O badaniach biograficznych krytycznie

Auteurs

  • Agnieszka Bron Uniwersytet Sztokholmski, Instytut Pedagogiki

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.02

Mots-clés :

metoda biograficzna, abdukcja, analiza, typologia studentów

Résumé

W naukach społecznych i humanistycznych widzimy różnorodność podejść do badań biograficznych. Powstaje więc pytanie, które z tych podejść są właściwe, a które nie? Które warto stosować i dlaczego? Artykuł ten podejmuje zagadnienie badań biograficznych z punktu widzenia krytycznego, szczególnie w czasie, kiedy różnorodność podejść, koncepcji i perspektyw może sprawiać trudności nowicjuszom w stosowaniu tej metody.
Wieloletnie posługiwanie się metodą biograficzną pozwala mi spojrzeć na własną działalność badawczą krytycznie i zastanawiać się, jak stosowanie metody abdukcyjnej do generowania teorii dotyczącej konstruowania i rekonstruowania tożsamości nietradycyjnych studentów w szkolnictwie wyższym w Szwecji jest możliwe i jakie są tego konsekwencje.
Artykuł ten stara się pokazać początki metody biograficznej, usytuować ją w kontekście nauk społecznych, zastanowić się nad różnymi podejściami, pułapkami oraz zaletami i wadami tej metody. Równocześnie przedstawia problemy w stosowaniu metody wywiadu biograficznego, doboru próby, zagadnień etycznych oraz analizy danych, jak i konceptualizacji danych oraz tworzenia typologii na przykładzie własnych badań.

Biographie de l'auteur

Agnieszka Bron, Uniwersytet Sztokholmski, Instytut Pedagogiki

Profesor zwyczajny Uniwersytetu Sztokholmskiego, były profesor Uniwersytetu w Bochum. Członek założyciel i członek zarządu ESREA, redaktor czterech tomów „Bochum Studies in International Adult Education”, członek redakcji wielu czasopism, m.in. „Studies in the Education of Adults”. Udział w Europejskich projektach badawczych na temat studentów nietradycyjnych. Główne obszary zainteresowań badawczych: uczenie się i praca biograficzna dorosłych, dostęp robotników i studentów nietradycyjnych do szkolnictwa wyższego oraz społeczeństwa obywatelskiego.

Références

Alexander J., Thompson K. (2008) A Contemporary Introduction to Sociology: Culture and Society in Transition, Boulder, Colorado, Paradigm Publishers.
View in Google Scholar

Alheit P. (1995) Biographical learning. Theoretical outline, challenges and contradictions of a new approach in adult education w: The Biographical approach in European adult education, P. Alheit et al. (ed.), Wien, Verband Wiener Volksbildung/ESREA, s. 57–74.
View in Google Scholar

Belenky M. F., Clinchy B. M., Goldberger N. R., Tarule J. M. (1986) Women’s Ways of Knowing, New York, Basic Books.
View in Google Scholar

Bertaux D. (ed.) (1981) Biography and Society, Beverly Hills, University of California.
View in Google Scholar

Blumer H. (1954) What is Wrong with Social Theory?, “American Sociological Review”, no 19, s. 3–10.
View in Google Scholar

Bourdieu P. (1990) The Logic of Practice, Cambridge, Polity Press.
View in Google Scholar

Bron A. (1999) The Price of Immigration. Life Stories of Two Poles in Sweden, “International Journal of Contemporary Sociology”, no 36/2, s. 191–203.
View in Google Scholar

Bron A. (2000) Floating as an analytical category in the narratives of Polish immigrants to Sweden w: Allvarlig debatt and rolig lek, En festskrift tillägnad Andrzej Nils Uggla, Uppsala. Uppsala, Universitet, Centrum för multietnisk forskning, s. 119–132.
View in Google Scholar

Bron A. (2007) Learning, Language and Transition w: Using biographical and life history approaches in the study of adult and lifelong learning: perspectives from across Europe, L. West et al. (eds.), Frankfurt, Peter Lang, s. 205–220.
View in Google Scholar

Bron A. (2009) Biograficzność w badaniach biograficznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 10, Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski, s. 37–54.
View in Google Scholar

Bron A., Edström E., Thunborg C. (2010) Struggles in Student Identity – A Space for Poetry, ESREA Life History and Biography Network Conference, Växjö University College.
View in Google Scholar

Bron A., Edström E., Thunborg C. (2012) ‘To Make a Difference for the Others and Myself’: Second Generation Immigrants Students’ Learning Narratives in Sweden, ESREA Migration, Racism, and Xenophobia Research Network Conference, Karl-Franzens Universität Graz.
View in Google Scholar

Bron A., Schemmann M., (eds.) (2002) Social Science Theories and Adult Education Research, BSIEA, vol. 3, Münster, Lit Verlag.
View in Google Scholar

Bron A., Thunborg C. (2015) Biographical interviewing. The case of non-traditional students in higher education. SAGE Research Methods Cases, http://srmo.sagepub.com/page/help-1/help
View in Google Scholar

Bron A., Thunborg C. (2016) O teoretyzowaniu danych biograficznych. Przypadek studentów nietradycyjnych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, nr 3 (75), vol. 19, s. 139–153.
View in Google Scholar

Bron A., Thunborg C., Edström E. (2013) Theorizing Learning Lives of Non-Traditional Students. Paper presented at the ESREA Life history and Biographical Research Network, Canterbury 28 February – 3 March 2013.
View in Google Scholar

Bron A., Thunborg C., Edström E. (2014) Ethnicity and Class, Does it Matter? w: Student voices on inequalities in European Higher Education, F. Finnegan, B. Merrill, C. Thunborg (eds.), London, Routledge, s. 63–73.
View in Google Scholar

Bron-Wojciechowska A. (1989) Workers and Post-Secondary Education. A Cross Polity Perspective, Uppsala, Uppsala Studies in Education 31, Acta Universitatis Upsaliensis.
View in Google Scholar

Bruner J. (1990) Acts of Meaning, Harvard, Harvard University Press.
View in Google Scholar

Chamberlayne P., Borna J., Wengraf T. (eds.) (2000) The Turn to Biographical Methods in Social Science Comparative issues and examples, New York, Routledge.
View in Google Scholar

Denzin N. (1989) The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods, New Brunswick, Transaction.
View in Google Scholar

Dulczewski Z. (1984) Florian Znaniecki życie i dzieło, Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.
View in Google Scholar

Durkheima É. (1895) Les règles de la méthode sociologiqu. The Rules of Sociological Method, Paris, Librairie Félix Alcan.
View in Google Scholar

Giddens A. (1991) Modernity and Self-Identity, Self and Society in the Late Modern Age, Cambridge, Polity Press.
View in Google Scholar

Glaser B. (1992) Basics of Grounded Theory Analysis, Mill Valley, Sociology Press.
View in Google Scholar

Glaser B. (2002) Conceptualisation. On Theory and Theorising Using Grounded Theory w: Social Science Theories and Adult Education Research, A. Bron, M. Schemmann (eds.), BSIEA, vol. 3, Münster, Lit Verlag, s. 313–335.
View in Google Scholar

Glaser B., Strauss A. (1967) The discovery of grounded theory, Chicago, Aldine.
View in Google Scholar

Mead G. H. (1934) Mind, Self and Society. A Standpoint from a Social Behaviorist, Chicago, University of Chicago Press.
View in Google Scholar

Peirce Charles S. (1974, 1979) Collected Papers, Published by Charles Hartshorne, Paul Weiss and Arthur Burks. Cambridge (Mass.), The Belknap Press of Harvard University Press.
View in Google Scholar

Ricoeur P. (2000) La Mémoire, l’Histoire, l’Oubli, Paris, Èditions du Seuil.
View in Google Scholar

Riemann G., Schütze F. (1992). ‘Trajectory’ as a main theoretical concept in analysis of social processes of suffering and disorder, „Kultura i Społeczeństwo”, no 2.
View in Google Scholar

Schütze F. (1987) Das narrative Interview in Interaktionsfeldstudien w: Studiebrief der Fernuniversität, Hagen, FB Erzichungs- und Sozialwissenschaften.
View in Google Scholar

Shaw C. (1930) The Jack-Roller. A Delinquent Boy’s Own Story, Chicago, The University of Chicago Press.
View in Google Scholar

Strauss A. (1987) Qualitative Analysis for Social Scientists, Cambridge, Cambridge University Press.
View in Google Scholar

Szacki J. (1986) Znaniecki, Warszawa, Wiedza Powszechna.
View in Google Scholar

Szewczuk W. (1959) Psychologia człowieka dorosłego. Wybrane zagadnienia, Warszawa, Wiedza Powszechna.
View in Google Scholar

Tavory I., Timmermans S. (2014) Abductive analysis. Theorizing Qualitative Research, Chicago, The University of Chicago Press.
View in Google Scholar

Thomas I. W., Znaniecki F. (1918–1921) The Polish Peasant in Europe and America, Boston, Mass., Badger.
View in Google Scholar

Thomas I. W., Znaniecki F. (1976) Chłop polski w Europie i w Ameryce, t. 1–5, Warszawa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
View in Google Scholar

Thunborg C., Bron A., Edström E. (2011) Forming and transforming learning identities in higher education w: Raamat Öppimisest (The book of learning), L. Jögi, K. Krabi (eds.), Tallinn, Tallinn Ûlikooli Kasvatusteaduste Instituut.
View in Google Scholar

Thunborg C., Bron A., Edström E. (2012) Forming learning identities in higher education in Sweden, “Studies for the Learning Society”, no 2–3, s. 23–34.
View in Google Scholar

Thunborg C., Bron A., Edström E. (2013) Motives, commitment and student identity in higher education – Experiences of non-traditional students in Sweden, “Studies in Education of Adults”, no 45 (2), s. 177–193.
View in Google Scholar

Włodarek J., Ziółkowski M. (1990) (red.) Metoda biograficzna w socjologii, Poznań, PWN.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2017-06-30

Comment citer

Bron, A. (2017). O badaniach biograficznych krytycznie. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 4(1), 16–34. https://doi.org/10.18778/2450-4491.04.02