Inwestycje w kapitał ludzki jako element kształtowania gospodarki kreatywnej: przypadek Europy Środkowo‑Wschodniej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.31Słowa kluczowe:
kapitał ludzki, inwestycje w kapitał ludzki, edukacja, finansowanie edukacji, gospodarka kreatywna, innowacyjna gospodarkaAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest określenie wpływu inwestycji w kapitał ludzki na kształtowanie gospodarki kreatywnej. Biorąc pod uwagę fakt, że kapitał ludzki jest dziś uważany zarówno za czynnik rozwoju potencjału społeczno‑gospodarczego krajów, jak i za warunek tworzenia gospodarki kreatywnej, a w konsekwencji zmian modernizacyjnych we współczesnej gospodarce, konieczne jest dokonanie analizy obszaru inwestycji w kapitał ludzki.
Niniejsze badanie opierało się na analizie szeregu wskaźników dla krajów Europy wschodniej (Ukraina i Mołdawia) i środkowej (Polska, Czechy, Rumunia, Węgry i Litwa): całkowite wydatki na edukację, którego analiza umożliwiła określenie poziomu finansowania edukacji w kraju; średni koszt na ucznia/studenta, który pozwolił autorom zidentyfikować trendy w wydatkach według organizacji finansujących; udział całkowitych wydatków na edukację w PKB w zależności od poziomu wykształcenia, co umożliwiło określenie priorytetów i wystarczalności finansowania systemu edukacji; wskaźnik alokacji kosztów według organizacji finansujących; wskaźnik rozwoju społecznego, który mierzy poziom życia, umiejętności czytania, wykształcenie i długość życia. Analizie poddano również dane determinujące poziom globalnego wskaźnika innowacyjności, ponieważ podstawą jego obliczeń są w szczególności wskaźniki oceny kapitału ludzkiego i działalności badawczo‑rozwojowej (edukacja, szkolnictwo wyższe, badania i rozwój) oraz dóbr kreatywnych (wartości niematerialne i prawne, produkty i usługi kreatywne, kreatywność online).
Wyniki badań pozwoliły na stwierdzenie, że we współczesnych warunkach rozwoju społeczeństwa głównym czynnikiem rozwoju gospodarki kreatywnej jest kapitał ludzki, a rozwój kapitału ludzkiego zależy od poziomu wykształcenia i rozwoju nauki w kraju. Zidentyfikowano główne obszary inwestycji w kapitał ludzki, w tym koszty edukacji i nauki. Dane empiryczne pokazują, że ukierunkowanie inwestycji na rozwój kapitału ludzkiego przyczynia się do tworzenia gospodarki kreatywnej, poprawia konkurencyjność kraju, a jednocześnie zapewnia odpowiednie tempo rozwoju społeczno‑gospodarczego.
Dla rozwoju kapitału ludzkiego jako czynnika tworzenia kreatywnej gospodarki konieczne jest zapewnienie odpowiednich inwestycji – podniesienie poziomu wydatków na edukację, rozwój kompetencji zawodowych i talentów ludzkich. Tworzenie gospodarki kreatywnej wymaga dalszej reformy ukraińskiego systemu edukacji, która będzie w stanie zapewnić odpowiedni poziom specjalistycznego szkolenia.
Pobrania
Bibliografia
Becker, G. (1964), Human Capital, Columbia University Press, New York.
Google Scholar
Bilan, Y., Vasilyeva, T., Kryklii, O., Shilimbetova, G. (2019), The creative industry as a factor in the development of the economy: dissemination of European experience in the countries with economies in transition, “Creativity Studies”, 12 (1), pp. 75–101. https://doi.org/10.3846/cs.2019.7453
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3846/cs.2019.7453
Creative Economy Outlook (2018), Trends in international trade in creative industries. https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/ditcted2018d3_en.pdf (accessed: 19.07.2020).
Google Scholar
Diebolt, C., Hippe, R. (2019), The long-run impact of human capital on innovation and economic development in the regions of Europe, “Applied Economics”, 51 (5), pp. 542–563. https://doi.org/10.1080/00036846.2018.1495820
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/00036846.2018.1495820
Dubik, E., Mityakov, S. (2013), Ynvestycyy v chelovecheskyj kapytal na raznih stadyyah zhyznennogo cykla, “Kreatyvnaya ekonomyka – Creative Economy”, 9 (81), pp. 3–13. https://cyberleninka.ru/article/n/investitsii-v-chelovecheskiy-kapital-na-raznyh-stadiyah-zhiznennogo-tsikla/viewer [in Russian].
Google Scholar
Fischer, S., Dornbusch, R., Schmalensee, R. (1988), Introduction to Macroeconomics, McGraw-Hill Book Company, New York.
Google Scholar
Florida, R. (2002), The Rise of the Creative Class: And How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life, Basic Books, New York.
Google Scholar
Grachev, S.A., Gundorova, M.A., Moshnov V.A. (2016), Ynvestycyy v chelovecheskyj kapytal. Ucheb. Posobye, Yzd-vo VlGU, Vladymyr [in Russian].
Google Scholar
Harrison, L., Huntington, S. (2000), Culture Matters: How Values Shape Human Progress, Basic Books, New York.
Google Scholar
Herman, E., Suciu, M.C. (2019), Towards a smart, inclusive and sustainable development. Investment in human capital and innovation. An empirical analysis, Proceedings of the International Conference on Business Excellence, Volume 13, Issue 1. https://doi.org/10.2478/picbe-2019-0070
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/picbe-2019-0070
Howkins, J. (2001), The Creative Economy: How People Make Money From Ideas, The Penguin Press, New York.
Google Scholar
Informaciya shhodo finansuvannya osvity i nauky v Ukrayini (2017). http://zet.in.ua/statistika-2/byudzhet/informaciya-shhodo-finansuvannya-osviti-i-nauki-v-ukra%D1%97ni (accesssed: 18.12.2019) [in Ukrainian].
Google Scholar
Kuznets, S. (2001), Biographical Memoirs: Volume 79, The National Academy of Sciences of the United States of America, Washington D.C. https://www.nap.edu/read/10169/chapter/13 (accesssed: 18.12.2019).
Google Scholar
Posnova, T.V. (2018), Kreatyvnyj lyudskyj kapital yak faktor rozvytku innovacijnoyi ekonomiky, “Modern Economics”, 7, pp. 148–157. https://modecon.mnau.edu.ua/issue/7-2018/UKR/posnova.pdf (accesssed: 15.11.2019) [in Ukrainian].
Google Scholar
Salikhov, B. (2017), Kreatyvnij kapytal v ekonomyke znanyj. Monografya, ITK “Dashkov y K”, Moscow [in Russian].
Google Scholar
Schultz, T. (1971), Investment in Human Capital. The Role of Education and of Research, The Free Press, New York.
Google Scholar
Shkurupiy, O.V. (2007), Investyciyi v intelektualno-kreatyvnyj kapital: analogy ta vidminnosti. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/35136/33-Shkurupiy.pdf?sequence=1 (accesssed: 10.11.2019) [in Ukrainian].
Google Scholar
Szara, K. (2019), Technology as a stimulus for the development of creative capital at the local level on the example of municipalities of the Podkarpackie Voivodeship, “Ekonomia i Prawo – Economics and Law”, 18 (4), pp. 499–514. https://doi.org/10.12775/EiP.2019.033
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/EiP.2019.033
The Creative Economy Report. The Challenge of Assessing the Creative Economy: towards Informed Policy-making (2008). https://unctad.org/system/files/official-document/ditc20082cer_en.pdf (accesssed: 25.11.2019).
Google Scholar
The Global Innovation Index (2017). https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2017.pdf (accesssed: 25.11.2019).
Google Scholar
The World Economic Forum (2019). https://www.weforum.org (accesssed: 1.12.2019).
Google Scholar
Throsby, D. (2014), Economics and culture, Cambridge University Press, United Kingdom.
Google Scholar
Vakhovich, I., Chul, O. (2014), Rozvytok kreatyvnyh industrij: regionalnyj vymir. Monografiya, Vezha-Druk, Luczk [in Ukrainian].
Google Scholar
What a performance! Stellar employment boom continues for the UK’s Creative Industries (2017). https://www.gov.uk/government/news/what-a-performance-stellar-employment-boom-continues-for-the-uks-creative-industries (accesssed: 11.11.2019).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.