Wędrujące pojęcia. Liminalność, czyli pomiędzy antropologią kultury, performatyką a sztuką

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.14

Słowa kluczowe:

liminalność, etnologia, sztuka, krytyka artystyczna

Abstrakt

Artykuł omawia pojęcie liminalności, które w rozumieniu autorki przez ostatnie sto lat dokonało migracji z nauki o ludowości, jaką pierwotnie była folklorystyka, do etnologii, antropologii kultury, performatyki, a także krytyki artystycznej. Ta wędrówka rozpoczęła się w 1909 r. od pierwszego wydania książki Arnolda van Gennepa Obrzędy przejścia. Do pojęcia osadzonego w badaniach kultury ludowej powrócił w 2. połowie XX w. Victor Turner, dokonując jego redefinicji wobec nowych zjawisk kulturowych. Termin tak uwspółcześniony został następnie zawłaszczony przez dynamicznie rozwijaną w nowym millenium performatykę. Proces ten opisał Jon McKenzie. Natomiast artyści i badacze kultury w ostatnim okresie posługiwali się terminem w różny sposób: od rozumienia go w kategoriach „progu” (Maria Stangret-Kantor), do słowa wytrychu w kontekście kryzysów, przemian w sztuce, które dostrzegła krytyka artystyczna w końcu XX w. (Stuart Morgan). Konkluzja artykułu sugeruje, że pojęcie liminalności nadal będzie migrować w kierunku redefinicji wobec nowych metodologii i zjawisk zachodzących w nauce i sztuce.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bal M., Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, Warszawa 2012.
Google Scholar

Gennep (van) A., Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006.
Google Scholar

Greenblatt S., Liminal States and Transformations, [w:] Rites of Passage. Art of the End of Century, red. S. Morgan, F. Morris, London 1995.
Google Scholar

Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Kraków 2008.
Google Scholar

Kosiński D., Performatyka. W(y)prowadzenia, Kraków 2016.
Google Scholar

Kristeva J., Of Word and Flesh. An Interview with Julia Kristeva by Charles Penwarden, [w:] Rites of Passage. Art of the End of Century, red. S. Morgan, F. Morris, London 1995.
Google Scholar

Kubikowski T., Amerykańska eksplozja, „Didaskalia” 2001, nr 46.
Google Scholar

McKenzie J., Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, Kraków 2011.
Google Scholar

Nowina-Sroczyńska E., Przezroczyste ramiona ojca. Studium etnologiczne o magicznych dzieciach, Łódź 1997.
Google Scholar

Quasha G., Liminal Performance: Gary Hill in Conversation with George Quasha and Charles Stein, „PAJ (Performing Arts Journal)” 1998, nr 58.
Google Scholar

Schechner R., Performatyka. Wstęp, Wrocław 2006.
Google Scholar

Stangret-Kantor M., Malując progi, Kraków 2016.
Google Scholar

Tokarska-Bakir J., Przemiany, [w:] A. van Gennep, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006.
Google Scholar

Tokarska-Bakir J., W winnicy rytuału, [w:] V. Turner, Proces rytualny, Warszawa 2010.
Google Scholar

Turner V., Proces rytualny, Warszawa 2010.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-08-20

Jak cytować

Łarionow, D. (2024). Wędrujące pojęcia. Liminalność, czyli pomiędzy antropologią kultury, performatyką a sztuką. Zeszyty Wiejskie, 157–172. https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.14

Numer

Dział

Articles