Intersemiotyczny przekład mitu antycznego w spektaklu „Fedra” Mai Kleczewskiej

Autor

  • Małgorzata Budzowska Uniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Klasycznej, Zakład Hellenistyki i Religioznawstwa, ul. Pomorska 171/173, 90–236 Łódź
  • Jadwiga Czerwińska Uniwersytet Łódzki, Instytut Romani­styki, Zakład Italianistyki, ul. Pomorska 171/173, 90–236 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-0319.20.12

Słowa kluczowe:

myth of Phaedra, reception, semiotics, body, actor, theatre, Kleczewska

Abstrakt

-

Biogramy autorów

Małgorzata Budzowska - Uniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Klasycznej, Zakład Hellenistyki i Religioznawstwa, ul. Pomorska 171/173, 90–236 Łódź

Assistant Professor. She was awarded her PhD by the University of Lodz, Classics Faculty and MA by the Institute of Contemporary Culture (theatre and drama theory) at the same university. Author of a book Phaedra – Ethics of Emotions in the tragedies of Euripides, Seneca and Racine (Peter Lang 2012). She is co-editor of the volume Ancient Myths in the Making of Culture (Peter Lang 2014) and Metamorphoses of Ancient Myths (Peter Lang 2017). Her authored book Stage Metamorphoses of Myth. Polish Theatre of XXI century from cultural perspective and co-authored volume Ancient theatre and drama in the works of scholiasts will be published in 2018.

Jadwiga Czerwińska - Uniwersytet Łódzki, Instytut Romani­styki, Zakład Italianistyki, ul. Pomorska 171/173, 90–236 Łódź

Full Professor, the chief editor of Collectanea Philologica, a member of The Committee on Ancient Culture of the Polish Academy of Sciences (PAN), The Classical Association, The Scientific Commitee of Łódź, the scholar of Fondation Hardt pour L`Etude de L`Antiquité Classique, Vandoeuvres-Genève and The Lanckorońscy Foundation. Interested in Greek theatre and drama (mainly Euripides), Greek philosophy and the reception of Antiquity in Italian culture. The author of many articles, including Polish and Italian monographs about the works of Euripides. For her achievements she was awarded, inter alia, with the medal of The Commission of National Education and many others. She was also prized by the Polish Ministry of Science and Higher Education.

Bibliografia

Abramowska, J. (1992). Serie tematyczne. W: J. Ziomek et al. (eds.). Między tekstami. Intertekstualność jako problem poetyki historycznej. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Adamiecka-Sitek, A. (2005). Teatr i tekst. Inscenizacja w teatrze postmodernistycznym. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Aristotle (1882). Ethica Nicomachea. Lipsiae: Teubner. Book VII.
Google Scholar

Arystoteles (1983). Poetyka. Przeł. H. Podbielski. BN II nr 209. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar

Arystoteles (2007). Etyka Nikomachejska. Przeł. D. Gromska. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Bauman, Z. (1995). Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: UMK.
Google Scholar

Bauman, Z. (1998). “On Postmodern Uses of Sex”. Theory, Culture & Society 15.3–4 (1998). 19–33.
Google Scholar

Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Sic!
Google Scholar

Benoist, J. M. (1975). Tyrannie du logos. Paris: Minuit.
Google Scholar

Blumenberg, H. (1985). Work on Myth. Trans. R. M. Wallace. Cambridge: MIT Press.
Google Scholar

Blumenberg, H. (2009). Praca nad mitem. Przeł. K. Najdek, M. Herer, Z. Zwoliński. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Bonswanger, L. (1935). Über Psychotherapie. Möglichkeit und Tatsächlichkeit psychotherapeutischer Wirkung. Vortrag. Wien: Springer.
Google Scholar

Brown, P. (1988). The Body and Society: Men, Women and Sexual Renunciation in Early Christianity. New York: Columbia University Press.
Google Scholar

Budzowska, M. (2017). Sceniczne metamorfozy mitu. Teatr polski XXI wieku w perspektywie kulturowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. [w druku]
Google Scholar

Budzowska, M., Czerwińska, J. (2015). Intersemiotic translation of the ancient myth in the production of Phaedra by Maja Kleczewska. In: The Power of Intellect. Umberto Eco – reception and reminiscences in Poland, A. Gałkowski (ed.). Łódź: University of Lodz Press. 323–348.
Google Scholar

Conte, G. B. (1974). Memoria dei poeti e sistema letterario. Torino: Giulio Einaudi editore.
Google Scholar

Derrida, J. (1986). „Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych”. Przeł. M. Adamczyk. Pamiętnik Literacki LXXVII, 1986, z. 2. 259–263.
Google Scholar

di Benedetto, V. (1971). Euripide: teatro e società. Torino: Giulio Einaudi editore.
Google Scholar

Durand, G. (1979). Figures mythiques et visages de l’oeuvre, Paris: Berg International.
Google Scholar

Eco, U. (1981). “The Theory of Signs and the Role of the Reader”, The Bulletin of the Midwest Modern Language Association, 14.1 (Spring 1981). 35–45.
Google Scholar

Eco, U. (1986). Semiotics and the Philosophy of Language. Bloomington: Indiana University Press.
Google Scholar

Enquist, P. O. (1997). Dla Fedry, Z życia glist, Godzina kota, Tulipak. Przeł. A. Krajewski-Bola. Izabelin: Świat Literacki.
Google Scholar

Enquist, P. O. (2014). Dramatik. Tribadernas natt; Till Fedra; Från regnormarnas liv; I lodjurets timma, Stockholm: Norstedts.
Google Scholar

Euripides. (1913). Euripidis Fabulae. Vol. 3. G. Murray (ed.). Oxford: Clarendon Press.
Google Scholar

Eurypides (1967). Tragedie. T. I. Przeł. J. Łanowski. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Fischer-Lichte, E. (2008). Estetyka performatywności. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Foucault, M. (2000). Historia seksualności. Przeł. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar

Galewicz, W. (2001). „O dwóch podstawach intelektualizmu Sokratesa (Protagoras 351b–357e)”. Kwartalnik Filozoficzny, 29.1 (2001). 29-48.
Google Scholar

Graf, F. (2002). La génese de la notion du mythe. W: Mitos en la literatura Griega arcaica y clásica, Madrid: Ediciones Clásicas. http://www.maicar.com/GML/020Contributors/FGGenese.html [18.01.2015].
Google Scholar

Greek-English Lexicon (1883). H. G. Liddell, R. Scott (eds.). New York: Harper & Brothers.
Google Scholar

Guardini, M. L. (1987). Il mito di Elena. Testi di Euripide e Isocrate. Treviso: Edizioni Canova Treviso.
Google Scholar

Hammer, S. (1921). O wpływie tragedii Eurypidesa Hippolytos na poezję hellenistyczną. Poznań: Gebethner i Wolff.
Google Scholar

Jasionowicz, S. (2003). Intertekstualność w świetle badań nad wyobraźnią twórczą. W: Sosień, B. (ed.), Intertekstualność i wyobraźniowość. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Kane, S. (2002). „Miłość Fedry”. M. Semil. Dialog 3/2002. 57–75.
Google Scholar

Klemczak, S. (2005). „Szaleństwa prób definiowania mitu”. Studia Religiologica. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego 38 (2005). 45–63.
Google Scholar

Kowzan, T. (1998). Znak i teatr. Warszawa: Biblioteka Myśli Semiotycznej.
Google Scholar

Lehmann, H.-Th. (1999). Die Gegenwart des Theaters. In: E. Fischer-Lichte et al. (eds.), Transformationen: Theater der neunziger Jahre, Berlin: Verlag der Autoren, 1999. 13–26.
Google Scholar

Lehmann, H.-Th. (2004). Teatr postdramatyczny. Przeł. D. Sajewska, M. Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Lévi-Strauss, C. (1955) “The structural study of myth”. Journal of American Folklore 68.270 (1955). 428–444.
Google Scholar

Lévi-Strauss, C. (1985). La poetière jalousie. Paris: Pion.
Google Scholar

Markowski, M. P. (2006). Dekonstrukcja. W: A. Burzyńska. M. P. Markowski. Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków: Znak. 361–380.
Google Scholar

Merleau-Ponty, M. (1996). Widzialne i niewidzialne. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, R. Lis, I. Lorenc. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Google Scholar

Merleau-Ponty, M. (2001). Fenomenologia percepcji. Przeł. M. Kowalska, J. Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Google Scholar

Nancy, J.-L. (2002). Corpus. Przeł. M. Kwietniewska. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar

Nussbaum, M. C. (2009). Therapy of Desire. Theory and Practice in Hellenistic Ethics. New Jersey: Princeton University Press.
Google Scholar

Pavis, P. (1989). „Od tekstu do przedstawienia: trudny poród”. Przeł. M. Sugiera. Dialog 8/1998. 102–117.
Google Scholar

Pavis, P. (2011). Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy. Przeł. P. Olkusz. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Platon (2003). Państwo. Przeł. Wł. Witwicki. Kęty: Wydawnictwo ANTYK.
Google Scholar

Racine, J. (2000). Phèdre. Classiques universels. Paris: Gallimard.
Google Scholar

Racine, J. (2002). Fedra. Przeł. T. Boy-Żeleński. Kraków: Zielona Sowa.
Google Scholar

Sarrazac, J. P. (ed.) (2007). Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Seneca, L. A. (1928). De ira. In: Moral Essays. Vol. I. Trans. J. W. Basore, Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar

Seneca, L. A. (1990). Phaedra. M. Coffey, R. Mayer (eds.). Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Seneka, L. A. (1959). Fedra. Przeł. A. Świderkówna, BN II nr 118. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar

Seneka, L. A. (1989). Dialogi. Przeł. L. Joachimowicz. Warszawa: IW Pax.
Google Scholar

Seppilli, A. (1982). Poesia e magia. Torino: Giulio Einaudi editore.
Google Scholar

Skarga, B. (1999). Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne. Kraków: Znak.
Google Scholar

Sloterdijk, P. (2008). Krytyka cynicznego rozumu. Przeł. P. Dehnel. Wrocław: Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar

Sosień, B. (2003). Hipoteksty, teksty, mity, czyli o współistnieniu metod. W: B. Sosień (ed.). Intertekstualność i wyobraźniowość. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Tasnádi, I. (2000). Fedra fitness. Przeł. J. Jarmołowicz, J. Czech. W: Kolizje. Antologia nowego dramatu węgierskiego. T. I. Wybór Patricía Pászt. Kraków: Panga Pank.
Google Scholar

Ubersfeld, A. (2002). Czytanie teatru I. Przeł. J. Żurowska. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Wachowski, J. (1993). Dramat – mit – tradycja. O transtekstualności w polskiej dramaturgii współczesnej, Poznań: Acarus.
Google Scholar

Wesołowska, E. (1991). Postaci w „Medei” i „Fedrze” Seneki w perspektywie akcji oraz interakcji scenicznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Worthen, W. B. (2013). Dramat: między literaturą a przedstawieniem. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera.. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-30

Jak cytować

Budzowska, M., & Czerwińska, J. (2017). Intersemiotyczny przekład mitu antycznego w spektaklu „Fedra” Mai Kleczewskiej. Collectanea Philologica, (20), 153–174. https://doi.org/10.18778/1733-0319.20.12

Numer

Dział

Articles