Disco polo jako zasób kontrhegemoniczny wobec metamorficznych praktyk wizerunkowo-estetycznych na przykładzie wybranych narracji medialnych

Autor

  • Michał Rydlewski Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej https://orcid.org/0000-0001-7055-1252

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.26.13

Słowa kluczowe:

disco polo, hegemonia kulturowa, neoliberalizm, kicz, Gazeta Wyborcza

Abstrakt

W artykule poddaję refleksji niechęć do gatunku muzyki disco polo. Ta niechęć jest widoczna w poglądach wielu członków elity intelektualnej polskiego społeczeństwa, którzy uważają tę muzykę za kicz. Stosunek do tej muzyki, słuchanej głównie przez mieszkańców wsi i małych miasteczek, jest wskaźnikiem gustu kulturowego, a zatem znakiem przynależności klasowej. Jeśli chcesz być lepszy, poniżaj słuchaczy disco polo. W artykule pokazuję, że słuchacze disco polo okazali się silnym zasobem antyhegemonicznym, który nie został dostosowany do gustów wyższej klasy. Dlatego należy nim gardzić, gdyż oparł się nowej władzy – estetyce.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bauman Z., Płynne życie, Kraków 2007.
Google Scholar

Borys M., Polski bajer. Disco polo i lata 90., Warszawa 2019.
Google Scholar

Dabert K., Krótka historia disco polo, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2012, nr 1.
Google Scholar

Dunn E., Prywatyzując Polskę: o bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy, przeł. P. Sadura, Warszawa 2017.
Google Scholar

Filar W., Fenomen muzyki disco polo w kontekście polskiej kultury popularnej lat 90., „Kultura Popularna” 2014, nr 1.
Google Scholar

Kloch Z., Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989 roku, Wrocław 2006.
Google Scholar

Kultura i hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham, red. M. Wróblewski, Toruń 2012.
Google Scholar

Kultura upokarzania słabszych. Z dr. Michałem Rydlewskim rozmawia Tomasz Markiewka, „Nowy Obywatel” 2020, nr 32.
Google Scholar

Leder A., Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa 2014.
Google Scholar

Leszczyński R., Pogrzeb disco polo, „Gazeta Wyborcza”, 6 II 1997.
Google Scholar

Małanicz-Przybylska M., Disco polo from the Podhale region: the cultural Power game, „Ethnologia Polona” 2018, vol. 39.
Google Scholar

Markiewka T.S., Gniew, Wołowiec 2020.
Google Scholar

Moles A., Kicz czyli sztuka szczęścia: studium z psychologii kiczu, Warszawa 1978.
Google Scholar

Napiórkowski M., Trudność muzyki poważnej jako współczesna próba inicjacyjna, „Sztuka i Filozofia” 2012, nr 40.
Google Scholar

Pięta I., Czy kicz jest nadal kiczem – kilka uwag na temat definicji w literaturze polskiej końca XX wieku, [w:] Kicz, tandeta, jarmarczność w kulturze masowej XX wieku, pod red. L. Rożek, Częstochowa 2000.
Google Scholar

Rydlewski M., Fikcjonariusze fałszywej ideologii. Antropologia coachingu, [w:] Antropologia, media, komunikacja, red. M. Czapiga, M. Rydlewski, Wrocław 2019.
Google Scholar

Rydlewski M., Nowi-starzy obcy w realnym kapitalizmie. Mieszkańcy polskiej wsi jako ofiary swojego stylu życia (na przykładzie wybranych obrazów medialnych), [w:] Retro sentyment, retro moda, retro nadzieje, red. M. Czapiga-Klag, M. Rydlewski, Wrocław 2020.
Google Scholar

Rydlewski M., Scenariusze kultury upokarzania. Studium z antropologii mediów, Wrocław 2019.
Google Scholar

Rydlewski M., Z czego się śmiejecie? Sami z siebie się śmiejecie! Internetowy fenomen Polaków-cebulaków: od szowinizmu anty-wiejskiego do kulturowej autoterapii, [w:] Media w środowisku cyfrowym, red. K. Konarska, P. Urbaniak, Wrocław 2020.
Google Scholar

Samborski T., Zdławiliście disco polo, „Gazeta Wyborcza”, 6 II 1997.
Google Scholar

Sowa J., Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą, Kraków 2011.
Google Scholar

Szahaj A., Blaski i cienie merytokracji, [w:] A. Szahaj, Neoliberalizm, turbokapitalizm, kryzys, Warszawa 2017.
Google Scholar

Szahaj A., Pamięć upokorzenia, [w:] Kapitalizm wyczerpania?, Warszawa 2019.
Google Scholar

Szarecki A., Kapitalizm somatyczny: ciało i władza w kulturze korporacyjnej, Warszawa 2017.
Google Scholar

Woźniak Z., Fenomen disco polo i jego miejsce w polskiej kulturze masowej lat dziewięćdziesiątych, „Etnografia Polska” 1998, t. 42.
Google Scholar

Wróblewski M., Hegemonia i władza. Filozofia polityczna Antonio Gramsciego i jej współczesne kontynuacje, Toruń 2016.
Google Scholar

Wróblewski M., Wierni jako zasób kontrhegemoniczny: spór o krzyż w kontekście teorii hegemonii, „Kultura Popularna” 2014, nr 1.
Google Scholar

https://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/7,35241,25698359,w-michalowie-ma-powstac-pierwsza-w-polsce-klasa-o-profilu-discopolowym.html
Google Scholar

https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,25906805,nietakt-czyli-filolog-czyta-grafomanow.html
Google Scholar

https://kultura.onet.pl/wywiady-i-artykuly/prof-zbigniew-mikolejko-zycie-w-trzewiach-bestii-wywiad/m5fl4mt
Google Scholar

https://niezalezna.pl/304237-skandaliczny-wpis-hanny-lis-w-sylwestrowy-wieczor-teraz-sie-tlumaczy-nie-mam-nic-do-disco-polo
Google Scholar

https://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,20393461,kazde-miasto-ma-swoj-x-factor-moda-na-lokalne-wersje-talent.html
Google Scholar

https://wyborcza.pl/7,75410,25697681,zenek-martyniuk-jak-to-sie-stalo-ze-czlowiek-idealnie-nijaki.html
Google Scholar

##submission.downloads##

Opublikowane

2020-12-30

Jak cytować

Rydlewski, M. (2020). Disco polo jako zasób kontrhegemoniczny wobec metamorficznych praktyk wizerunkowo-estetycznych na przykładzie wybranych narracji medialnych. Zeszyty Wiejskie, 26, 281-306. https://doi.org/10.18778/1506-6541.26.13

Numer

Dział

Articles