Wędrujące pojęcia. Liminalność, czyli pomiędzy antropologią kultury, performatyką a sztuką
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.14Słowa kluczowe:
liminalność, etnologia, sztuka, krytyka artystycznaAbstrakt
Artykuł omawia pojęcie liminalności, które w rozumieniu autorki przez ostatnie sto lat dokonało migracji z nauki o ludowości, jaką pierwotnie była folklorystyka, do etnologii, antropologii kultury, performatyki, a także krytyki artystycznej. Ta wędrówka rozpoczęła się w 1909 r. od pierwszego wydania książki Arnolda van Gennepa Obrzędy przejścia. Do pojęcia osadzonego w badaniach kultury ludowej powrócił w 2. połowie XX w. Victor Turner, dokonując jego redefinicji wobec nowych zjawisk kulturowych. Termin tak uwspółcześniony został następnie zawłaszczony przez dynamicznie rozwijaną w nowym millenium performatykę. Proces ten opisał Jon McKenzie. Natomiast artyści i badacze kultury w ostatnim okresie posługiwali się terminem w różny sposób: od rozumienia go w kategoriach „progu” (Maria Stangret-Kantor), do słowa wytrychu w kontekście kryzysów, przemian w sztuce, które dostrzegła krytyka artystyczna w końcu XX w. (Stuart Morgan). Konkluzja artykułu sugeruje, że pojęcie liminalności nadal będzie migrować w kierunku redefinicji wobec nowych metodologii i zjawisk zachodzących w nauce i sztuce.
Pobrania
Bibliografia
Bal M., Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, Warszawa 2012.
Google Scholar
Gennep (van) A., Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006.
Google Scholar
Greenblatt S., Liminal States and Transformations, [w:] Rites of Passage. Art of the End of Century, red. S. Morgan, F. Morris, London 1995.
Google Scholar
Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Kraków 2008.
Google Scholar
Kosiński D., Performatyka. W(y)prowadzenia, Kraków 2016.
Google Scholar
Kristeva J., Of Word and Flesh. An Interview with Julia Kristeva by Charles Penwarden, [w:] Rites of Passage. Art of the End of Century, red. S. Morgan, F. Morris, London 1995.
Google Scholar
Kubikowski T., Amerykańska eksplozja, „Didaskalia” 2001, nr 46.
Google Scholar
McKenzie J., Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, Kraków 2011.
Google Scholar
Nowina-Sroczyńska E., Przezroczyste ramiona ojca. Studium etnologiczne o magicznych dzieciach, Łódź 1997.
Google Scholar
Quasha G., Liminal Performance: Gary Hill in Conversation with George Quasha and Charles Stein, „PAJ (Performing Arts Journal)” 1998, nr 58.
Google Scholar
Schechner R., Performatyka. Wstęp, Wrocław 2006.
Google Scholar
Stangret-Kantor M., Malując progi, Kraków 2016.
Google Scholar
Tokarska-Bakir J., Przemiany, [w:] A. van Gennep, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006.
Google Scholar
Tokarska-Bakir J., W winnicy rytuału, [w:] V. Turner, Proces rytualny, Warszawa 2010.
Google Scholar
Turner V., Proces rytualny, Warszawa 2010.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.