Educational Aspects of Counsellogy
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.02Mots-clés :
education, counsellogy, counselingRésumé
Counsellogy is a young subdiscipline of the social sciences and humanities. It is dedicated to the study of counseling and guidance. The paper argues that this scholarly field stands in a twofold relation to education. The very object of research is one of these links. The other is provided by the interdisciplinarity of knowledge, which is produced, accumulated and generalized by various humanities scholars, as well as researchers from other disciplines. Crucially, both the use of counseling interventions and engagement in shared interdisciplinary scholarship-generating research on counseling are intrinsically educational.
Références
Aszkiełowicz A., Ładyżyński A. (2020) Od poradnictwa do poradoznawstwa. Dorobek teoretyczny i obszary badawcze subdyscypliny, “Studia z Teorii Wychowania”, vol. XI, no. 2(31), pp. 121−141, https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3652.
View in Google Scholar
Babbie E. (2008) Podstawy badań społecznych, trans. W. Betkiewicz et al., Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Badowska M., Ciechanowska D., Cyboran B. et al. (2020) Glosariusz EPALE. Pojęcia i terminy z zakresu edukacji dorosłych, Warszawa, EPALE Polska, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.
View in Google Scholar
Bańka A. (2006) Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
View in Google Scholar
Bilon A. (2010) Poradoznawstwo wobec ogólnej refleksji nad poradnictwem, “Edukacja Dorosłych”, no. 1(62), pp. 55–75.
View in Google Scholar
Bilon A. (2016) Strukturacja poradnictwa kariery w Holandii. Między specyfiką kulturową a neoliberalną zmianą, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
View in Google Scholar
Bilon A., Kargul J. (2012) Społeczno-kulturowe konteksty definiowania roli doradcy, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 1, pp. 85–109.
View in Google Scholar
Breton H. (2020) Counselling and Guidance for Adults: A Narrative Paradigm, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 9, pp. 293–303, https://doi.org/10.34862/sp.2020.1.
View in Google Scholar
Buber M. (1992) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, trans. J. Doktór, Kraków, Instytut Wydawniczy PAX.
View in Google Scholar
Czerkawska A. (2013) Poradnictwo egzystencjalne. Założenia – inspiracje – rozwiązania praktyczne, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
View in Google Scholar
Czerniawska O. (1996) Nieprofesjonalne poradnictwo dla ludzi starszych in: Dramaturgia poradnictwa, A. Kargulowa (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, pp. 59–63.
View in Google Scholar
Dębska E. (2020) Profile refleksyjności i typy karier. Perspektywa poradoznawcza, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323546092.
View in Google Scholar
Dragon A. (2018) Transformacja doświadczeń życiowych uczestników mediacji. Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
View in Google Scholar
Drabik-Podgórna V. (ed.) (2007) Poradnictwo między etyką a techniką, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
View in Google Scholar
Drabik-Podgórna V. (2013) Myśleć jak poradoznawca, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 2, pp. 11–14.
View in Google Scholar
Eco U. (2008) Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, trans. A. Kreisberg, K. Żaboklicki, J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, Warszawa, Wydawnictwo W.A.B.
View in Google Scholar
Foucault M. (1998) Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, trans. T. Komendant, Warszawa, Fundacja Aletheia.
View in Google Scholar
Frankl V. E. (1975) The Unconcious God. Psychoteraphy and Theology, New York, Simon and Schuster.
View in Google Scholar
Giddens A. (2003) Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, trans. S. Amsterdamski, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
View in Google Scholar
Grobler A. (2006) Metodologia nauk, Kraków, Wydawnictwo Aureus – Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar
Habermas J. (1999) Teoria działania komunikacyjnego, vol. 1, Racjonalność działania a racjonalność społeczna, trans. A. M. Kaniowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Holt J. (1981) O „pomocy” i specjalistach od pomagania in: Psychologia w działaniu, K. Jankowski (ed.), trans. A. Jakubowicz, Warszawa, Wydawnictwo Czytelnik, pp. 296–303.
View in Google Scholar
Jacyno M. (2007) Kultura indywidualizmu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Kamiński S. (1970) Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
View in Google Scholar
Kargulowa A. (1986) Poradnictwo jako wiedza i system działań. Wstęp do poradoznawstwa, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
View in Google Scholar
Kargulowa A. (2023) Cztery podejścia w budowaniu poradoznawstwa. Wkład polskich badaczy w tworzenie nowej dziedziny wiedzy, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 11–37.
View in Google Scholar
Kotarbiński T. (1984) Hasło dobrej roboty, Warszawa, Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
View in Google Scholar
Kulczycki M. (1998) Rozważania wokół zagadnień psychologicznego poradnictwa życiowego, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskigo.
View in Google Scholar
Kwaśnica R. (2019) Język – wzorce krytyczności – przedrozumienie, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
View in Google Scholar
Lash S. (1994) Expert Systems or Situated Interpretation? Culture and Institutions in Disorganized Capitalism in: Reflexive Modernization: Politics, Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order, U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Stanford, Stanford University Press, pp. 110–173.
View in Google Scholar
Majdański S. (2011) Od metodologii nauk do naukoznawstwa, czyli o naukoznawstwie jako zespole nauk o nauce, ufundowanym teoretycznie i zorientowanym praktycznie in: Podstawy naukoznawstwa, vol. 1, P. Kawalec, P. Lipski, R. Wodzisz (eds.), Lublin, Wydawnictwo KUL, pp. 11–36.
View in Google Scholar
Maliszewski K. (2016) Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, no. 1(2), pp. 14–28.
View in Google Scholar
Marczak Ł. (2015) Problem wieloznaczności pojęcia “zrównoważony rozwój”, “Studia Gdańskie”, no. 36, pp. 167–180.
View in Google Scholar
Mejssner B. (2024) Jak technologia zmienia krajobraz doradztwa, “Rzeczpospolita”, no. 12992, 03.10.2024, p. 20.
View in Google Scholar
Mielczarek M. (2017) Czym jest poradnicze pole i jak je badać?, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 6, pp. 58–72.
View in Google Scholar
Minta J. (2012) Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, Warszawa, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
View in Google Scholar
Muszyński M. (2020) Od dyscyplinarności do transdyscyplinarności – wybrane implikacje wytwarzania wiedzy o starości i starzeniu się, “Edukacja Dorosłych”, no. 1, pp. 13–30, https://doi.org/10.12775/ED.2020.002.
View in Google Scholar
Nowak S. (1970) Metodologia badań socjologicznych, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Pineau G. (2021) Paradygmatyczne przejścia w tworzeniu koncepcji “doświadczeniowe uczenie się” z poradnictwem w tle, trans. by the editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 83–100.
View in Google Scholar
Podgórny M., Drabik-Podgórna V. (2015) Jak rozpoznać coaching? Przyczynek do dyskusji nad coachingiem w refleksji andragogicznej i poradoznawczej, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 4, pp. 30–51
View in Google Scholar
Ribeiro M. A. (2023) Walidacja Dyskursywna: narzędzie narracyjne w doradztwie zawodowym dla “wrażliwych” młodych dorosłych, trans. by the editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 69–92.
View in Google Scholar
Rosa H. (2020) Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Projekt krytycznej teorii późnonowoczesnej czasowości, trans. J. Duraj, J. Kołtan, Gdańsk, Europejskie Centrum Solidarności.
View in Google Scholar
Siarkiewicz E. (2010) Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwalencje, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
View in Google Scholar
Siarkiewicz E., Słowik A., Bilon-Piórko A. (2021) Poradnictwo w międzynarodowym środowisku zróżnicowanym kulturowo na łamach “Studiów Poradoznawczych/Journal of Counsellogy”, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 101–115.
View in Google Scholar
Słowik A. (2016) Transnarodowe sieci poradnicze polskich emigrantów, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, https://doi.org/10.12775/RA.2016.008.
View in Google Scholar
Sośnicki K. (1973) Teoria środków wychowania. Warszawa, Nasza Księgarnia.
View in Google Scholar
Stawiszyński T. (2021) Ucieczka od bezradności, Kraków, Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar
Szumigraj M. (2009) O problemie w poradnictwie in: Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, A. Kargulowa (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 173–198.
View in Google Scholar
Szumigraj M. (2011) Poradnictwo kariery. Systemy i sieci, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
View in Google Scholar
Trębińska-Szumigraj E. (2012) (Nie)samodzielność i (nie)zaradność we współuzależnieniu. Przesłanki poszerzania refleksji poradoznawczej, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 1, pp. 69–82.
View in Google Scholar
Vehviläinen S. (2021) Kierunki i dylematy poradnictwa. Próba syntezy, trans. by editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 63–80.
View in Google Scholar
Wojtasik B. (1993) Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
View in Google Scholar
Wojtasik B. (2011) Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
View in Google Scholar
Zamojski P. (2014) Od demaskacji ku budowaniu. Po-krytyczna perspektywa badań pedagogicznych, “Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, no. 67(3), pp. 7–21.
View in Google Scholar
Zielińska-Pękał D. (2019) Poradnictwo telewizyjne w perspektywie poradoznawczej, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
View in Google Scholar

Le site web de la revue, hébergé par l'équipe éditoriale de NOWIS se trouve sur la plate-forme Index Copernicus: 

