Być prababcią. O znaczeniu pełnionej roli w życiu osoby starszej – studium przypadku

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.13

Mots-clés :

rola prababci, solidarność międzypokoleniowa, dobrostan emocjonalny, studium przypadku

Résumé

O doświadczeniach seniorów związanych z pełnieniem przez nich ról prababci czy pradziadka wiadomo wciąż stosunkowo niewiele. W prezentowanym artykule autorka, w oparciu o badanie indywidualnych przeżyć osoby starszej, podjęła próbę przynajmniej częściowego uzupełnienia tej luki. Celem badań było rozpoznanie oraz zrozumienie doświadczeń i przemyśleń towarzyszących pełnieniu przez jednostkę roli prababci.

Biographie de l'auteur

Aleksandra Litawa, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Litawa Aleksandra – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Specjalizuje się w zakresie pedagogiki społecznej i andragogiki. Obszary badawcze: nieformalne uczenie się dorosłych, uczestnictwo w kulturze oraz edukacja kulturalna dorosłych w wymiarze nieformalnym i pozaformalnym, amatorska działalność artystyczna dorosłych.

Références

Blatter J. K. (2008) Case study w: The sage encyclopedia of qualitative research methods, L. M. Given (red.), Thousand Oaks, CA, Sage, s. 68–71.
View in Google Scholar

Bugajska B. (2015) Tożsamość człowieka w starości. Studium socjopedagogiczne, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
View in Google Scholar

Czerniawska O. (2011) Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Łódź, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
View in Google Scholar

Demetrio D. (2006) Edukacja dorosłych w: Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, B. Śliwerski (red.), tłum. A. Górka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, s. 113–235.
View in Google Scholar

Dubas E. (2009) Etapy dorosłości i proces kształcenia w: Dorosły w procesie kształcenia, A. Fabiś, B. Cyboran (red.), Bielsko-Biała–Zakopane, Wyższa Szkoła Administracji, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, s. 115–132.
View in Google Scholar

Flick U. (2012) O serii Niezbędnik badacza w: S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, tłum. A. Dziuban, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9–15.
View in Google Scholar

Galetta A. (2013) Mastering the semi-structured interview and beyond. From research design to analysis and publication, New York, New York University Press.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18574/nyu/9780814732939.001.0001

Silverman D. (2007) Interpretacja danych jakościowych, tłum. J. Ostrowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Silverstein M., Giarrusso R., Bengtson V. L. (1998) Intergenerational solidarity and the grandparent role w: Handbook on grandparenthood, M. E. Szinovacz (red.), Westport, CT, Greenwood Press, s. 144–158.
View in Google Scholar

Stake R. E. (2009) Jakościowe studium przypadku w: Metody badań jakościowych, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), tłum. M. Sałkowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 623–654.
View in Google Scholar

Szarota Z. (2013) Społeczno-demograficzne aspekty starzenia się społeczeństwa w: R. J. Kijak, Z. Szarota, Starość. Między diagnozą a działaniem, Warszawa, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, s. 6–22.
View in Google Scholar

Szatur-Jaworska B. (2000) Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
View in Google Scholar

Szukalski P. (2010) Czym jest solidarność międzypokoleniowa? w: Jakość życia seniorów w XXI wieku z perspektywy polityki społecznej, D. Kałuża, P. Szukalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Biblioteka, s. 74–91.
View in Google Scholar

Yin R. K. (2015) Studium przypadku w badaniach naukowych: Projektowanie i metody, tłum. J. Gilewicz, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Doka K. J., Mertz M. E. (1988) The meaning and significance of great-grandparenthood, „The Gerontologist”, nr 28 (2), s. 192–197. doi: 10.1093/geront/28.2.192, https://academic.oup.com/gerontologist/article-abstract/28/2/192/627058?redirectedFrom=fulltext [dostęp: 20.03.2018].
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/geront/28.2.192

Drew L., Silverstein M. (2004) Inter-generational role investments of greatgrandparents: consequences for psychological well-being, „Ageing & Society”, nr 24, s. 95–111. doi: 10.1017/S0144686X03001533, https://www.cambridge.org/core/journals/ageing-and-society/article/intergenerational-role-investments-of-greatgrandparents-consequences-for-psychological-wellbeing/E782A481E6E7A6D0FA1F3C960F1572F5 [dostęp: 20.03.2018].
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S0144686X03001533

Fredrickson B. L. (2004) The broaden-and-build theory of positive emotions, „Philosophical Transactions of the Royal Society B”, nr 359 (1449), s. 1367–1377, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1693418/ [dostęp: 20.03.2018].
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1098/rstb.2004.1512

Given-Reese C., Beckmann-Murray R. (1996) Transcendence: The meaning of greatgrandmothering, „Archives of Psychiatric Nursing”, nr 10 (4), s. 245–251. doi: 10.1016/S0883-9417 (96)80030-6, https://www.psychiatricnursing.org/article/S0883-9417(96)80030-6/fulltext [dostęp: 21.03.2018].
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-9417(96)80030-6

Puur A., Sakkeus L., Põldma A., Herm A. (2011) Intergenerational family constellations in contemporary Europe: Evidence from the generations and gender survey, „Demographic Research”, nr 25(4), s. 135–172. doi: 10.4054/DemRes.2011.25.4, https://www.demographic-research.org/volumes/vol25/4/default.htm [dostęp: 21.03.2018].
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4054/DemRes.2011.25.4

Roberto K. A., Skoglund R. R. (1996) Interactions with grandparents and greatgrandparents: A comparison of activities, influences, and relationships, „International Journal of Aging and Human Development”, nr 43(2), s. 107–117. doi: 10.2190/8F1D-9A4D-H0QY-W9DD, https://journals.sagepub.com/doi/10.2190/8F1D-9A4D-H0QY-W9DD [dostęp: 21.03.2018].
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2190/8F1D-9A4D-H0QY-W9DD

Wentowski G. J. (1985) Older women’s perceptions of great-grandmotherhood: A research note, „The Gerontologist”, nr 25 (6), s. 593–596. doi: 10.1093/geront/25.6.593, https://academic.oup.com/gerontologist/article-abstract/25/6/593/580752?redirectedFrom=fulltext [dostęp: 21.03.2018].
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/geront/25.6.593

Téléchargements

Publiée

2020-06-01

Comment citer

Litawa, A. (2020). Być prababcią. O znaczeniu pełnionej roli w życiu osoby starszej – studium przypadku. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 10(1), 189–201. https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.13