Wczesna edukacja dziecka w opiniach opiekunów poznańskich żłobków – raport z badań
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.05.08Mots-clés :
dziecko, edukacja wczesnodziecięca, żłobekRésumé
Celem opracowania jest ukazanie sposobów postrzegania wczesnej edukacji dziecka przez opiekunów dziecka do lat trzech zatrudnionych w poznańskich żłobkach publicznych. Definiując pojęcie wczesnodziecięcej edukacji, autor zaznacza, że edukacja dziecka do trzeciego roku życia jest edukacją fundamentalną i rozwojową w tym sensie, że wytycza ją potencjał rozwojowy dziecka. Powinna mieć charakter niedyrektywny i opierać się na ustawicznej obserwacji i diagnozie rozwoju dziecka. Wczesna edukacja to organizowanie podopiecznemu sytuacji zadaniowych zgodnych ze strefą najbliższego rozwoju i uważne towarzyszenie dziecku w rozwoju. Zaprezentowane w tekście wyniki badań własnych autorki ukazują szereg trudności w zakresie postrzegania przez opiekunów dziecka do lat trzech edukacji wczesnodziecięcej, pozwalają jednak na wysnucie wniosku, że opiekunki są świadome faktu, że w zakres oddziaływań wobec dziecka do trzeciego roku życia powinny także włączyć sposoby oddziaływań edukacyjnych.
Références
Arnold C. (2009) Sharing ideas whit parents about key child development concepts w: Involving parents in their Children’ s Learning, M. Whalley (red.), London, Sage.
View in Google Scholar
Eppler M. A. (1995) Development of manipulatory skills and the deployment of attention, “Infant Behavior and Development”, no 18.
View in Google Scholar
Gardner H. (1982) Developmental Psychology, Boston, Little, Brown & Co.
View in Google Scholar
Gerber M. (1979) A Manual for Parents and Professionals, Resources for Infant Educators, Los Angeles.
View in Google Scholar
Hammond R. A. (2009) Respecting babies: A new look at Magda Gerber’s RIE approach, DC: Zero to Three, Washington.
View in Google Scholar
Kram A., Mielcarek M. (2014) Wczesna edukacja dziecka. Wiek 0–2/3 w: Niezbędnik dobrego nauczyciela. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, tom I, A. Brzezińska (red.), Warszawa.
View in Google Scholar
Kupisiewicz Cz. (2010), Szkice z dziejów dydaktyki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Łosiewicz D. (2013) Stres żłobkowy, „wSieci” 2013, nr 3–9.
View in Google Scholar
Malaguzzi L. (1993) For an education based on relationship, „Young Children”, November.
View in Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2009) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. I, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Polakowski M., Szelewa E. (2015) Warszawskie debaty o polityce społecznej. Polityka społeczna PRL, Warszawa, Friedrich-Ebert-Stiftung.
View in Google Scholar
Segiet K. (2014) Dzieciństwo na miarę oczekiwań rodziców – problemy i wyzwania w: Oblicza trudnego dzieciństwa. Konteksty rodzinno-edukacyjne, M. Cywińska (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
View in Google Scholar
Telka L. (2009) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych, Wychowawca małego dziecka (234202), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2013.
View in Google Scholar
Rozporządzenie MPiPS z dnia 25 marca 2011 roku (Dz.U., nr 69, poz. 368).
View in Google Scholar
Ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. 2011, nr 45, poz. 235).
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.