Community, Art and Aesthetic Education
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.03Mots-clés :
community, art, education, cooperation, creativityRésumé
In the article, the topic of community is presented in relation to art, education, and aesthetic education. Attention was paid to the value of art and related educational activities in shaping community. The art refers to the work of Joseph Beuys and his interpretation of social art and social sculpture. Artistic activities that are proposed in the creative activities of pupils were indicated, such as: happening, art action, collage, assemblage, and even street art. These types of creative activities develop students’ skills of cooperation in a group, their tolerance for the diversity of artistic solutions, their ability to express themselves through physical matter and creating artistic matter, creative courage and being in a group, and, in sum, helping to develop creatively and socially. Me and others, others and me and creativity, and art with us, we all create a community.
Références
Bakan D. (1966) The Duality of Human Existence, Reading, PA, Addison-Wesley.
View in Google Scholar
Bauman Z. (2000) Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa, Wydawnictwo Sic!
View in Google Scholar
Beuys J. (1987) Każdy artystą w: Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, trans. K. Krzemień, selection and introduction by S. Morawski, v. II, Warszawa, Spółdzielnia Wydawnicza “Czytelnik”, pp. 268–273.
View in Google Scholar
Buber M. (1992) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, trans. J. Doktór, Warszawa, Instytut Wydawniczy „Pax”.
View in Google Scholar
Bukowski J., Byszewski J., Józefowski E., Karolak W., Olszewska B., Sikorski T. (1984) Partner. Działania artystyczne z dziećmi, Wrocław, BWA Wrocław – Galerie Sztuki Współczesnej.
View in Google Scholar
Deręgowski J. B. (1990) Oko i obraz studium psychologiczne, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Dewey J. (1975) Sztuka jako doświadczenie, trans. A. Potocki, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar
Fischer H. (1987) Teoria sztuki socjologicznej in: Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, trans. M. Iwińska, P. Paszkiewicz, selection and intoduction by S. Morawski, v. II, Warszawa, Spółdzielnia Wydawnicza “Czytelnik”, pp. 296–303.
View in Google Scholar
Helgeson V. S. (1994) Relation of Agency and Communion to Well-Being: Evidence and Potencial Explanations, “Psychological Bulletin”, no. 116, pp. 412–428, https://doi.org/10.1037//0033-2909.116.3.412
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037//0033-2909.116.3.412
Helgeson V. S. (2003) Gender Related Traits and Health in: Social Psychological Foundations of Health and Illness, J. M. Suls, K. A. Walston (eds.), Oxford, Blackwell Publishing, pp. 367–394, https://doi.org/10.1002/9780470753552.ch14
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/9780470753552.ch14
Hohensee-Ciszewska H. (1988) ABC wiedzy o plastyce, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
View in Google Scholar
Hudzik A. (2010) Wyobraźnia na ulice in: Polski Street Art, E. Dymna, A. Rutkiewicz, Warszawa, Carta Blanca Sp. z o. o., pp. 375–377.
View in Google Scholar
Ingarden R. (1966) Przeżycie – dzieło – wartość, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
View in Google Scholar
Jedliński J. (ed.) (1990) Joseph Beuys. Teksty, komentarze, wywiady, Warszawa, Akademia Ruchu, Centrum Sztuki Współczesnej.
View in Google Scholar
Kaczmarek J. (2001) Joseph Beuys. Od sztuki do społecznej utopii, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
View in Google Scholar
Niziołek K. (2015) Sztuka społeczna – koncepcje – dyskursy – praktyki, vol. 1, Białystok, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku Universitas Bialostocensis.
View in Google Scholar
Okoń W. (red.) (1981) Słownik pedagogiczny, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Olcoń-Kubicka M. (2009) Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
View in Google Scholar
Porębski M. (1972) Ikonosfera, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar
Read H. (1976) Wychowanie przez sztukę, trans. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar
Ricoeur P. (2003) O sobie samym jako innym, trans. B. Chełstowski, Warszawa, WN PWN.
View in Google Scholar
Segiet W. (2021) Wokół wspólnotowości: od inspiracji nowoczesności do pedagogicznych odniesień in: “Teologia i Moralność”, vol. 16, no. 1(29), pp. 25–42, https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.2
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.2
Sperling A. P. (1994) Psychologia, trans. M. Bardziejewska, Poznań, Zysk i S-ka.
View in Google Scholar
Strzemiński W. (1974) Teoria widzenia, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
View in Google Scholar
Szacki J. (2005) Indywidualizm i kolektywizm in: Encyklopedia socjologii. Suplement, W. Kwaśniewicz (ed.), Warszawa, Oficyna Naukowa, pp. 84–92.
View in Google Scholar
Szuścik U. (2001) Współdziałanie a zajęcia plastyczne in: Dziecko w świecie współdziałania. Część druga. W stronę praktyki edukacyjnej, B. Dymara (ed.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, pp. 281–285.
View in Google Scholar
Szuścik U. (2002) Perspektywa psychologiczna w edukacji plastycznej dziecka in: Przemiany w naukach o wychowaniu – idee, koncepcje, rzeczywistość edukacyjna, W. Korzeniowska (ed.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, pp. 307–319.
View in Google Scholar
Szuścik U. (2013) Edukacja kulturalna a edukacja przez plastykę, „Chowanna”, no. 41, vol. 2, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 81–92.
View in Google Scholar
Szuścik U. (2017) Edukacja plastyczna w kontekście jednostki i grupy in: Różnorodni przez sztukę. Edukacja artystyczna w środowiskach zróżnicowanych kulturowo, M. Zalewska-Pawlak, M. Sasin (eds.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 91–102.
View in Google Scholar
Śliwerski B. (1998) Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
View in Google Scholar
Węgrzecki A. (1994) Wolność jako podstawa dojrzałości aksjologicznej in: Edukacja aksjologiczna. Wymiary – Kierunki – Uwarunkowania, vol. 1, K. Olbrycht (ed.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 19–24.
View in Google Scholar
Wojciszke B. (2010) Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Zalewska-Pawlak M. (2017) W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu. Sztuka i wychowanie w XXI wieku, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Zwolińska K., Malicki Z. (1974) Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa, Wydawnictwo “Wiedza Powszechna”.
View in Google Scholar
Briegleb T. (2021) Człowiek sam jest stwórcą, https://www.dwutygodnik.com/artykul/9539-czlowiek-sam-jest-stworca.html (accessed: 04.09.2023).
View in Google Scholar
König R. (2021) Joseph Beuys. Tłuszcz, filc i mity, https://www.goethe.de/ins/pl/pl/kul/bku/bys/22209342.html (accessed: 04.09.2023).
View in Google Scholar