Kondycja polskiej edukacji i zadania nauczycieli akademickich
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.30Słowa kluczowe:
kondycja polskiej edukacji, zadania nauczycieli akademickich, konstruktywizm edukacyjny, enklawy innowacyjnościAbstrakt
W tekście podejmuję próbę namysłu nad obecnym stanem edukacji w Polsce i nad naszą (tj. nauczycieli akademickich) rolą w zaistniałej sytuacji. W związku z tym najpierw wyjaśniam, jak rozumiem, czym jest edukacja i jakie są jej zadania, a następnie szkicuję obraz polskiego szkolnictwa publicznego, konstatując jego mankamenty i ich konsekwencje. Następnie przechodzę do kwestii strategii działania, jaką w przedstawionych okolicznościach powinni przyjąć nauczyciele akademiccy. Zastanawiam się, które metody dydaktyczne współgrają: raz – z aktualnymi uwarunkowaniami edukacji, dwa – z klasyczną i z postklasycznymi teoriami poznania, wiedzy i nauczania (te drugie – jak się zdaje – przyjmuje większość z nas). Na koniec proponuję zastosowanie strategii „enklaw edukacyjnych” i charakteryzuję to przedsięwzięcie.
Pobrania
Bibliografia
Bereska M. i in., Raport z badań. Projekt: pozwolić uczniom myśleć, Gniezno 2011.
Google Scholar
Drachal R., Celujący z głupoty, „Magazyn Gazety Wyborczej. Wolna Sobota”, 26 VI 2021.
Google Scholar
Foucault M., Hermeneutyka podmiotu, Warszawa 2012.
Google Scholar
Górecka J., Gorczyca I., O „bez-dialogach” polskiej szkoły, „Studia z Teorii Wychowania” 2018, t. 23.
Google Scholar
Klus-Stańska D., Konstruktywizm edukacyjny – niejednoznaczność, kontrowersje, dylematy, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2020, t. 51(4).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2020.51.01
Kwaśnica R., Prowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2014.
Google Scholar
Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, „Studia Pedagogiczne” 1995, t. LXI.
Google Scholar
Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty, Kraków 2012.
Google Scholar
Kwieciński Z., Przedmowa, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2014.
Google Scholar
Nussbaum M., Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, Warszawa 2016.
Google Scholar
Okoń W., Edukacja, [w:] Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2012.
Google Scholar
Ortega y Gasset J., Bunt mas i inne pisma socjologiczne, Warszawa 1982.
Google Scholar
Pobojewska A., Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych – teoria i metodyka, Łódź 2019.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-380-9
Popper K., Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa 1992.
Google Scholar
Potoroczyn P., Matka Polka. Anne Appelbaum w rozmowie z Pawłem Potoroczynem, Warszawa 2020.
Google Scholar
Robinson K., Aronica L., Kreatywne szkoły – oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015.
Google Scholar
Rogers C.R., Sposób bycia, Poznań 2002.
Google Scholar
Rosenzweig F., Nowe myślenie. Kilka uwag ex post do Gwiazdy zbawienia, [w:] Filozofia dialogu, red. B. Baran, Kraków 1991.
Google Scholar
Dylak S., Nauczyciel konstruktywista w klasie szkolnej, http://regal.cen.uni.wroc.pl/annex/18ep_pdf/18ep_05_dylak.pdf
Google Scholar
Majcherczyk M., Rzeczywistość VUCA z perspektywy działów personalnych, https://www.houseofskills.pl/wpcontent/uploads/2016/03/Rzeczywisto%C5%9B%C4%87-VUCA-z-perspektywy-dzia%C5%82%C3%B3w-personalnych_03.2016.pdf
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.