Douglas Barnes ponownie odczytany…
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.15Słowa kluczowe:
konstruktywizm, technologie informacyjno-komunikacyjne, interdyscyplinarne projekty edukacyjne, interakcyjny model uczenia sięAbstrakt
Douglas Barnes porusza problem kształtowania kultury porozumiewania się w klasie szkolnej. Głównym przesłaniem publikacji jest stwierdzenie, że „mowa umożliwia nam kierowanie myśleniem”. Autor, powtarzając za Edwardem Sapirem, przypisuje mowie zdolność generowania nowych znaczeń (Sapir 1985), a przytaczając Lwa Wygotskiego – przedstawia mowę jako narzędzie umożliwiające kierowanie działaniem i wyjaśnianiem świata (Vygotski 1962). Język umożliwia refleksję, ponieważ pozwala nam przedstawić sobie nasze spostrzeżenia i wnioski w taki sposób, że możemy spojrzeć na nie jako dostępne modyfikacje w świetle naszych ważniejszych celów (Cook-Gumperz 1973). Technologie informacyjne otwierają dziś możliwości, które pozwalają na szerokie zastosowanie idei głoszonych przez Barnesa, Brunera, a nurt konstruktywizmu krytycznego reprezentowanego w artykule przez Stanisława Dylaka (2013), Wojciechowskiego, Cellarego (2013) jest szansą dającą polskiej szkole nowoczesną dydaktykę i otwarcie się na kształcenie absolwenta, który będzie potrafił odnaleźć się i funkcjonować w przyszłym, nieznanym, cyfrowym świecie.
Bibliografia
Barnes D. (1988) Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, tłum. J. Radzicki, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Bruner J. S. (1971) W poszukiwaniu teorii nauczania, tłum. E. Krasińska, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Cook-Gumperz J. (1973) Social Control and Socialisation: A study of class differences in the language of maternal control, Oxford, Routledge, Kegan.
Google Scholar
Dylak S. (2000) Konstruktywizm jako obiecująca orientacja w kształceniu nauczycieli, w: Współczesność a kształcenie nauczycieli, (red.) H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak, Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Google Scholar
Dylak S. (2013) Architektura wiedzy w szkole, Warszawa, Difin.
Google Scholar
Sapir E (1985) Selected Writings in Language, Culture and Personality, Berkeley, University of California Press.
Google Scholar
Kelly G. A. (1963) A Theory of Personality, New York, W. W. Norton.
Google Scholar
Nowakowski Z. (2017) Uczymy dzieci programować od najmłodszych lat, „ MERITUM Pismo Podkarpackiego Kuratora Oświaty”, 9: 12–14.
Google Scholar
Piaget J. (1969) Generic Epistemology, New York, Columbia University Press.
Google Scholar
Wojciechowski R., Cellary W. (2013) Evaluation of learners’ Attitude toward learning in ARIES Augmented Reality Environments, “Computers and Education”, 68: 570–585.
Google Scholar
Vygotski L. S. (1962) Thought and Language, Cambridge, Massachusetts Institute of Technology Press.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.