Na granicy. Profesor Ewa Nowina-Sroczyńska jako Mistrzyni
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.09Słowa kluczowe:
Ewa Nowina-Sroczyńska, wspomnienia, promotorkaAbstrakt
Nauczyciel nie musi, ale może być mistrzem. Wtedy ma on wielki wpływ na twórczość swojego ucznia. Między innymi o tym jest nasz tekst. Profesorka Bożena Ewa Nowina-Sroczyńska była i jest, bez wątpienia, mistrzynią dla wielu osób, których biografie zrosły się z łódzką etnografią, etnologią i antropologią kulturową. W niniejszym artykule szkicujemy portret Jubilatki przez pryzmat prac dyplomowych, których była promotorką i opiekunką na przestrzeni ponad trzech dekad. Analizujemy ich tytuły, identyfikując ścieżki transmisji „antropologicznej szkoły Ewy Nowina-Sroczyńskiej”. Prezentujemy wspomnienia na Jej temat, którymi podzieliły się z nami osoby studiujące etnologię i antropologię kulturową w Łodzi, które miały okazję – jako ostatnie – spotkać się z Nią na zajęciach. W roku akademickim 2021/2022 Profesorka Ewa Nowina-Sroczyńska miała ostatnie w swojej karierze zajęcia, co tłumaczy pierwszy człon tytułu naszego tekstu – na granicy.
Pobrania
Bibliografia
Boice R., Advice for New Faculty Members: Nihil Nimus, London 2000.
Google Scholar
Booth W.C., Colomb G.G., Williams J.M., The Craft of Research, Chicago 2008.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226062648.001.0001
Creswell J.W., Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Thousand Oaks 2014.
Google Scholar
Delamont S., Supervising the Doctorate: A Guide to Success, New York 2003.
Google Scholar
Flick U., Designing Qualitative Research, Boston 2018.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781529622737
Golde C.M., Walker G.E., Envisioning the Future of Doctoral Education: Preparing Stewards of the Discipline – Carnegie Essays on the Doctorate, Hoboken 2006.
Google Scholar
Gumport P.J., Academic Restructuring: Organizational Change and Institutional Imperatives, „Higher Education” 2000, nr 39(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1023/A:1003859026301
Latocha S., Najlepsze wyjście wiedzie zawsze na wskroś. Metaksy-antropologia Ewy Nowina-Sroczyńskiej, „Zeszyty Wiejskie” 2024, nr specjalny.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.02
Lee A., How Are Doctoral Students Supervised? Concepts of Doctoral Research Support, „Studies in Higher Education” 2008, nr 33(3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/03075070802049202
Muszkieta R., Nauczyciel w reformującej się szkole, Poznań 2001.
Google Scholar
Ordon U., Nauczyciel-wychowawca w świetle oczekiwań dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] Przyzywanie głębi do kręgu słów, myśli, idei i działań, red. S. Podobiński i B. Snoch, Częstochowa 2002.
Google Scholar
Phillips E.M., Pugh D.S., How to Get a PhD: A Handbook for Students and Their Supervisors, New York 2016.
Google Scholar
Shulman L.S., Signature Pedagogies in the Professions, „Daedalus” 2005, nr 134(3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1162/0011526054622015
Walliman N., Your Research Project: Designing and Planning Your Work, Thousand Oaks 2011.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.