Tożsamość uniwersytetu w epoce niepewności
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.03Mots-clés :
uniwersytet, niepewność, rywalizacja, wskaźnikowanie, tożsamośćRésumé
Tekst zawiera analizę rekonstrukcji społecznych funkcji współczesnego uniwersytetu, przy czym jako oś narracji przyjęto kategorię niepewności. Przedstawiono szereg kontekstów tworzenia trajektorii niepewności dezintegrujących zarówno tożsamość poszczególnych profesorów, jak i uniwersytetu jako instytucji. I tak omówiono między innymi wytwarzanie nowych form rywalizacji zarówno między jednostkami, dyscyplinami naukowymi, jak i placówkami edukacji wyższej. Zaprezentowano strategie wskaźnikowania, które redukują tożsamość i działania akademików do punktów, strategię nieustannego sprawozdawania, jak również swoistą makdonaldyzację dydaktycznej i naukowej funkcji uniwersytetu. Na zakończenie postawiono pytanie odnoszące się do możliwych sposobów działania uniwersytetu i profesorów w epoce niepewności.
Références
Altbach P. G. (1997) The International Academic Crisis? The American Professoriate in Comparative Perspective, „Daedalus”, 16/4: 315–338.
View in Google Scholar
Elliot A., Katagiri M., Sawai A. (2012) The New Individualism and Contemporary Japan: Theoretical Avenues and the Japanese New Individualist Path, “Journal for the Theoryof Social Behaviour”, 42/4: 425–443.
View in Google Scholar
Espeland W. N., Mitchell L. Stevens (2008) A Sociology of Quantification, “Archives of European Sociology” (AES), XLIX (3): 401–436.
View in Google Scholar
Gromkowska-Melosik A. (2015) Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, „Studia Edukacyjne”, 37, s. 7–21.
View in Google Scholar
Gumport P. J. (2000) Academic restructuring: Organizational change and institutional imperatives, „Higher Education”, 39: 67–91.
View in Google Scholar
Hayes D., Wynyard R. (2016) The McDonaldization of Higher Education Revisited w: Routledge Handbook of the Sociology of Education of Higher Education, (ed.) J. E. Cote, A. Furlong, Abingdon and New York.
View in Google Scholar
Horney K. (1978) Nerwica a rozwój człowieka, Warszawa, PIW.
View in Google Scholar
Horney K. (2011) Nasze wewnętrzne konflikty. Konstruktywna teoria nerwic, Poznań, Rebis.
View in Google Scholar
Melosik Z. (2001) Młodzież i styl życia: paradoksy pop-tożsamości w: Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, red. Z. Melosik, Wydawnictwo Edytor.
View in Google Scholar
Melosik Z. (2007) Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Melosik Z. (2009) Uniwersytet społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Melosik Z. (2014) Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Thornton B., Lovley A., Ryckman R. M., Gold J. A., (2009) Playing Dumb and Knowing it all. Competitive Orientation and Impression Management Strategies, “Individual Differences Research”, December, 7 (4).
View in Google Scholar
Winter R. (1995) The University of Life plc: the „Industrialization” of Higher Education? w: Academic Work, (ed.) J. Smyth, Buckingham.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.