Uczestnictwo poprzez obrazowanie? Z historii wizualności w praktyce etnograficznej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.15Słowa kluczowe:
antropologia wizualna, fotografia, Afryka, obraz etnograficznyAbstrakt
W artykule omawiam wybrane przykłady z historii użycia obrazów w praktyce etnograficznej i w antropologicznym dyskursie. Skupiam się na nieoczywistej, wieloznacznej naturze obrazu, którego wytwarzanie można uznać za formę uczestnictwa w kulturze i konkretnej etnograficznej sytuacji. W sposób szczególny skupiam się na obrazowaniu i wykonywaniu fotografii w kontekście kolonialnym w Afryce, przywołując między innymi działalność Kazimierza Zagórskiego. Omawiam również przykłady twórczości wizualnej Edwarda S. Curtisa i Roberta Flaherty’ego w Ameryce Północnej. Historia wizualności etnograficznej dobrze oddaje zmieniające się paradygmaty antropologii. Dziś oglądane obrazy, będące wynikiem etnograficznych praktyk wizualnych doby kolonialnej, podkreślają kreacyjną oraz niestabilną naturę obrazu.
Pobrania
Bibliografia
Bentkowski A., Ostatni aborygeni Europy, „op.cit. Maszyna Interpretacyjna. Pismo Kulturalno-Społeczne” 2005, nr 5.
Google Scholar
Burton J.W., Thompson C.W., Nanook and the Kirwinians: Deception, authenticity, and the birth of modern ethnographic representation, „Film History” 2002, R. XIV.
Google Scholar
Egan S., ‘Yet in a Primitive Condition’: Edward S. Curtis’s North American Indian, „American Art” 2006, t. 20, nr 3.
Google Scholar
Gidley M., Pictorialist Elements in Edward S. Curtis’s Photographic Representation of American Indians, „The Yearbook of English Studies” 1994, t. 24.
Google Scholar
Grimshaw A., The Ethnographer’s Eye: Ways of Seeing in Modern Anthropology, Cambridge–New York 2001.
Google Scholar
Grimshaw A., The Eye in the Door: Anthropology, Film and the Exploration of Interior Space, [w:] Rethinking Visual Anthropology, red. M. Banks, H. Morphy, New Haven–London 1997.
Google Scholar
Grąbczewska M.M., W krainie młodych boginek, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2014, R. VII.
Google Scholar
Grzesiewicz-Sałacińska M., Afryka utrwalona, Tom II. Karty pocztowe Kazimierza Zagórskiego z kolekcji Witolda Grzesiewicza, Warszawa 2009.
Google Scholar
Marien M.W., Photography: A Cultural History, London 2006.
Google Scholar
Marks D., Ethnography and Ethnographic Film: From Flaherty to Asch and After, „American Anthropologist. New Series” 1995, nr 2.
Google Scholar
MacDougall D., The Corporeal Image: Film, Ethnography, and the Senses, Princeton–Oxford 2006.
Google Scholar
Niedźwiedź A., Afrykański strój, europejskie tkaniny i katolicka moda w Ghanie, [w:] Wymiary antropologicznego poznawania Afryki. Szkice z badań ostatnich, red. M. Ząbek, Warszawa 2022.
Google Scholar
Nowicki W., Dno oka. Eseje o fotografii, Wołowiec 2010.
Google Scholar
Pinney Ch., Photography and Anthropology, London 2011.
Google Scholar
Rovine V.L., Afican Fashion, Global Style: Histories, Innovations, and Ideas You Can Wear, Bloomington–Indianapolis 2015.
Google Scholar
Schneider J., The Topography of the Early History of African Photography, „History of Photography” 2010, t. 34(2).
Google Scholar
Sikora S., Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii, Warszawa 2012.
Google Scholar
Sontag S., O fotografii, Kraków 2009.
Google Scholar
Stanisławska O., Zobaczyć Afrykę, to być oślepionym, „Tygodnik Powszechny”, 18 X 2005, nr 42.
Google Scholar
Vokes R., Newbury D., Photography and African Futures. Editorial, „Visual Studies” 2018, t. 33, nr 1.
Google Scholar
Wieczorkiewicz A., Czarna kobieta na białym tle – dyptyk biograficzny, Kraków 2013.
Google Scholar
Zeller J., Weiße Blicke – Schwarze Körper. Afrikaner im Spiegel westlicher Alltagskultur. Bilder aus der Sammlugn Peter Weiss, Erfurt 2010.
Google Scholar
Coming to Light (2000), reż. A. Makepeace.
Google Scholar
Czarna Wenus (2010), reż. A. Kechiche.
Google Scholar
Nanook of the North (1922), reż. R. Flaherty.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.