Zerwania i nieciągłości auto/biograficzne
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.31Słowa kluczowe:
etnografia CAP, refleksywność, auto/biograficzne zerwania i nieciągłości, polska etnografia, antropologia kulturowa, edukacja, nauki o wychowaniu przełomu wieków XX i XXIAbstrakt
Artykuł jest próbą zastosowania w pracy auto/biograficznej zasad etnografii CAP (creative analytical practices), konceptu Laurel Richardson, zakładającego zniesienie podziału między „produktem” a „procesem”, co prowadzi do wielowymiarowego angażowania twórczej percepcji. Przyjęta perspektywa odwołuje się do tradycji myślenia (i pisania) refleksywnego, za cel obierając analizę ruchomego Siebie. Na innym poziomie tekst pokazuje lokalny kontekst transformacji relacyjnych wytrącających się w obszarze jednostka twórcza/ kolektyw myślowy (Ludwik Fleck), stanowiąc dokument osobisty, będący przyczynkiem do historii intelektualnej polskiej etnografii, antropologii kulturowej oraz edukacji i nauk o wychowaniu przełomu wieków XX i XXI.
Pobrania
Bibliografia
Bachelard G., Kształtowanie się umysłu naukowego, Gdańsk 2002.
Google Scholar
Barbier J.-M., Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, Łódź 2016.
Google Scholar
Benedyktowicz Z., Etnografia – etnologia – antropologia kultury – ludoznawstwo. Czym są? Dokąd zmierzają? (Odpowiedzi na ankietę), „Polska Sztuka Ludowa” 1981, t. 35.
Google Scholar
Bourdieu P., Męska dominacja, Warszawa 2004.
Google Scholar
Burszta W.J., Kafar M., Umykanie. Pomyślenia z etnografii życia, Łódź–Warszawa 2023.
Google Scholar
Czaja D., Krew i łzy. Interpretacja jako namiętność, [w:] Sztuka interpretacji, red. B. Czajkowski, Wrocław 2006.
Google Scholar
Eco U., Dopiski na marginesie Imienia Róży, [w:] tenże, Imię Róży, Warszawa 2005.
Google Scholar
Ellis C., Revision. Autoethnographic Reflections on Life and Work, Walnut Creek 2009.
Google Scholar
Jullien F., Ponownie otworzyć możliwości: de-koincydencja i kolejne życie. Wybór tekstów, Łódź 2024.
Google Scholar
Kafar M., Bliskie relacje w doświadczaniu choroby terminalnej i żałobie, [w:] Doświadczanie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych, red. M. Skrzypek, B. Płonka-Syroka, Wrocław 2010.
Google Scholar
Kafar M., Iwona Kabzińska – szkic do portretu. Inspiracje kubistyczne, [w:] Antropologiczne wędrówek po „miejscach” bliskich i dalekich. Księga jubileuszowa dla Profesor Iwony Kabzińskiej, red. D. Demski, J. Derlicki, A. Woźniak, Warszawa 2020.
Google Scholar
Kafar M., Michel Foucault jako heterotopia, [w: ] Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, red. M. Kafar, Łódź 2011.
Google Scholar
Kafar M., O przełomie autoetnograficznym w humanistyce. W stronę nowego paradygmatu, [w:] Doświadczanie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych, red. M. Skrzypek, B. Płonka-Syroka, Wrocław 2010.
Google Scholar
Kafar M., W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej, Łódź 2013.
Google Scholar
Kafar M., Kola A.F., Człowiek, życie i śmierć w kontekście etyczno-moralnych aspektów „praktyk humanistycznych”, [w:] Etyczno-moralne aspekty „praktyk humanistycznych”, red. M. Kafar, A.F. Kola, Toruń–Łódź 2015.
Google Scholar
Kafar M., Marynowicz-Hetka E., O „przepływach intelektualnych”: spotkania dialogowe, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2021, t. 13.
Google Scholar
Kafar M., Pasikowski S., Od tekstu do kontekstu. O praktyce upodmiotowiania w twórczości naukowej – prolegomena, „Przestrzenie Teorii” 2020, t. 34.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E., Analyse transversale des activités et paradigme de la transformation, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2021, t. 13.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E., Mistrzynie pracy socjalnej/społecznej – fenomen trwania z perspektywy rozwoju poprzez zerwania i nieciągłości. Propozycja ram narzędzia analizy, [w:] Kobiety w pracy socjalnej, red. A. Kotlarska-Michalska, Poznań 2013.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Łódź 2019.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E., The School of Thought. Relational Processes of Lasting Existence and Transformation, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, t. 8.
Google Scholar
Piaget J., Mowa i myślenie u dziecka, Warszawa 1992.
Google Scholar
Richardson L., Getting Personal. Writing-stories, „Qualitative Studies in Education” 2001, t. 34.
Google Scholar
Richardson L., St. Pierre E.A., Pisanie jako metoda badawcza, [w:] Metody badań jakościowych, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Warszawa 2009.
Google Scholar
Rydlewski M., Żeby widzieć, trzeba wiedzieć. Kulturowy wymiar percepcji wzrokowej, Bydgoszcz 2016.
Google Scholar
Stomma L., Antropologia kultury wsi polskiej XIX w., Warszawa 1986.
Google Scholar
Stomma L., Etnografia – etnologia – antropologia kultury – ludoznawstwo. Czym są? Dokąd zmierzają? (Odpowiedzi na ankietę), „Polska Sztuka Ludowa” 1981, t. 35.
Google Scholar
Sulima R., Głosy tradycji, Warszawa 2001.
Google Scholar
Turner V., The Ritual Process. Structure and Anti-Structure, New York 1995.
Google Scholar
Wejland A.P., Dyskurs i tożsamość. Opowieści we wspólnocie naukowej, [w:] Okolice socjologicznej tożsamości. Księga poświęcona pamięci Wojciecha Sitka, red. Z. Kurcz, I. Taranowicz, Wrocław 2010.
Google Scholar
Wejland A.P., Patrzeć na świat jak antropolog. Wyzwanie autobiograficzne, [w:] Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, red. M. Kafar, Łódź 2016.
Google Scholar
Kafar M., Tematy, których mi nie odradzano. Szkice z antropologii współczesności (praca magisterska napisana w Katedrze Etnologii UŁ), Łódź 1997.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.