Collectanea Philologica, a member of The Committee on Ancient Culture of the Polish Academy of Sciences (PAN), The Classical Asso­ciation, The Center Latinitatis Europae, The Scientific Commitee of Łódź (ŁTN), The Scientific Committe at KUL (Catholic University of Lublin), The Polish Philological Commitee (PTF), the stipendist of Fondation Hardt pour L`Etude de L`Antiquité Classique, Vandoeuvres-Genève and The Lanckoroński Foundation. Interested in Greek theatre and drama (mainly Euripides), Greek philosophy and the reception of Antiquity in Italian culture. The author of many articles, including Polish and Italian monographs about the works of Euripides. Selected publica­tions: Człowiek Eurypidesa wobec zagrożenia życia, namiętnej miłości i ekstazy religijnej (1999); Anthropeia physis come dramatis persona in Euripide (2007); Innowacje mitologiczne i dramaturgiczne Eurypidesa. Tragedia. Tragikomedia (2013). She is co-editor of the volume Ancient Myths in the Making of Culture (Peter Lang 2015), The Metamorphoses of Ancient Myths (Peter Lang 2017). Par­ticipates in the project: Ancient drama and the theater in the works of scholiasts, funded by the The National Science Centre.

Bibliografia

Arystoteles (1988). Poetyka, [w:] Arystoteles, Retoryka. Poetyka, przeł. i oprac. H. Podbielski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Barnes H.E. (1968). „Greek Tragicomedy”, [w:] Twentieth century interpretations of Euripides’ Alcestis, J.R. Wilson (ed.). New Jersey: Prentice-Hall. 22–36.
Google Scholar

Cataudella, Q. (1976). „Lektura dello ‘Ione’ Euripideo”, [w:] Euripide. Letture critiche, a cura di O. di Longo. Milano: Mursia editore. 110–127.
Google Scholar

Chodkowski, R.R. (2007). „Na granicy obrazu scenicznego i słowa, czyli audioskrypcja supletywna w teatrze Sofoklesa”, [w:] From Antiquity to Modern Times Classical Poetry and Its Modern Reception. Essays in Honour of Stanisław Stabryła. Jerzy Styka (ed.). Kraków: Księgarnia Aka­demicka. 111–128.
Google Scholar

Conacher, D.J. (1967). Euripidean Drama. Myth, Theme and Structure. Toronto: University of To­ronto Press.
Google Scholar

Czerwińska, J. (2004). „Fantastyka i baśniowość w ‘Alkestis’ Eurypidesa” (Le fantastique et le surnaturel dans ‘l’Alceste’ d’Euripide), [w:] Thaleia. Humor w antyku. G. Malinowski (ed.). „Classica Wratislaviensia” XXIV, 18–33.
Google Scholar

Czerwińska, J. (2005). „Eurypides i jego twórczość dramatyczna oraz mniejsi tragediopisarze”, [w:] Literatura Grecji starożytnej, t. I, Epika-Liryka-Dramat, pod red. H. Podbielskiego. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. 771–876.
Google Scholar

Czerwińska, J. (2013). Innowacje mitologiczne i dramaturgiczne Eurypidesa. Tragedia. Tragikome­dia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Di Benedetto, V., Medda, E. (1997). La tragedia sulla scena. La tragedia greca in quanto spettacolo teatrale. Torino: Einaudi.
Google Scholar

Euripides (1937). Euripidis Fabulae, vol. 2, ed. G. Murray. Oxonii: Oxford University Press.
Google Scholar

Euripides (1947). Euripidis Fabulae, vol. 1, ed. G. Murray. Oxonii: Oxford University Press.
Google Scholar

Euripides (1978). Euripidis Fabulae, vol. 3, ed. G. Murray. Oxonii: Oxford University Press.
Google Scholar

Eurypides (1967). Tragedie, t. 1, przeł. i oprac. J. Łanowski. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Eurypides (1972). Tragedie, t. 2, przeł. i oprac. J. Łanowski. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Eurypides (1980). Tragedie, t. 3, przeł. i oprac. J. Łanowski. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Filostrat Starszy (2004). Obrazy, przeł. R. Popowski. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Google Scholar

Fritz, K. von (1968). „The Happy Ending of Alcestis”, [w:] Twentieth century interpretations of Euripides’ Alcestis, J.R. Wilson (ed.). New Jersey: Prentice-Hall. 80–84
Google Scholar

Grube, G.M.A. (1961). The Drama of Euripides. London: Barnes & Noble.
Google Scholar

Harder E.E. (1993). Die Frauenrollen bei Euripides. Untersuchungen zu Alkestis, Medea, Hekabe, Erechtheus, Elektra, Troades und Iphigeneia in Aulis. Stuttgart: M&P Verlag für Wissenschaft und Forschung.
Google Scholar

Lakoff, G., Johnson, M. (1988). Metafory w naszym życiu, przeł. i wstęp. opatrzył Tomasz P. Krzeszowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Lesky, A. (2006). Tragedia grecka, przeł. M. Weiner. Kraków: Homini.
Google Scholar

Longo, O. (1976). Euripide. Letture critiche. Milano: Mursia editore.
Google Scholar

Łanowski, J. (1967). Słowo wstępne, [w:] Eurypides, Tragedie. t. 1, przeł. i oprac. J. Łanowski. Warszawa: PIW.
Google Scholar

Matthiessen, K. (2004). Euripides und sein Jahrhundert. München: Verlag G.C. Beck.
Google Scholar

Murray, G. (1932). Euripidem e i suoi tempi, trad it. di N. Ruffini. Bari: Laterza.
Google Scholar

Pavis, P. (2002). Słownik terminów teatralnych, wstęp A. Ubersfeld, przekł. S. Świontek. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar

Philostrati maioris (1893). Imagines. O. Benndorf and K. Schenkl (ed.). Leipzig: Teubner.
Google Scholar

Popowski, R. (2004). „Starożytny przewodnik po neapolitańskiej pinakotece”, [w:] Filostrat Star­szy, Obrazy, przeł. R. Popowski. Warszawa: Prószyński i S-ka. 13–87.
Google Scholar

Rosenmeyer, T.G. (1968). „The Chorus and Admetus”, [w:] Twentieth century interpretations of Euripides’ Alcestis, J.R. Wilson (ed.). New Jersey: Prentice-Hall. 65–70.
Google Scholar

Smith, W.D. (1968). „The ironic structure in Alcestis”, [w:] Twentieth century interpretations of Euripides’ Alcestis, J.R. Wilson (ed.). New Jersey: Prentice-Hall. 37–56.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-12-30

Jak cytować

Czerwińska, J. (2018). Problem antycznej ekfrazy teatralnej. Część II: Scenografia. Collectanea Philologica, (21), 59–74. https://doi.org/10.18778/1733-0319.21.04

Numer

Dział

Articles