Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy

Auteurs

  • Aleksander Gemel Uniwersytet Łódzki

Mots-clés :

metafora, język, konceptualizacja, domena

Résumé

Celem pracy jest dostarczenie krytycznej analizy podstawowych założeń kognitywnej teorii metafory. Pierwsza część poświęcona jest kwestii koherencji pojęcia odwzorowania metaforycznego. Druga zaś porusza problem wykorzystania metafory kognitywnej jako podstawowego narzędzia konceptualizacji abstrakcyjnej sfery myślenia. Dodatkowym celem tekstu jest ukazanie obecności metafory w codziennych procesach komunikacji, konceptualizacji potocznego doświadczenia oraz co za tym idzie – praktyce naukowej i edukacyjno-pedagogicznej.

Biographie de l'auteur

Aleksander Gemel, Uniwersytet Łódzki

Aleksander Gemel – doktor, adiunkt w Zakładzie Kognitywistyki Instytutu Psychologii na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: kwestie związane ze współczesną filozofią języka oraz kognitywistyka.

Références

Arystoteles (2009) Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka, przeł. H. Podbielski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Clausner T., Croft W. (1997) Productivity and schematicity in metaphors, „Cognitive Science”, nr 21/3, s. 247–282.
View in Google Scholar

Fauconnier G. (1997) Mappings in Thought and Language, Cambridge, Cambridge University Press.
View in Google Scholar

Gärdenfors P. (2004) Conceptual Spaces: The Geometry of Thought, Cambridge, MIT Press.
View in Google Scholar

Gärdenfors P. (2014) The Geometry of Meaning: Semantics Based on Conceptual Spaces, Cambridge, MIT Press.
View in Google Scholar

Gemel A. (2015) Językowy model poznania. Kognitywne komponenty w kontynentalnej filozofii języka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar

Lakoff G., Johnson M. (2010) Metafory w naszym życiu, przeł. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Aletheia.
View in Google Scholar

Langacker R. (2009) Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, przeł. E. Tabakowska et al., Kraków, Universitas.
View in Google Scholar

Markowski M. P. (1996) Nietzsche i hermeneutyka, „Teksty Drugie: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja”, nr 1/37, s. 20–41.
View in Google Scholar

Pieniążek P. (2002) Subwersywne poplecznictwo: Foucault/Nietzsche, „Hybris. Internetowy Magazyn Filozoficzny”, nr 2.
View in Google Scholar

Tyler A., Evans V. (2001) The relations between experience, conceptual structure and meanning: Non-temporal uses of tense and language teaching w: Applied Cognitive Linguistics, vol. 1: Theory and Language Acquisition, M. Pütz, S. Niemeier, R. Dirven (red.), Berlin–New York, Mounton de Gruyter, s. 63–105.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2016-04-04

Comment citer

Gemel, A. (2016). Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(1), 176–186. Consulté à l’adresse https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11399