Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy
Mots-clés :
metafora, język, konceptualizacja, domenaRésumé
Celem pracy jest dostarczenie krytycznej analizy podstawowych założeń kognitywnej teorii metafory. Pierwsza część poświęcona jest kwestii koherencji pojęcia odwzorowania metaforycznego. Druga zaś porusza problem wykorzystania metafory kognitywnej jako podstawowego narzędzia konceptualizacji abstrakcyjnej sfery myślenia. Dodatkowym celem tekstu jest ukazanie obecności metafory w codziennych procesach komunikacji, konceptualizacji potocznego doświadczenia oraz co za tym idzie – praktyce naukowej i edukacyjno-pedagogicznej.
Références
Arystoteles (2009) Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka, przeł. H. Podbielski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Clausner T., Croft W. (1997) Productivity and schematicity in metaphors, „Cognitive Science”, nr 21/3, s. 247–282.
View in Google Scholar
Fauconnier G. (1997) Mappings in Thought and Language, Cambridge, Cambridge University Press.
View in Google Scholar
Gärdenfors P. (2004) Conceptual Spaces: The Geometry of Thought, Cambridge, MIT Press.
View in Google Scholar
Gärdenfors P. (2014) The Geometry of Meaning: Semantics Based on Conceptual Spaces, Cambridge, MIT Press.
View in Google Scholar
Gemel A. (2015) Językowy model poznania. Kognitywne komponenty w kontynentalnej filozofii języka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Lakoff G., Johnson M. (2010) Metafory w naszym życiu, przeł. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Aletheia.
View in Google Scholar
Langacker R. (2009) Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, przeł. E. Tabakowska et al., Kraków, Universitas.
View in Google Scholar
Markowski M. P. (1996) Nietzsche i hermeneutyka, „Teksty Drugie: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja”, nr 1/37, s. 20–41.
View in Google Scholar
Pieniążek P. (2002) Subwersywne poplecznictwo: Foucault/Nietzsche, „Hybris. Internetowy Magazyn Filozoficzny”, nr 2.
View in Google Scholar
Tyler A., Evans V. (2001) The relations between experience, conceptual structure and meanning: Non-temporal uses of tense and language teaching w: Applied Cognitive Linguistics, vol. 1: Theory and Language Acquisition, M. Pütz, S. Niemeier, R. Dirven (red.), Berlin–New York, Mounton de Gruyter, s. 63–105.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.