Haft krzczonowski – specyfika, użycie i współczesne zagrożenia
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.30.03Słowa kluczowe:
haft, sztuka ludowa, Krzczonów, kultura ludowaAbstrakt
Zdobienie tkanin jest jedną z najstarszych tradycji artystycznych przynależnych człowiekowi. Oprócz barwienia i łączenia tkanin, by stworzyć ubranie czy inną formę użytkową, jak najbardziej wymyślą, ludzie zdobili materiał haftami. W polskiej sztuce ludowej posiadamy niezwykłe zróżnicowanie regionalne. W tekście poruszona zostaje problematyka użycia haftów krzczonowskich, ich form, a także zagrożeń wynikających z przemian społeczno-kulturowych. Ich historia jest nierozerwalnie związana ze strojem mieszkańców Krzczonowa i okolic, co także jest tematem analiz. Niezwykłość tego elementu dziedzictwa kulturowego i jego duża rozpoznawalność warte są uwagi i prowadzenia dalszych badań. Wciąż duża żywotność tej grupy haftów ludowych powoduje powstanie zjawisk kulturowych i społecznych związanych np. z wykorzystaniem nowych mediów do adaptacji wzorów ludowych do obecnych realiów. Autor analizuje źródła zastane, bazuje także na wieloletniej obserwacji społeczności, w których ten rodzaj haftu do dziś jest użytkowany, oraz na uzupełniającej wiedzę teoretyczną własnej praktyce artystycznej.
Pobrania
Bibliografia
Relacje mówione pochodzące od: T. Gutek i Z. Danielak.
Google Scholar
Błachowski A., Hafty: polskie szycie, tradycje i współczesność polskiej sztuki ludowej, t. 2, Lublin 2004.
Google Scholar
Czarnecka I., Polska sztuka ludowa, Warszawa 1958.
Google Scholar
Gurba J., Krzczonów i okolice w świetle archeologii, [w:] Dzieje Krzczonowa 1359–2011, pod. red. K. Spaleńca, Krzczonów 2012.
Google Scholar
Haft i zdobienie stroju ludowego, pod red. E. Maszyńskiej, Warszawa 1955.
Google Scholar
Jackowski A., Jarnuszkiewiczowa J., Sztuka ludu polskiego, Warszawa 1967.
Google Scholar
Kamińska A., Pochodzenie nazwy miejscowości Krzczonów – środowisko przyrodnicze, [w:] Dzieje Krzczonowa 1359–2011, pod. red. K. Spaleńca, Krzczonów 2012.
Google Scholar
Kępa E., Hafciarstwo, [w:] Współczesna twórczość ludowa, między Wisłą a Bugiem, pod red. A. Gaudy, Lublin 1999.
Google Scholar
Knapik W., Kowalska M., Kapitał ludzki, kulturowy i społeczny a jakość życia mieszkańców obszarów wiejskich województwa małopolskiego, Kraków 2011.
Google Scholar
Krzysztofowicz S., O sztuce ludowej w Polsce, Warszawa 1972.
Google Scholar
Kuraś S., Słownik historyczno-geograficzny woj. lubelskiego w średniowieczu, [w:] Dzieje Lubelszczyzny, t. III, Warszawa 1998.
Google Scholar
Mead G., Umysł, osobowość i społeczeństwo, Warszawa 1975.
Google Scholar
Michałowska M., Leksykon włókiennictwa. Surowce i barwniki, narzędzia i maszyny, techniki i technologie, wyroby i dziedziny, Warszawa 2006.
Google Scholar
Piskorz-Branekova E., Polskie hafty i koronki. Zdobienia stroju ludowego, Warszawa 2005.
Google Scholar
Piskorz-Branekova E., Polskie stroje ludowe, Warszawa 2004.
Google Scholar
Piskorz-Branekova E., Tradycyjne stroje ludowe Lubelszczyzny, [w:] Kultura ludowa Lubelszczyzny, pod red. J. Adamowskiego, Lublin 2020.
Google Scholar
Ritzer G., Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997.
Google Scholar
Sochacka A., Dzieje Krzczonowa w średniowieczu, [w:] Dzieje Krzczonowa 1359–2011, pod. red. K. Spaleńca, Krzczonów 2012.
Google Scholar
Społeczność lokalna w działaniu, pod red. T. Kazimierczaka i K. Hernika, Warszawa 2008.
Google Scholar
Strasburgerówna B., Haft kolorowy, Warszawa 1930.
Google Scholar
Świeży J., Atlas Polskich Strojów Ludowych. Strój Krzczonowski, Poznań 1952.
Google Scholar
Tymochowicz M., Stroje tradycyjne województwa lubelskiego. Strój janowsko-kraśnicki, t. 1, Lublin 2022.
Google Scholar
Tymochowicz M., Tradycyjny strój krzczonowski i jego współczesne realizacje, „Twórczość Ludowa” 2001, nr 1 (48).
Google Scholar
Stowarzyszenie Twórców Ludowych. Lista twórców przyjętych do STL w 2023 roku. Dostępny w Internecie: https://zgstl.pl/2023/10/02/lista-tworcow-przyjetych-do-stl-w-2023-roku/ [dostęp: 22 października 2023].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.