The Power of Words – An Example of Action Supporting Children’s Self-Esteem
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.09Mots-clés :
positive psychology, self-esteem, early educationRésumé
The article describes the issue of positive psychology and its application to education, as well as concepts such as well-being and quality of life. Attention was paid to selfesteem and the role of adults in building self-esteem in children. The organization of the study is described, and the self-esteem-supporting activities used at the one of the preschool and school institution in Bialystok.
Références
Appelt K. (2005) Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? in: Psychologiczne portrety człowieka, A. I. Brzezińska (ed.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 259–301.
View in Google Scholar
Biernat R. (2016) Troska o poczucie własnej wartości dzieci w rzeczywistości szkolnej – wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje, “Społeczeństwo. Edukacja. Język”, no. 4, pp. 150–167.
View in Google Scholar
Dyrda B. (2005) Motywowanie do nauki uczniów twórczo uzdolnionych in: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (eds.), Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, pp. 119–127.
View in Google Scholar
Giers M., Giers M. (2017) Kształtowanie poczucia własnej wartości dzieci – prezentacja wybranych narzędzi terapeutycznych, “Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”, no. 14, pp. 219–231, https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3172
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3172
Grabowiec A. (2011) Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
View in Google Scholar
Jędrzejewska A. (2016) Samoocena dziecka – źródła i komunikaty weryfikujące, “Zbliżenia Cywilizacyjne”, no. 1(1), pp. 144–161, https://doi.org/10.21784/ZC.2016.005
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21784/ZC.2016.005
Juul J. (2011) Twoje kompetentne dziecko, trans. B. Hellmann, B. Baczyńska, Podkowa Leśna, Wydawnictwo MiND.
View in Google Scholar
Kacprzak L. (2020) Optymizm w teorii i praktyce edukacyjnej in: Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Monografia wieloautorska, A. Klim-Klimaszewska, I. Scholtzova (eds.), Siedlce, Wydawnictwo Naukowe IKRiBL, pp. 19–38.
View in Google Scholar
Kielańska M. (2000) Poczucie własnej wartości u dzieci, “Edukacja i Dialog”, no. 10, pp. 30–35.
View in Google Scholar
King L. A. (2001) The Hard Road to the Good Life: The Happy, Mature Person, “Journal of Humanistic Psychology”, no. 1, pp. 51–72, https://doi.org/10.1177/0022167801411005
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0022167801411005
Kolber M. (2014) Zastosowanie psychologii pozytywnej w edukacji, “Przegląd Pedagogiczny”, no. 2, pp. 156–165.
View in Google Scholar
Kwiatek P., Bajer P. P. (2014) Aplikacja psychologii pozytywnej w edukacji na przykładzie doświadczenia Geelong Grammar School (Australia), “Przegląd Badań Edukacyjnych”, no. 17, pp. 227–244, https://doi.org/10.12775/PBE.2013.022
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2013.022
Lewandowska-Kidoń T., Wosik-Kawala D. (2009) Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
View in Google Scholar
Obuchowska I. (2011) Szkoła moich marzeń, “Psychologia w Szkole”, no. 3(31), pp. 4–6.
View in Google Scholar
Oleś P. K. (2003) Wprowadzenie do psychologii osobowości, series: Wykłady z psychologii, vol. 11, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
View in Google Scholar
Robbins R. W., Trześniewski K. H. (2005) Self-Esteem Development Across the Life Span, “Current Directions in Psychological Science”, no. 14(3), pp. 158–162, https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00353.x
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00353.x
Ryś M. (2011) Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych systemach rodzinnych, “Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego FIDES ETRATIO”, no. 2(6), pp. 65–84.
View in Google Scholar
Seligman M. E. P. (1997) Optymistyczne dziecko, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
View in Google Scholar
Seligman M. E. P. (2000) Optymizmu można się nauczyć, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
View in Google Scholar
Seligman M. E. P., Ernst R., Gillham K., Linkins M. (2009) Positive Education: Positive Psychology and Classroom Interventions, “Oxford Review of Education”, no. 35(3), pp. 293–311, http://dx.doi.org/10.1080/03054980902934563
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/03054980902934563
Trzebińska E. (2008) Psychologia pozytywna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
View in Google Scholar
Uszyńska-Jarmoc J. (2007) Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar
Zbonikowski A. (2011) Poczucie własnej wartości dziecka z ograniczeniami w rozwoju, “Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy”, no. 1(3/4), pp. 59–68.
View in Google Scholar