Educational Aspects of Counsellogy

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.02

Mots-clés :

education, counsellogy, counseling

Résumé

Counsellogy is a young subdiscipline of the social sciences and humanities. It is dedicated to the study of counseling and guidance. The paper argues that this scholarly field stands in a twofold relation to education. The very object of research is one of these links. The other is provided by the interdisciplinarity of knowledge, which is produced, accumulated and generalized by various humanities scholars, as well as researchers from other disciplines. Crucially, both the use of counseling interventions and engagement in shared interdisciplinary scholarship-generating research on counseling are intrinsically educational.

Biographie de l'auteur

Alicja Kargulowa, Counsellogical Association [Naukowe Towarzystwo Poradoznawcze]

Prof. Alicja Kargulowa – she was associated with the University of Gdańsk (M.A. and Ph.D.), the University of Wrocław, the University of Zielona Góra, and the University of Lower Silesia in Wrocław. She is the initiator of research on counseling in Poland. Author, editor, and co-editor of about 200 publications in the field of counsellogy. In her latest book, Poradnictwo od nowa. Emergencja i relacja rezonasu społecznego w dyskursie poradoznawczym [Counseling anew: Emergence and the relationship of social resonance in the discourse of counsellogy] (Warsaw, 2023), she offers an account of the results of her research interests, which focus on the possibilities of integrating counselogical knowledge.

Références

Aszkiełowicz A., Ładyżyński A. (2020) Od poradnictwa do poradoznawstwa. Dorobek teoretyczny i obszary badawcze subdyscypliny, “Studia z Teorii Wychowania”, vol. XI, no. 2(31), pp. 121−141, https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3652.
View in Google Scholar

Babbie E. (2008) Podstawy badań społecznych, trans. W. Betkiewicz et al., Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Badowska M., Ciechanowska D., Cyboran B. et al. (2020) Glosariusz EPALE. Pojęcia i terminy z zakresu edukacji dorosłych, Warszawa, EPALE Polska, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.
View in Google Scholar

Bańka A. (2006) Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
View in Google Scholar

Bilon A. (2010) Poradoznawstwo wobec ogólnej refleksji nad poradnictwem, “Edukacja Dorosłych”, no. 1(62), pp. 55–75.
View in Google Scholar

Bilon A. (2016) Strukturacja poradnictwa kariery w Holandii. Między specyfiką kulturową a neoliberalną zmianą, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
View in Google Scholar

Bilon A., Kargul J. (2012) Społeczno-kulturowe konteksty definiowania roli doradcy, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 1, pp. 85–109.
View in Google Scholar

Breton H. (2020) Counselling and Guidance for Adults: A Narrative Paradigm, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 9, pp. 293–303, https://doi.org/10.34862/sp.2020.1.
View in Google Scholar

Buber M. (1992) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, trans. J. Doktór, Kraków, Instytut Wydawniczy PAX.
View in Google Scholar

Czerkawska A. (2013) Poradnictwo egzystencjalne. Założenia – inspiracje – rozwiązania praktyczne, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
View in Google Scholar

Czerniawska O. (1996) Nieprofesjonalne poradnictwo dla ludzi starszych in: Dramaturgia poradnictwa, A. Kargulowa (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, pp. 59–63.
View in Google Scholar

Dębska E. (2020) Profile refleksyjności i typy karier. Perspektywa poradoznawcza, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323546092.
View in Google Scholar

Dragon A. (2018) Transformacja doświadczeń życiowych uczestników mediacji. Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
View in Google Scholar

Drabik-Podgórna V. (ed.) (2007) Poradnictwo między etyką a techniką, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
View in Google Scholar

Drabik-Podgórna V. (2013) Myśleć jak poradoznawca, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 2, pp. 11–14.
View in Google Scholar

Eco U. (2008) Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, trans. A. Kreisberg, K. Żaboklicki, J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, Warszawa, Wydawnictwo W.A.B.
View in Google Scholar

Foucault M. (1998) Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, trans. T. Komendant, Warszawa, Fundacja Aletheia.
View in Google Scholar

Frankl V. E. (1975) The Unconcious God. Psychoteraphy and Theology, New York, Simon and Schuster.
View in Google Scholar

Giddens A. (2003) Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, trans. S. Amsterdamski, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
View in Google Scholar

Grobler A. (2006) Metodologia nauk, Kraków, Wydawnictwo Aureus – Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar

Habermas J. (1999) Teoria działania komunikacyjnego, vol. 1, Racjonalność działania a racjonalność społeczna, trans. A. M. Kaniowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Holt J. (1981) O „pomocy” i specjalistach od pomagania in: Psychologia w działaniu, K. Jankowski (ed.), trans. A. Jakubowicz, Warszawa, Wydawnictwo Czytelnik, pp. 296–303.
View in Google Scholar

Jacyno M. (2007) Kultura indywidualizmu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Kamiński S. (1970) Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
View in Google Scholar

Kargulowa A. (1986) Poradnictwo jako wiedza i system działań. Wstęp do poradoznawstwa, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
View in Google Scholar

Kargulowa A. (2023) Cztery podejścia w budowaniu poradoznawstwa. Wkład polskich badaczy w tworzenie nowej dziedziny wiedzy, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 11–37.
View in Google Scholar

Kotarbiński T. (1984) Hasło dobrej roboty, Warszawa, Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
View in Google Scholar

Kulczycki M. (1998) Rozważania wokół zagadnień psychologicznego poradnictwa życiowego, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskigo.
View in Google Scholar

Kwaśnica R. (2019) Język – wzorce krytyczności – przedrozumienie, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
View in Google Scholar

Lash S. (1994) Expert Systems or Situated Interpretation? Culture and Institutions in Disorganized Capitalism in: Reflexive Modernization: Politics, Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order, U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Stanford, Stanford University Press, pp. 110–173.
View in Google Scholar

Majdański S. (2011) Od metodologii nauk do naukoznawstwa, czyli o naukoznawstwie jako ­zespole nauk o nauce, ufundowanym teoretycznie i zorientowanym praktycznie in: Podstawy naukoznawstwa, vol. 1, P. Kawalec, P. Lipski, R. Wodzisz (eds.), Lublin, Wydawnictwo KUL, pp. 11–36.
View in Google Scholar

Maliszewski K. (2016) Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, no. 1(2), pp. 14–28.
View in Google Scholar

Marczak Ł. (2015) Problem wieloznaczności pojęcia “zrównoważony rozwój”, “Studia Gdańskie”, no. 36, pp. 167–180.
View in Google Scholar

Mejssner B. (2024) Jak technologia zmienia krajobraz doradztwa, “Rzeczpospolita”, no. 12992, 03.10.2024, p. 20.
View in Google Scholar

Mielczarek M. (2017) Czym jest poradnicze pole i jak je badać?, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 6, pp. 58–72.
View in Google Scholar

Minta J. (2012) Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, Warszawa, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
View in Google Scholar

Muszyński M. (2020) Od dyscyplinarności do transdyscyplinarności – wybrane implikacje wytwarzania wiedzy o starości i starzeniu się, “Edukacja Dorosłych”, no. 1, pp. 13–30, https://doi.org/10.12775/ED.2020.002.
View in Google Scholar

Nowak S. (1970) Metodologia badań socjologicznych, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar

Pineau G. (2021) Paradygmatyczne przejścia w tworzeniu koncepcji “doświadczeniowe uczenie się” z poradnictwem w tle, trans. by the editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 83–100.
View in Google Scholar

Podgórny M., Drabik-Podgórna V. (2015) Jak rozpoznać coaching? Przyczynek do dyskusji nad coachingiem w refleksji andragogicznej i poradoznawczej, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 4, pp. 30–51
View in Google Scholar

Ribeiro M. A. (2023) Walidacja Dyskursywna: narzędzie narracyjne w doradztwie zawodowym dla “wrażliwych” młodych dorosłych, trans. by the editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 69–92.
View in Google Scholar

Rosa H. (2020) Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Projekt krytycznej teorii późnonowoczesnej czasowości, trans. J. Duraj, J. Kołtan, Gdańsk, Europejskie Centrum Solidarności.
View in Google Scholar

Siarkiewicz E. (2010) Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwalencje, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
View in Google Scholar

Siarkiewicz E., Słowik A., Bilon-Piórko A. (2021) Poradnictwo w międzynarodowym środowisku zróżnicowanym kulturowo na łamach “Studiów Poradoznawczych/Journal of Counsellogy”, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 101–115.
View in Google Scholar

Słowik A. (2016) Transnarodowe sieci poradnicze polskich emigrantów, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, https://doi.org/10.12775/RA.2016.008.
View in Google Scholar

Sośnicki K. (1973) Teoria środków wychowania. Warszawa, Nasza Księgarnia.
View in Google Scholar

Stawiszyński T. (2021) Ucieczka od bezradności, Kraków, Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar

Szumigraj M. (2009) O problemie w poradnictwie in: Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, A. Kargulowa (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 173–198.
View in Google Scholar

Szumigraj M. (2011) Poradnictwo kariery. Systemy i sieci, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
View in Google Scholar

Trębińska-Szumigraj E. (2012) (Nie)samodzielność i (nie)zaradność we współuzależnieniu. Przesłanki poszerzania refleksji poradoznawczej, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 1, pp. 69–82.
View in Google Scholar

Vehviläinen S. (2021) Kierunki i dylematy poradnictwa. Próba syntezy, trans. by editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 63–80.
View in Google Scholar

Wojtasik B. (1993) Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
View in Google Scholar

Wojtasik B. (2011) Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
View in Google Scholar

Zamojski P. (2014) Od demaskacji ku budowaniu. Po-krytyczna perspektywa badań pedagogicznych, “Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, no. 67(3), pp. 7–21.
View in Google Scholar

Zielińska-Pękał D. (2019) Poradnictwo telewizyjne w perspektywie poradoznawczej, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2025-12-19

Comment citer

Kargulowa, A. (2025). Educational Aspects of Counsellogy. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 21(2), 15–28. https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.02