Codzienność i niecodzienność spotkania – dialogika Martina Bubera wobec relacji między wychowawcą i wychowankiem. Intuicje pedagogiczne
Słowa kluczowe:
Martin Buber, pedagogika twórczości, relacja dialogiczna, wolność, odpowiedzialnośćAbstrakt
Celem artykułu jest ukazanie koncepcji wychowania Martina Bubera. Filozofa szczególnie interesowała specyfika relacji między wychowawcą a wychowankiem. Nie jest ona czysto dialogiczna, ponieważ kategoria „obejmowania” przysługuje wyłącznie wychowawcy. Tylko on potrafi rozpoznawać charakter, dynamikę i cel procesu wychowawczego. Jednak relacja z wychowankiem wykazuje szereg cech właściwych dialogice. Należą do nich np.: szczerość, bezpośredniość, obustronne zaangażowanie, podmiotowe traktowanie partnerów, a ich zwieńczeniem jest „obecność” rozumiana jako wzajemne „bycie-wobec”. Ważną kwestią, analizowaną przez Bubera w ramach koncepcji pedagogicznej, jest problem twórczości. Potencjał twórczy, którym dysponuje każdy wychowanek, jest szczególnie cenny z punktu widzenia pedagogiki. Wychowawca podejmuje działania na rzecz jego ujawnienia i kształtowania. Jednak rozwijanie zdolności twórczych nie powinno być traktowane jako cel, lecz jako środek. Twórca, jakkolwiek tworzy dla innych, pozostaje samotny. Proces tworzenia nie otwiera go na innych, gdyż mają oni do czynienia nie z nim, lecz z jego dziełem. Iluzją jest zatem oczekiwanie, że twórczość prowadzi do wspólnoty.
Bibliografia
Arendt H. (1994) Kryzys edukacji w: Między czasem minionym a przeszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. M. Godyń, Warszawa, Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Baumgärtner F. (1995) Dialogische Freiheit bei Martin Buber und ihre Bedeutung für eine dialogische Erziehung, Regensburg, Universität Regensburg.
Google Scholar
Böckenhoff J. (1970) Die Begegnungsphilosophie. Ihre Geschichte – ihre Aspekte, Freiburg–München, Alber.
Google Scholar
Buber M. (1962) Reden über Erziehung w: M. Buber, Werke, Bd. I: Schriften zur Philosophie, München–Heidelberg, Verlag Kösel & Lambert Schneider, s. 783–832.
Google Scholar
Buber M. (1968a) Kształcenie charakteru, tłum. M.Ś., „Znak”, nr 7–8 (169–170), s. 915–926
Google Scholar
Buber M. (1968b) Wychowanie, tłum. S. Grygiel, „Znak”, nr 4 (166), s. 442–461.
Google Scholar
Buber M. (1973a) Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider.
Google Scholar
Buber M. (1973b) Die Frage an den Einzelnen w: M. Buber, Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider, s. 197–267.
Google Scholar
Buber M. (1980) Humanizm biblijny, tłum. J. Zychowicz, „Znak”, nr 7 (313), s. 841– 845.
Google Scholar
Buber M. (1992a) Dialog w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 207–247.
Google Scholar
Buber M. (1992b) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX.
Google Scholar
Buber M. (1992c) Pradystans i relacja w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 126–137.
Google Scholar
Buber M. (1993) Problem człowieka, tłum. J. Doktór, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Buber M. (2004a) O tym, co wychowawcze w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 46–48.
Google Scholar
Buber M. (2004b), O wychowywaniu charakteru w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 56.
Google Scholar
Bukowski J. (1984) O zaufaniu, „Studia Filozoficzne”, nr 8.
Google Scholar
Dąbrowa E., Jankowska D. (red.) (2008) Pedagogika dialogu. Dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Gadacz T. (1993) Wychowanie jako spotkanie w: Człowiek – wychowanie – kultura, F. Adamski (red.), Kraków, WAM.
Google Scholar
Gara J. (2007) Pedagogiczny model dialogicznych aktów wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1, s. 53–82.
Google Scholar
Gara J. (2008a) Martina Bubera filozofia „fundamentalnych słów” i fundamentalna filozofia wychowania w: Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka a jakość kształcenia w szkole wyższej, B. Sitarska, R. Droba, K. Jankowski (red.), Siedlce, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 67–76.
Google Scholar
Gara J. (2008b) Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Kraków, WAM.
Google Scholar
Gielarowski A., Zasada dialogiczna w wychowaniu, www.zsk.nowy.sacz.pl/zasada.html [dostęp: 3.03.2002].
Google Scholar
Glinkowski W. (2011) Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Grünfeld W. (1965) Der Begegnungscharakter der Wirklichkeit in der Philosophie und Pädagogik Martin Bubers, Ratingen, Henn Verlag.
Google Scholar
Heitger M. (1983) Beiträge zu einer Pädagogik des Dialogs, Wien, Österreichischer Bundesverlag.
Google Scholar
Hermanns J. C. (1987) Die Erziehungsphilosophie Martin Bubers als Ausdruck seiner Einstellung zum Mitmenschen. Ein philosophisch-pädagogisches Komplement zu pädagogischen Tendenzen der Gegenwart, Aachen, J. Mainz GmbH.
Google Scholar
Huber G. (1960) Menschenbild und Erziehung bei Martin Buber. Kultur- und Staatswissenschaftliche Schriften, Zürich, Polygraphischer Verlag.
Google Scholar
Jaeger W. (1964) Paideia, t. 2, tłum. M. Plezia, Warszawa, Wydawnictwo PAX.
Google Scholar
Jagiełło M. (2012) Spotkania, które zmieniają. O spotkaniu jako kategorii pedagogicznej i wydarzeniu wychowującym na drodze życia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Kwaśnica R. (1995) Ku dialogowi w pedagogice, „Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego”, Zeszyt 108.
Google Scholar
Lipman M. (1991) Thinking in education, New York, Cambridge University Press.
Google Scholar
Martens E. (1988) Dydaktyka filozoficzna, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 6.
Google Scholar
Pytela G. F. (1982) Die personale Begegnung bei Martin Buber als Ausgang pädagogischen Denkens, Wien, Universität Wien [Dissertation].
Google Scholar
Read H. (1976) Wychowanie przez sztukę, tłum. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Wydawnictwo Ossolineum, Wydawnictwo PAN.
Google Scholar
Reger A. (1956) Menschenbild und Erziehung nach der Lehre Martin Bubers, München, Uni-Druck [Dissertation].
Google Scholar
Reichenpfader S. (1971) Die personale Begegnung als Problem der wissenschaftlichen Pädagogik unter besondener Bezugnahme auf Ferdinand Ebner und Martin Buber, Wien, Universität Wien [Dissertation].
Google Scholar
Röhrs H., Meyer E. (1979) Die pädagogischen Ideen Martin Bubers, Wiesbaden, Akademische Verlagsgesellschaft.
Google Scholar
Schaller K. (1971) Die chassidischen Wurzeln der Pädagogik Martin Bubers w: Der Gebildete heute. Sachwalter und Mitmensch, Bochum, Kamps Pädagogische Taschenbüscher.
Google Scholar
Simon E. (1963) Martin Buber, der Erzieher w: Martin Buber, P. A. Schilpp, M. Friedman (red.), Stuttgart, W. Kohlhammer Verlag, s. 479–507.
Google Scholar
Tarnowski J. (1980) Martin Buber – nauczyciel dialogu, „Znak”, nr 7 (313), s. 867–874.
Google Scholar
Theunissen M. (1977) Der Andere. Studien zur Sozialontologie der Gegewart, Berlin– New York, Walter de Gruyter.
Google Scholar
Tillmann J. (1972) Kritisch-dialogische Handlungsorientierung nach Martin Buber als pädagogisches Problem, Bochum, Ruhr–Universität.
Google Scholar
Walczak P. (2007) Wychowanie jako spotkanie, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Węgrzecki A. (1992) O poznawaniu drugiego człowieka, Kraków, Wydawnictwo PAT
Google Scholar
Yaron K. (1996) Martin Buber w: Myśliciele o wychowaniu, t. 1, Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar (red.), Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, s. 145–159.
Google Scholar
Zielewska B. (2002) Dialog we współczesnej edukacji filozoficznej, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.