Młodzież w kryzysie – doświadczenie zaniedbania wśród adolescentek i adolescentów jako „zaniedbany” obszar teorii i badań
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.09.06Słowa kluczowe:
zaniedbanie, młodzież, kryzys emocjonalnyAbstrakt
Doświadczanie przemocy ze strony rodziców – także jednej z form przemocy, jaką jest zaniedbanie – przyczynić się może do poważnego kryzysu emocjonalnego, silnie obciążającego pozytywny rozwój w okresie dorastania i ograniczający możliwości radzenia sobie z zadaniami rozwojowymi. Niestety nadal istnieją wątpliwości co do właściwego zdefiniowania zaniedbania młodzieży. Dostępne dane wskazują, że zaniedbanie nastolatków należy odróżnić od zaniedbania młodszych dzieci ze względu na różnice w potrzebach tych grup wiekowych, a co za tym idzie różnice w zachowaniach rodzicielskich wspierających rozwój oraz takich, które stanowią zagrożenie dla realizacji potrzeb młodych ludzi. Analiza dostępnej literatury świadczy o istnieniu luk w wiedzy na temat rozpowszechnienia zaniedbania wśród młodzieży oraz przyczyn i konsekwencji zaniedbania.
Bibliografia
Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A. (2000) Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Bowlby J. (1969) Attachment and Loss: Attachment, New York, Basic Books.
Google Scholar
Brzezińska A. I. (2015) Jak przebiega rozwój człowieka? w: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, A. I. Brzezińska (red.), Gdańsk, GWP.
Google Scholar
Collins W. A., Gleason T., Sesma A. (1995) Internalization, autonomy, and relationships: Development during adolescence w: Parenting and children’s internalization of values: A handbook of contemporary theory, J. E. Grusec, L. Kuczynski (red.) New York, Wiley, s. 78–99.
Google Scholar
Cullingford J., Morrison J. (1997) The Relationship between Criminality and Home Background, „Children and Society”, 11 (3), s. 157–172.
Google Scholar
Erikson E. H. (1997) Dzieciństwo i społeczeństwo, Poznań, Rebis.
Google Scholar
Erickson M. F., Egeland B (2002) Child Neglect w: The APSAC Handbook on Child Maltreatment, J. E. B. Myers, L. Berliner, J. Briere, C. T. Hendrix, C. Jenny, T. A. Reid (red.) Thousand Oakes, Sage.
Google Scholar
Hicks L., Stein M. (2015) Understanding and working with adolescent neglect: perspectives from research, young people and professionals, „Child and Family Social Work”, 20 (2), s. 223–233.
Google Scholar
Hindley N., Ramchandani P. G., Jones D. P. H. (2006) Risk factors associated for recurrence of maltreatment, „Archives of Disease in Childhood”, 91 (9), s. 744–752.
Google Scholar
Horwath J. (2007) Child Neglect: Identification and Assessment, London, Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Iniewicz G., Ryżanowska D. (2011) Przemoc i zaniedbanie w: Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, W. Pilecka (red.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Jankowiak B. (2017) Socjalizujące zachowania rodzicielskie a rozwój adolescentów w: Rodzinne (re)konstrukcje i transmisje w perspektywie biograficznej, K. Kuryś-Szyncel (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 91–103.
Google Scholar
Kolankiewicz M. (2012) Zaniedbywanie dzieci, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 2 (39), s. 81–94.
Google Scholar
Kubacka-Jasiecka D. (2005) Interwencja kryzysowa w: Psychologia kliniczna, t. 2,
Google Scholar
H. Sęk (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 244–272.
Google Scholar
Kubacka-Jasiecka D., Ziarko M. (2016) Pomoc psychologiczna w różnych typach kryzysu w: Psychologia kliniczna, L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Marcia J. E. (1966) Development and Validation of Ego – Identity Status, „Journal of Personality and Social Psychology”, 3 (5), s. 551–558.
Google Scholar
Mary M., Nordholt H. (2004) Ukryty plan życia, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Moran P. (2009) Neglect: research evidence to inform practice, London, Action for Children.
Google Scholar
Moreno-Manso J. M., García-Baamonde M. E., Guerrero-Barona E., Godoy-Merino M. J., Blázquez-Alonso M., González-Rico P. (2016) Perceived emotional intelligence and social competence in neglected adolescents, „Journal of Youth Studies”, 19 (6), s. 821–835.
Google Scholar
Naughton A. M., Cowley L. E., Tempest V., Maguire, S. A., Mann M. K., Kemp A. M. (2017) Ask Me! self-reported features of adolescents experiencing neglect or emotional maltreatment: a rapid systematic review, „Child: Care, Health and Development”, 43 (3), s. 348–360.
Google Scholar
Newman B. M., Newman P. R. (1987) Development through life: a psychosocial approach, California, Brooks/Cole Publishing Company.
Google Scholar
Obuchowska I. (2005) Adolescencja w: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 163–202.
Google Scholar
Peterson G. W., Bush K. R. (2015) Families and Adolescent Development w: Handbook of Adolescent Behavioral Problems: Evidence-Based Approaches to Prevention and Treatment, T. P. Gullotta, R. W. Plant, M. A. Evans (red.), New York, Springer Science+Business Media.
Google Scholar
Pospiszyl I. (1994) Przemoc w rodzinie, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Raws P. (2016) Understanding Adolescent Neglect: Troubled Teens A study of the links between parenting and adolescent neglect, London, Children’s Society.
Google Scholar
Rees G., Stein M., Hicks L. Gorin S. (2011) Adolescent Neglect: Research, Policy and Practice, London, Jessica Kingsley Publishers.
Google Scholar
Steinberg L. T. (1990) Interdependence in the family: Autonomy, conflict, and harmony in the parent – adolescent relationship w: At the threshold: The developing adolescent, S. S. Feldman, G. L. Elliott (red.) Cambridge, MA, Harvard University Press, s. 255–276.
Google Scholar
Thornberry T. P., Ireland T. O., Smith C.A. (2001) The importance of timing: the varying impact of childhood and adolescent maltreatment on multiple problem outcomes, „Development and Psychopathology”, 13 (4), s. 957–979.
Google Scholar
Wechsler-Zimring A., Kearney C. A. (2011) Posttraumatic Stress and Related Symptoms Among neglected and physically and sexually maltreated adolescents, „Journal of Traumatic Stress”, 24 (5), s. 601–604.
Google Scholar
Wekerle C., Leung E., Wall A. M., MacMillan H., Boyle M., Trocme N., Waechter R. (2009) The contribution of childhood emotional abuse to teen dating violence among child protective services-involved youth, „Child Abuse & Neglect”, 33 (1), s. 45–58.
Google Scholar
Wójcik S. (2013) Przemoc w rodzinie, zaniedbanie, wiktymizacja pośrednia. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy problemu przemocy wobec dzieci, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 12 (3), s. 40–62.
Google Scholar
Department for Education (2015) Working together to safeguard children: A guide to inter-agency working safeguard and promote the welfare of children. London: Department for Education, https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/779401/Working_Together_to_Safeguard-Children.pdf
Google Scholar
Gardner R. (2008) Developing an effective response to neglect and emotional harm to children, Norwich, UEA/NSPCC, http://www.nspcc.org.uk/Inform/research/nspccresearch/completedresearch/DevelopingAnEffectiveRespon-seToNeglectPDF_wdf56700.pdf
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.