The Power of Words – An Example of Action Supporting Children’s Self-Esteem

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.09

Mots-clés :

positive psychology, self-esteem, early education

Résumé

The article describes the issue of positive psychology and its application to education, as well as concepts such as well-being and quality of life. Attention was paid to selfesteem and the role of adults in building self-esteem in children. The organization of the study is described, and the self-esteem-supporting activities used at the one of the preschool and school institution in Bialystok.

Biographie de l'auteur

Magdalena Bartoszewicz, University of Bialystok

Magdalena Bartoszewicz – MA in pedagogy, research and teaching assistant in the Department of Preschool and Early Childhood Pedagogy at the Faculty of Education, University of Bialystok. Areas of scientific interest: autonomy of children, autonomy of teachers, creativity, creative abilities, preschool education.

Références

Appelt K. (2005) Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? in: Psychologiczne portrety człowieka, A. I. Brzezińska (ed.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 259–301.
View in Google Scholar

Biernat R. (2016) Troska o poczucie własnej wartości dzieci w rzeczywistości szkolnej – wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje, “Społeczeństwo. Edukacja. Język”, no. 4, pp. 150–167.
View in Google Scholar

Dyrda B. (2005) Motywowanie do nauki uczniów twórczo uzdolnionych in: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (eds.), Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, pp. 119–127.
View in Google Scholar

Giers M., Giers M. (2017) Kształtowanie poczucia własnej wartości dzieci – prezentacja wybranych narzędzi terapeutycznych, “Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”, no. 14, pp. 219–231, https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3172
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3172

Grabowiec A. (2011) Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
View in Google Scholar

Jędrzejewska A. (2016) Samoocena dziecka – źródła i komunikaty weryfikujące, “Zbliżenia Cywilizacyjne”, no. 1(1), pp. 144–161, https://doi.org/10.21784/ZC.2016.005
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21784/ZC.2016.005

Juul J. (2011) Twoje kompetentne dziecko, trans. B. Hellmann, B. Baczyńska, Podkowa Leśna, Wydawnictwo MiND.
View in Google Scholar

Kacprzak L. (2020) Optymizm w teorii i praktyce edukacyjnej in: Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Monografia wieloautorska, A. Klim-Klimaszewska, I. Scholtzova (eds.), Siedlce, Wydawnictwo Naukowe IKRiBL, pp. 19–38.
View in Google Scholar

Kielańska M. (2000) Poczucie własnej wartości u dzieci, “Edukacja i Dialog”, no. 10, pp. 30–35.
View in Google Scholar

King L. A. (2001) The Hard Road to the Good Life: The Happy, Mature Person, “Journal of Humanistic Psychology”, no. 1, pp. 51–72, https://doi.org/10.1177/0022167801411005
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0022167801411005

Kolber M. (2014) Zastosowanie psychologii pozytywnej w edukacji, “Przegląd Pedagogiczny”, no. 2, pp. 156–165.
View in Google Scholar

Kwiatek P., Bajer P. P. (2014) Aplikacja psychologii pozytywnej w edukacji na przykładzie doświadczenia Geelong Grammar School (Australia), “Przegląd Badań Edukacyjnych”, no. 17, pp. 227–244, https://doi.org/10.12775/PBE.2013.022
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2013.022

Lewandowska-Kidoń T., Wosik-Kawala D. (2009) Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
View in Google Scholar

Obuchowska I. (2011) Szkoła moich marzeń, “Psychologia w Szkole”, no. 3(31), pp. 4–6.
View in Google Scholar

Oleś P. K. (2003) Wprowadzenie do psychologii osobowości, series: Wykłady z psychologii, vol. 11, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
View in Google Scholar

Robbins R. W., Trześniewski K. H. (2005) Self-Esteem Development Across the Life Span, “Current Directions in Psychological Science”, no. 14(3), pp. 158–162, https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00353.x
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00353.x

Ryś M. (2011) Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych systemach rodzinnych, “Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego FIDES ETRATIO”, no. 2(6), pp. 65–84.
View in Google Scholar

Seligman M. E. P. (1997) Optymistyczne dziecko, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
View in Google Scholar

Seligman M. E. P. (2000) Optymizmu można się nauczyć, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
View in Google Scholar

Seligman M. E. P., Ernst R., Gillham K., Linkins M. (2009) Positive Education: Positive Psychology and Classroom Interventions, “Oxford Review of Education”, no. 35(3), pp. 293–311, http://dx.doi.org/10.1080/03054980902934563
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/03054980902934563

Trzebińska E. (2008) Psychologia pozytywna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
View in Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J. (2007) Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar

Zbonikowski A. (2011) Poczucie własnej wartości dziecka z ograniczeniami w rozwoju, “Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy”, no. 1(3/4), pp. 59–68.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2023-10-21

Comment citer

Bartoszewicz, M. (2023). The Power of Words – An Example of Action Supporting Children’s Self-Esteem. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 17(2), 118–126. https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.09