Codzienność i niecodzienność spotkania – dialogika Martina Bubera wobec relacji między wychowawcą i wychowankiem. Intuicje pedagogiczne
Mots-clés :
Martin Buber, pedagogika twórczości, relacja dialogiczna, wolność, odpowiedzialnośćRésumé
Celem artykułu jest ukazanie koncepcji wychowania Martina Bubera. Filozofa szczególnie interesowała specyfika relacji między wychowawcą a wychowankiem. Nie jest ona czysto dialogiczna, ponieważ kategoria „obejmowania” przysługuje wyłącznie wychowawcy. Tylko on potrafi rozpoznawać charakter, dynamikę i cel procesu wychowawczego. Jednak relacja z wychowankiem wykazuje szereg cech właściwych dialogice. Należą do nich np.: szczerość, bezpośredniość, obustronne zaangażowanie, podmiotowe traktowanie partnerów, a ich zwieńczeniem jest „obecność” rozumiana jako wzajemne „bycie-wobec”. Ważną kwestią, analizowaną przez Bubera w ramach koncepcji pedagogicznej, jest problem twórczości. Potencjał twórczy, którym dysponuje każdy wychowanek, jest szczególnie cenny z punktu widzenia pedagogiki. Wychowawca podejmuje działania na rzecz jego ujawnienia i kształtowania. Jednak rozwijanie zdolności twórczych nie powinno być traktowane jako cel, lecz jako środek. Twórca, jakkolwiek tworzy dla innych, pozostaje samotny. Proces tworzenia nie otwiera go na innych, gdyż mają oni do czynienia nie z nim, lecz z jego dziełem. Iluzją jest zatem oczekiwanie, że twórczość prowadzi do wspólnoty.
Références
Arendt H. (1994) Kryzys edukacji w: Między czasem minionym a przeszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. M. Godyń, Warszawa, Fundacja Aletheia.
View in Google Scholar
Baumgärtner F. (1995) Dialogische Freiheit bei Martin Buber und ihre Bedeutung für eine dialogische Erziehung, Regensburg, Universität Regensburg.
View in Google Scholar
Böckenhoff J. (1970) Die Begegnungsphilosophie. Ihre Geschichte – ihre Aspekte, Freiburg–München, Alber.
View in Google Scholar
Buber M. (1962) Reden über Erziehung w: M. Buber, Werke, Bd. I: Schriften zur Philosophie, München–Heidelberg, Verlag Kösel & Lambert Schneider, s. 783–832.
View in Google Scholar
Buber M. (1968a) Kształcenie charakteru, tłum. M.Ś., „Znak”, nr 7–8 (169–170), s. 915–926
View in Google Scholar
Buber M. (1968b) Wychowanie, tłum. S. Grygiel, „Znak”, nr 4 (166), s. 442–461.
View in Google Scholar
Buber M. (1973a) Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider.
View in Google Scholar
Buber M. (1973b) Die Frage an den Einzelnen w: M. Buber, Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider, s. 197–267.
View in Google Scholar
Buber M. (1980) Humanizm biblijny, tłum. J. Zychowicz, „Znak”, nr 7 (313), s. 841– 845.
View in Google Scholar
Buber M. (1992a) Dialog w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 207–247.
View in Google Scholar
Buber M. (1992b) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX.
View in Google Scholar
Buber M. (1992c) Pradystans i relacja w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 126–137.
View in Google Scholar
Buber M. (1993) Problem człowieka, tłum. J. Doktór, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Buber M. (2004a) O tym, co wychowawcze w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 46–48.
View in Google Scholar
Buber M. (2004b), O wychowywaniu charakteru w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 56.
View in Google Scholar
Bukowski J. (1984) O zaufaniu, „Studia Filozoficzne”, nr 8.
View in Google Scholar
Dąbrowa E., Jankowska D. (red.) (2008) Pedagogika dialogu. Dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
View in Google Scholar
Gadacz T. (1993) Wychowanie jako spotkanie w: Człowiek – wychowanie – kultura, F. Adamski (red.), Kraków, WAM.
View in Google Scholar
Gara J. (2007) Pedagogiczny model dialogicznych aktów wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1, s. 53–82.
View in Google Scholar
Gara J. (2008a) Martina Bubera filozofia „fundamentalnych słów” i fundamentalna filozofia wychowania w: Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka a jakość kształcenia w szkole wyższej, B. Sitarska, R. Droba, K. Jankowski (red.), Siedlce, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 67–76.
View in Google Scholar
Gara J. (2008b) Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Kraków, WAM.
View in Google Scholar
Gielarowski A., Zasada dialogiczna w wychowaniu, www.zsk.nowy.sacz.pl/zasada.html [dostęp: 3.03.2002].
View in Google Scholar
Glinkowski W. (2011) Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
View in Google Scholar
Grünfeld W. (1965) Der Begegnungscharakter der Wirklichkeit in der Philosophie und Pädagogik Martin Bubers, Ratingen, Henn Verlag.
View in Google Scholar
Heitger M. (1983) Beiträge zu einer Pädagogik des Dialogs, Wien, Österreichischer Bundesverlag.
View in Google Scholar
Hermanns J. C. (1987) Die Erziehungsphilosophie Martin Bubers als Ausdruck seiner Einstellung zum Mitmenschen. Ein philosophisch-pädagogisches Komplement zu pädagogischen Tendenzen der Gegenwart, Aachen, J. Mainz GmbH.
View in Google Scholar
Huber G. (1960) Menschenbild und Erziehung bei Martin Buber. Kultur- und Staatswissenschaftliche Schriften, Zürich, Polygraphischer Verlag.
View in Google Scholar
Jaeger W. (1964) Paideia, t. 2, tłum. M. Plezia, Warszawa, Wydawnictwo PAX.
View in Google Scholar
Jagiełło M. (2012) Spotkania, które zmieniają. O spotkaniu jako kategorii pedagogicznej i wydarzeniu wychowującym na drodze życia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Kwaśnica R. (1995) Ku dialogowi w pedagogice, „Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego”, Zeszyt 108.
View in Google Scholar
Lipman M. (1991) Thinking in education, New York, Cambridge University Press.
View in Google Scholar
Martens E. (1988) Dydaktyka filozoficzna, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 6.
View in Google Scholar
Pytela G. F. (1982) Die personale Begegnung bei Martin Buber als Ausgang pädagogischen Denkens, Wien, Universität Wien [Dissertation].
View in Google Scholar
Read H. (1976) Wychowanie przez sztukę, tłum. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Wydawnictwo Ossolineum, Wydawnictwo PAN.
View in Google Scholar
Reger A. (1956) Menschenbild und Erziehung nach der Lehre Martin Bubers, München, Uni-Druck [Dissertation].
View in Google Scholar
Reichenpfader S. (1971) Die personale Begegnung als Problem der wissenschaftlichen Pädagogik unter besondener Bezugnahme auf Ferdinand Ebner und Martin Buber, Wien, Universität Wien [Dissertation].
View in Google Scholar
Röhrs H., Meyer E. (1979) Die pädagogischen Ideen Martin Bubers, Wiesbaden, Akademische Verlagsgesellschaft.
View in Google Scholar
Schaller K. (1971) Die chassidischen Wurzeln der Pädagogik Martin Bubers w: Der Gebildete heute. Sachwalter und Mitmensch, Bochum, Kamps Pädagogische Taschenbüscher.
View in Google Scholar
Simon E. (1963) Martin Buber, der Erzieher w: Martin Buber, P. A. Schilpp, M. Friedman (red.), Stuttgart, W. Kohlhammer Verlag, s. 479–507.
View in Google Scholar
Tarnowski J. (1980) Martin Buber – nauczyciel dialogu, „Znak”, nr 7 (313), s. 867–874.
View in Google Scholar
Theunissen M. (1977) Der Andere. Studien zur Sozialontologie der Gegewart, Berlin– New York, Walter de Gruyter.
View in Google Scholar
Tillmann J. (1972) Kritisch-dialogische Handlungsorientierung nach Martin Buber als pädagogisches Problem, Bochum, Ruhr–Universität.
View in Google Scholar
Walczak P. (2007) Wychowanie jako spotkanie, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Węgrzecki A. (1992) O poznawaniu drugiego człowieka, Kraków, Wydawnictwo PAT
View in Google Scholar
Yaron K. (1996) Martin Buber w: Myśliciele o wychowaniu, t. 1, Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar (red.), Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, s. 145–159.
View in Google Scholar
Zielewska B. (2002) Dialog we współczesnej edukacji filozoficznej, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.