Antropologia technologii jako antropologia przyszłości
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.24Słowa kluczowe:
futurologia antropologiczna, humanika, cyberpsychologia, transhumanizm, antropologia technologiiAbstrakt
Artykuł omawia rolę antropologii technologii jako dyscypliny badawczej zorientowanej na przyszłość. Analizuje wpływ technologii, zwłaszcza transhumanistycznych idei, na kondycję współczesnego człowieka oraz przyszłe wyobrażenia postbiologicznej istoty. Przywołane zostały teoretyczne ujęcia z zakresu cyberpsychologii, filozofii techniki i humaniki, które wspierać mogą antropologię w badaniach nad rozwojem technologicznym i jego konsekwencjami społecznymi, kulturowymi i etycznymi. Artykuł podkreśla potrzebę angażowania antropologii w szeroką debatę publiczną na temat przyszłości ludzkości, konfrontacji wyobrażeń z rzeczywistością naukową oraz współpracy z naukowcami, artystami i społeczeństwem w kontekście szybkich zmian technologicznych. Wyzwania związane z transhumanizmem, rozwojem sztucznej inteligencji i ekspansją technologii wymagają interdyscyplinarnej perspektywy badawczej oraz aktywnego uczestnictwa antropologów w kształtowaniu przyszłości społeczeństwa.
Pobrania
Bibliografia
Afeltowicz Ł., Laboratoria w działaniu. Innowacja technologiczna w świetle antropologii nauki, Warszawa 2011.
Google Scholar
Aoun J.E., Robot-Proof. Higher Education in the Age of Artificial Intelligence, Cambridge 2018.
Google Scholar
Attril A., Introduction, [w:] Cyberpsychology, red. A. Attril, Oxford 2015.
Google Scholar
Beck U., Społeczeństwo ryzyka, Warszawa 2004.
Google Scholar
Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.
Google Scholar
Collins H.M., Pinch T., The Golem at Large. What You Should Know about Technology, Cambridge 1998.
Google Scholar
Człowiek wobec wyzwań rozwoju technologicznego, red. J. Machnacz, M. Małek, K. Serafin, Wrocław 2011.
Google Scholar
Dusek V., Wprowadzenie do filozofii techniki, Kraków 2011.
Google Scholar
Ellul J., The Technological Society, New York 1964.
Google Scholar
Feyerabend P., Przeciw metodzie, Wrocław 2001.
Google Scholar
Hacking I., The Self-Vindication of the Laboratory Sciences, [w:] Science as Practice and Culture, red. A. Pickering, Chicago – London 1992.
Google Scholar
Haldane J., Daedalus of Science and the Future: A paper read to the Heretics, London 1924.
Google Scholar
Jonas H., Zasady odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków 1996.
Google Scholar
Mumford L., Mit maszyny, t. 1, Warszawa 2012.
Google Scholar
Mumford L., Mit maszyny, t. 2, Warszawa 2014.
Google Scholar
Nussbaum M.C., Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, Warszawa 2016.
Google Scholar
Porczak A., Elektro-tropizm i Techno-hedonia, [w:] Filozofia technologii, red. S. Myoo, J. Hańderek, Lublin 2014.
Google Scholar
Postman N., Technopol: Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004.
Google Scholar
Schwab K., Sala-i-Martín X., The Global Competitiveness Report 2017–2018, World Economic Forum within the framework of the System Initiative on Shaping the Future of Economic Progress, 2017.
Google Scholar
Simondon G., Du mode d’existence des objets techniques, Paris 1958.
Google Scholar
Thacker E., Biomedia, Minneapolis 2004.
Google Scholar
The Oxford Handbook of Cyberpsychology, red. A. Attrill-Smith, Ch. Fullwood, M. Keep, D.J. Kuss, Oxford 2018.
Google Scholar
Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.
Google Scholar
Gerritzen M., Lovink G., Made in China, Designed in California, Criticised in Europe: Amsterdam Design Manifesto, https://networkcultures.org/blog/publication/amsterdam-design-manifesto/
Google Scholar
Krzykawski M., Od nowego pytania o technikę do nowej ekonomii politycznej w epoce maszyn o wysokiej mocy obliczeniowej. Filozofia aktywistyczna Bernarda Stieglera, https://2022.biennalewarszawa.pl/from-a-new-question-concerning-technology-to-a-new-political-economy-in-the-age-of-high-performance-computing-machines/
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.