Aktualizowanie potencjalności twórczej w kontekście kultury i sztuki a habitus pierwotny – rozważania obrazoburcze?
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.10Mots-clés :
potencjalność twórcza, edukacja estetyczna, habitusRésumé
W tekście przedstawiono inicjalne badania jakościowe związane z estetyką szkoły, które ilustrują problem uwzględnienia kulturowego habitusu ucznia w edukacji do twórczości, a także konieczność koncentrowania się na indywidualnych potrzebach, zwłaszcza w zakresie poczucia sprawstwa dziecka.
Références
Geertz C. (2005) Sztuka jako system kulturowy w: C. Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przekł. D. Wolska, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar
Han T. (2014) Zdroworozsądkowe dygresje w problematyzacji Homo aestheticus autorstwa Ellen Dissanayake oraz Luca Ferry’ego w: Aesthesis i Ratio. Człowiek w przestrzeni kultury i estetyki, J. Krasicki, T. Akindynowa, Z. Pietrzak (red.), Wrocław, Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 206–211.
View in Google Scholar
Heidegger M. (1992) O źródle dzieła sztuki, „Sztuka i Filozofia”, nr 5, s. 9–67.
View in Google Scholar
Kant I. (1986) Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa.
View in Google Scholar
Konopacki L. (1921) Kultura uczuć w stosunku do dziejów życia, Warszawa, skład główny Księgarnia Perzyński, Niklewicz i S-ka.
View in Google Scholar
Krasoń K., Majkut-Czarnota B. (2007) Szansa na porozumienie w diadzie nauczyciel – uczeń a poznanie preferencji modalnych dziecka w: Edukacja w społeczeństwie „ryzyka”, t. 3, Bezpieczeństwo jako wartość, M. Gwoździcka-Piotrowska, J. Wołejszo, A. Zduniak (red.), Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, s. 323–332.
View in Google Scholar
Moustakas C. (2001) Fenomenologiczne metody badań, przekł. i red. S. Zabielski, Białystok, Trans Humana.
View in Google Scholar
Suchodolski B. (2006) Problemy i metody uspołecznienia kultury w: Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, I. Wojnar (red.), Warszawa, Polska Akademia Nauk, kancelaria Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Aneks.
View in Google Scholar
Tischner J. (1982) Myślenie według wartości, Kraków, Wydawnictwo „Znak”.
View in Google Scholar
Willems-Pisarek M. (2003) Teza W. Welscha o modelowej roli sztuki dla współczesnej rzeczywistości i myśli filozoficznej na tle inspiracji późną filozofią L. Wittgensteina, „Sztuka i Filozofia”, nr 22/23, s. 230–252.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.