Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy
Słowa kluczowe:
metafora, język, konceptualizacja, domenaAbstrakt
Celem pracy jest dostarczenie krytycznej analizy podstawowych założeń kognitywnej teorii metafory. Pierwsza część poświęcona jest kwestii koherencji pojęcia odwzorowania metaforycznego. Druga zaś porusza problem wykorzystania metafory kognitywnej jako podstawowego narzędzia konceptualizacji abstrakcyjnej sfery myślenia. Dodatkowym celem tekstu jest ukazanie obecności metafory w codziennych procesach komunikacji, konceptualizacji potocznego doświadczenia oraz co za tym idzie – praktyce naukowej i edukacyjno-pedagogicznej.
Bibliografia
Arystoteles (2009) Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka, przeł. H. Podbielski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Clausner T., Croft W. (1997) Productivity and schematicity in metaphors, „Cognitive Science”, nr 21/3, s. 247–282.
Google Scholar
Fauconnier G. (1997) Mappings in Thought and Language, Cambridge, Cambridge University Press.
Google Scholar
Gärdenfors P. (2004) Conceptual Spaces: The Geometry of Thought, Cambridge, MIT Press.
Google Scholar
Gärdenfors P. (2014) The Geometry of Meaning: Semantics Based on Conceptual Spaces, Cambridge, MIT Press.
Google Scholar
Gemel A. (2015) Językowy model poznania. Kognitywne komponenty w kontynentalnej filozofii języka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Lakoff G., Johnson M. (2010) Metafory w naszym życiu, przeł. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Aletheia.
Google Scholar
Langacker R. (2009) Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, przeł. E. Tabakowska et al., Kraków, Universitas.
Google Scholar
Markowski M. P. (1996) Nietzsche i hermeneutyka, „Teksty Drugie: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja”, nr 1/37, s. 20–41.
Google Scholar
Pieniążek P. (2002) Subwersywne poplecznictwo: Foucault/Nietzsche, „Hybris. Internetowy Magazyn Filozoficzny”, nr 2.
Google Scholar
Tyler A., Evans V. (2001) The relations between experience, conceptual structure and meanning: Non-temporal uses of tense and language teaching w: Applied Cognitive Linguistics, vol. 1: Theory and Language Acquisition, M. Pütz, S. Niemeier, R. Dirven (red.), Berlin–New York, Mounton de Gruyter, s. 63–105.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.