Znaczenie systemu transportu kolejowego o rozstawie 1520 mm dla międzynarodowej wymiany towarowej pomiędzy Europą a Azją
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-2008.25.01Słowa kluczowe:
transeurazjatyckie przewozy towarów koleją, międzynarodowe przewozy kolejowe, system 1520 mm, infrastruktura transportuAbstrakt
W artykule przedstawiono znaczenie specyficznego systemu transportu kolejowego w obsłudze logistycznej towarów przewożonych pomiędzy dwoma generatorami międzynarodowego handlu towarami – Chinami i Unią Europejską. Posługując się wybranymi danymi operacyjnymi, odnoszącymi się do systemów kolejowych kilku krajów (m.in. Białorusi, Kazachstanu, Łotwy, Rosji, Ukrainy), artykuł wskazuje na duże znaczenie gospodarcze systemu 1520 mm – tzw. infrastruktury szerokotorowej. Poza aspektem porównawczym, na tle wpływu i znaczenia transportu kolejowego dla gospodarki, przedstawiono w nim zakres i koszty inwestycji, które są niezbędne i pożądane dla zapewnienia efektywności i optymalizacji przepływów towarów. W badaniu uwzględniono rosnący znaczenie transeurazjatyckich przewozów kontenerowych w wolumenie ładunków obsługiwanych z wykorzystaniem infrastruktury kolejowej 1520 mm, która jest kluczowym ogniwem w transeurazjatyckich łańcuchach dostaw, a której kluczowym elementem pozostaje rosyjski system kolejowy.
Pobrania
Bibliografia
Alcaraz, C., Zeadally, S. (2015), Critical Infrastructure Protection: Requirements and Challenges for the 21st Century, “International Journal of Critical Infrastructure Protection”, 8, pp. 53–66, https://doi.org/10.1016/j.ijcip.2014.12.002
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijcip.2014.12.002
Caruana‑Galizia, P., Martí‑Henneberg, J. (2013), European Regional Railways and Real Income, 1870–1910: a Preliminary Report, “Scandinavian Economic History Review”, 61 (2), pp. 167–196, https://doi.org/10.1080/03585522.2012.756428
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/03585522.2012.756428
Czubiński, R. (2020), Zatory na chińskiej granicy, https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/kolej/pociagi‑chiny‑‑europa‑zatory‑na‑chinskiej‑granicy-72477.html (accessed: 31.10.2020).
Google Scholar
Database Federal State Statistics Service, https://rosstat.gov.ru/folder/23455 (accessed: 31.12.2020).
Google Scholar
Database VNPinfo.ru, http://vnpinfo.ru/novosti/item/14007‑gruzooborot‑po‑vsem‑vidam‑transporta‑v-2019‑godu‑viros‑na-06.html (accessed: 10.01.2021).
Google Scholar
Donaldson, D., Hornbeck, R. (2013), Railroads and American Economic Growth: “A Market Access” Approach, “NBER Working Paper”, 19213, National Bureau of Economic Research, Cambridge, https://doi.org/10.3386/w19213
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3386/w19213
Doński‑Lesiuk, J. (2020), Nowy Jedwabny Szlak. Transport kolejowy w obsłudze logistycznej, CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Doński‑Lesiuk, J., Skurpel, D. (2020), The Growing Importance of E‑Commerce as a New Trend Factor Shaping in Rail Transport between Asia and Europe, “European Research Studies Journal”, XXIII (2), pp. 68–78, https://doi.org/10.35808/ersj/1935
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.35808/ersj/1935
Drucker, P. (1999), Beyond the information revolution, “The Atlantic Monthly”, 284 (4), pp. 47–57.
Google Scholar
Duranton, G., Turner, M. A. (2012), Urban growth and transportation, “The Review of Economic Studies”, 79 (4), pp. 1407–1440, https://doi.org/10.1093/restud/rds010
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/restud/rds010
Ferris, E., Connolly, R. (2020), Networks and Links Why Russia’s Infrastructure is Holding Back its Pivot to Asia, The Royal Institute of International Affairs, London.
Google Scholar
Gadelshina, L.A., Vakhitova, T.M. (2015), The place and role of transport infrastructure in the interregional integration of the Russian Federation regions, “Procedia Economics and Finance”, 24, pp. 246–250, https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00655-3
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00655-3
http://www.mid.ru/vnesneekonomiceskie‑svazi‑sub‑ektov‑rossijskojfederacii/‑/asset_publisher/ykggrK2nCl8c/content/id/2291549 (accessed: 13.12.2017).
Google Scholar
Keller, W., Shiue, C.H. (2008), Institutions, technology, and trade, “NBER Working Paper”, 13913, National Bureau of Economic Research, Cambridge, https://doi.org/10.3386/w13913
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3386/w13913
Kirsanova, N., Lenkovets, O. (2019), Influence of Railroad Industry on Social and Economic Development of Russia, https://doi.org/10.5593/sgem2019/5.3/S21.053
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5593/sgem2019/5.3/S21.053
KPMG Report, Обзор российского транспортного сектора в 2019 г./Obzor rossiyskogo transportnogo sektora v 2019 godu, https://home.kpmg/ru/ru/home/insights/2020/05/russian‑transport‑sector‑archive.html (accessed: 11.01.2021).
Google Scholar
Matusitz, J. (2009), The impact of the railroad on American society: a communication perspective of technology, “Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. PASOS”, 7 (3), pp. 451–460, https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.032
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2009.07.032
Mojica, L., Martí‑Henneberg, J. (2011), Railways and Population Distribution: France, Spain and Portugal, 1870–2000, “Journal of Interdisciplinary History”, 42 (1), pp. 15–28, https://doi.org/10.1162/JINH_a_00203
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1162/JINH_a_00203
Monograph Series on Transport Facilitation of International Railway Transport in Asia and the Pacific, United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific, ST/ESCAP/2681.
Google Scholar
ROSSTAT (2018), Russian Statistical Yearbook 2018, Moscow, http://old.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/publications/catalog/doc_1135087342078 (accessed: 10.01.2021).
Google Scholar
Rynok gruzovyh zheleznodorozhnyh perevozok stran Prostranstva 1520 (2020), The Institute for Natural Monopolies Research, Мoscow.
Google Scholar
RZhD uvelichivayet svoy vklad v VVP Rossyi do 5,4–5,6% v 2025 godu, https://www.finanz.ru/novosti/aktsii/rzhd-uvelichat-svoy-vklad-v-vvp-rossii-do-5-4-5-6percent-v-2025-g-1028045933 (accessed: 9.01.2021).
Google Scholar
Shcherbanin Y.A. (2018), Transport Rossiyi: tri goda ekonomicheskih sankciy, [in:] A.G. Korovkin (ed.), Nauchnye trudy INP RAN, Мoscow.
Google Scholar
Shcherbanin Y.A. (2020), Transport Rossiyi: shest” let ekonomicheskih sankciy, [in:] V.V. Ivanter (ed.), Problemy prognozirovaniya, No. 3, pp. 69–81.
Google Scholar
Top–10 morskih portov Rossyi, https://credinform.ru/ru‑RU/Publications/Article/35ab611c19a1 (accessed: 9.01.2021).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.