Tożsamość uniwersytetu w epoce niepewności
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.03Słowa kluczowe:
uniwersytet, niepewność, rywalizacja, wskaźnikowanie, tożsamośćAbstrakt
Tekst zawiera analizę rekonstrukcji społecznych funkcji współczesnego uniwersytetu, przy czym jako oś narracji przyjęto kategorię niepewności. Przedstawiono szereg kontekstów tworzenia trajektorii niepewności dezintegrujących zarówno tożsamość poszczególnych profesorów, jak i uniwersytetu jako instytucji. I tak omówiono między innymi wytwarzanie nowych form rywalizacji zarówno między jednostkami, dyscyplinami naukowymi, jak i placówkami edukacji wyższej. Zaprezentowano strategie wskaźnikowania, które redukują tożsamość i działania akademików do punktów, strategię nieustannego sprawozdawania, jak również swoistą makdonaldyzację dydaktycznej i naukowej funkcji uniwersytetu. Na zakończenie postawiono pytanie odnoszące się do możliwych sposobów działania uniwersytetu i profesorów w epoce niepewności.
Bibliografia
Altbach P. G. (1997) The International Academic Crisis? The American Professoriate in Comparative Perspective, „Daedalus”, 16/4: 315–338.
Google Scholar
Elliot A., Katagiri M., Sawai A. (2012) The New Individualism and Contemporary Japan: Theoretical Avenues and the Japanese New Individualist Path, “Journal for the Theoryof Social Behaviour”, 42/4: 425–443.
Google Scholar
Espeland W. N., Mitchell L. Stevens (2008) A Sociology of Quantification, “Archives of European Sociology” (AES), XLIX (3): 401–436.
Google Scholar
Gromkowska-Melosik A. (2015) Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, „Studia Edukacyjne”, 37, s. 7–21.
Google Scholar
Gumport P. J. (2000) Academic restructuring: Organizational change and institutional imperatives, „Higher Education”, 39: 67–91.
Google Scholar
Hayes D., Wynyard R. (2016) The McDonaldization of Higher Education Revisited w: Routledge Handbook of the Sociology of Education of Higher Education, (ed.) J. E. Cote, A. Furlong, Abingdon and New York.
Google Scholar
Horney K. (1978) Nerwica a rozwój człowieka, Warszawa, PIW.
Google Scholar
Horney K. (2011) Nasze wewnętrzne konflikty. Konstruktywna teoria nerwic, Poznań, Rebis.
Google Scholar
Melosik Z. (2001) Młodzież i styl życia: paradoksy pop-tożsamości w: Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, red. Z. Melosik, Wydawnictwo Edytor.
Google Scholar
Melosik Z. (2007) Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Melosik Z. (2009) Uniwersytet społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Melosik Z. (2014) Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Thornton B., Lovley A., Ryckman R. M., Gold J. A., (2009) Playing Dumb and Knowing it all. Competitive Orientation and Impression Management Strategies, “Individual Differences Research”, December, 7 (4).
Google Scholar
Winter R. (1995) The University of Life plc: the „Industrialization” of Higher Education? w: Academic Work, (ed.) J. Smyth, Buckingham.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.