Boże Ciało Adama Sikory albo okruchy śląskiego życia
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.17Słowa kluczowe:
bieda, Boże Ciało, film, Lipiny, obecność, Śląsk, życie codzienne, antropologiaAbstrakt
Tytuł filmu Adama Sikory odsyła do jednego z najważniejszych świąt katolickich. Lipiny (Śląsk, nieopodal Katowic), gdzie został nakręcony, słyną z barwnej i spektakularnej procesji, która odbywa się w Boże Ciało. Jednak film koncentruje się raczej na idiomie życia codziennego, życiu w miejscu, gdzie na skutek transformacji przemysłowej wiele rodzin i osób dotknęła skrajna bieda. Autor zauważa, że film Sikory jest bliski dokumentowi etnograficznemu: pokazuje biedę, ale nie egzotyzuje. Pokazuje trudną rzeczywistość, ale jednocześnie sprawczość, sposoby „radzenia sobie” i solidarność w trudnej sytuacji. Siłą filmu jest nie tylko nacisk na „znaczenia” („opis gęsty”), ale również na – ignorowany często przez antropologów – „opis rzadki”: to, co można by też za Eelco Runią i Hansem Ulrichem Gumbrechtem nazwać „obecnością”. Dzięki ukazaniu mise-en-scène w filmie pojawia się wielu „pasażerów na gapę” – wyrażenie Runii, który postuluje większą metonimiczność opisów. W swoim wywodzie na temat filmu Sikory autor polemizuje z twierdzeniem Jill Godmilow postulującej zerwanie z tradycyjnym dokumentem (Kill the Documentary as We Know It).
Pobrania
Bibliografia
Brekhus W.H., Galliher J.F., Gubrium J.F., The Need for Thin Description, „Qualitative Inquiry” 2005, nr 11(6).
Google Scholar
Clifford J., Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa 2000.
Google Scholar
Douglas M., Czystość i zmaza. Analiza pojęć nieczystości i tabu, Warszawa 2007.
Google Scholar
Felski R., Doing Time. Feminist Theory and Postmodern Culture, New York 2000.
Google Scholar
Freedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005.
Google Scholar
Geertz C., Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.
Google Scholar
Gerlich M.G., „My prawdziwi Górnoślązacy...”. Studium etnologiczne, Warszawa 2010.
Google Scholar
Godmilow J., Kill the Documentary as We Know It, „Journal of Film and Video” 2002, nr 54(2/3).
Google Scholar
Gumbrecht H.U., Produkcja obecności: czego znaczenie nie może przekazać, Poznań 2016.
Google Scholar
Kaufmann J.-C., Identity and the New Nationalist Pronouncements, „International Review of Social Research” 2011, nr 1(2).
Google Scholar
Kopytoff I., Kulturowa biografia rzeczy: utowarowienie jako proces, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.
Google Scholar
Mitchel W.J.T., Czego chcą obrazy? Pragnienie przedstawień, życie i miłość obrazów, Warszawa 2015.
Google Scholar
Piecha-van Schagen B., Wprowadzenie do projektu, [w:] Narracje górnicze z terenu Zabrza: kopalnia to je do mie wszystko, red. B. Linek, Zabrze 2016.
Google Scholar
Pilch J., Dziennik, Warszawa 2012.
Google Scholar
Rokita Z., Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku, Wołowiec 2020.
Google Scholar
Rosaldo R., Culture and Truth. The Remaking of Social Analysis, Boston 1993.
Google Scholar
Ruby J., Picturing Culture. Explorations of Film and Anthropology, Chicago – London 2000.
Google Scholar
Runia E., Obecność, [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. E. Domańska, Poznań 2010.
Google Scholar
Sikora S., Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin 2004.
Google Scholar
Sławek T., Tożsamość i wspólnota, [w:] Dynamika śląskiej tożsamości, red. J. Janeczek, M.S. Szczepański, Katowice 2006.
Google Scholar
Sontag S., O fotografii, Warszawa 1986.
Google Scholar
Wódz K., Szpoczek-Sało M., Świętochłowickie Lipiny – enklawa biedy czy „miejska wioska”?, [w:] Peryferie społeczne w teorii i badaniach empirycznych, red. K. Wódz, D. Nowalska-Kapuścik, G. Liborm, Katowice 2016.
Google Scholar
Budo A., Śląsk oczami Tomasza Tomaszewskiego, „National Geographic”, 21 X 2009, https://www.national-geographic.pl/artykul/slask-oczami-tomasza-tomaszewskiego
Google Scholar
Makowski J., Śląsk się Bogu nie udał. Górnoślązacy brzydzą się gejami, przezywają lesbijki, a przyrodę traktują jak Rosjanie. Rozmowa z prof. Zbigniewem Kadłubkiem, „Gazeta Wyborcza. Katowice”, 2 VI 2017, https://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35063,21899324,slask-sie-bogu-nie-udal-gornoslazacy-brzydza-sie-gejami-przezywaja.html
Google Scholar
https://silesiasa.pl/historia
Google Scholar
https://swiony.pl/p,s,historia_dzielnicy_lipiny.html
Google Scholar
Boże Ciało (2005), reż. A. Sikora.
Google Scholar
Nanook of the North (1922), reż. R. Flaherty.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.