Codzienność i niecodzienność spotkania – dialogika Martina Bubera wobec relacji między wychowawcą i wychowankiem. Intuicje pedagogiczne

Autor

Słowa kluczowe:

Martin Buber, pedagogika twórczości, relacja dialogiczna, wolność, odpowiedzialność

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie koncepcji wychowania Martina Bubera. Filozofa szczególnie interesowała specyfika relacji między wychowawcą a wychowankiem. Nie jest ona czysto dialogiczna, ponieważ kategoria „obejmowania” przysługuje wyłącznie wychowawcy. Tylko on potrafi rozpoznawać charakter, dynamikę i cel procesu wychowawczego. Jednak relacja z wychowankiem wykazuje szereg cech właściwych dialogice. Należą do nich np.: szczerość, bezpośredniość, obustronne zaangażowanie, podmiotowe traktowanie partnerów, a ich zwieńczeniem jest „obecność” rozumiana jako wzajemne „bycie-wobec”. Ważną kwestią, analizowaną przez Bubera w ramach koncepcji pedagogicznej, jest problem twórczości. Potencjał twórczy, którym dysponuje każdy wychowanek, jest szczególnie cenny z punktu widzenia pedagogiki. Wychowawca podejmuje działania na rzecz jego ujawnienia i kształtowania. Jednak rozwijanie zdolności twórczych nie powinno być traktowane jako cel, lecz jako środek. Twórca, jakkolwiek tworzy dla innych, pozostaje samotny. Proces tworzenia nie otwiera go na innych, gdyż mają oni do czynienia nie z nim, lecz z jego dziełem. Iluzją jest zatem oczekiwanie, że twórczość prowadzi do wspólnoty.

Biogram autora

Witold Piotr Glinkowski - Uniwersytet Łódzki

Witold P. Glinkowski – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, pracuje w Katedrze Filozofii Współczesnej w Instytucie Filozoficznym na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: filozofia dialogu, antropologia filozoficzna, hermeneutyka.

Bibliografia

Arendt H. (1994) Kryzys edukacji w: Między czasem minionym a przeszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. M. Godyń, Warszawa, Fundacja Aletheia.
Google Scholar

Baumgärtner F. (1995) Dialogische Freiheit bei Martin Buber und ihre Bedeutung für eine dialogische Erziehung, Regensburg, Universität Regensburg.
Google Scholar

Böckenhoff J. (1970) Die Begegnungsphilosophie. Ihre Geschichte – ihre Aspekte, Freiburg–München, Alber.
Google Scholar

Buber M. (1962) Reden über Erziehung w: M. Buber, Werke, Bd. I: Schriften zur Philosophie, München–Heidelberg, Verlag Kösel & Lambert Schneider, s. 783–832.
Google Scholar

Buber M. (1968a) Kształcenie charakteru, tłum. M.Ś., „Znak”, nr 7–8 (169–170), s. 915–926
Google Scholar

Buber M. (1968b) Wychowanie, tłum. S. Grygiel, „Znak”, nr 4 (166), s. 442–461.
Google Scholar

Buber M. (1973a) Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider.
Google Scholar

Buber M. (1973b) Die Frage an den Einzelnen w: M. Buber, Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider, s. 197–267.
Google Scholar

Buber M. (1980) Humanizm biblijny, tłum. J. Zychowicz, „Znak”, nr 7 (313), s. 841– 845.
Google Scholar

Buber M. (1992a) Dialog w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 207–247.
Google Scholar

Buber M. (1992b) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX.
Google Scholar

Buber M. (1992c) Pradystans i relacja w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 126–137.
Google Scholar

Buber M. (1993) Problem człowieka, tłum. J. Doktór, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Buber M. (2004a) O tym, co wychowawcze w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 46–48.
Google Scholar

Buber M. (2004b), O wychowywaniu charakteru w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 56.
Google Scholar

Bukowski J. (1984) O zaufaniu, „Studia Filozoficzne”, nr 8.
Google Scholar

Dąbrowa E., Jankowska D. (red.) (2008) Pedagogika dialogu. Dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar

Gadacz T. (1993) Wychowanie jako spotkanie w: Człowiek – wychowanie – kultura, F. Adamski (red.), Kraków, WAM.
Google Scholar

Gara J. (2007) Pedagogiczny model dialogicznych aktów wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1, s. 53–82.
Google Scholar

Gara J. (2008a) Martina Bubera filozofia „fundamentalnych słów” i fundamentalna filozofia wychowania w: Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka a jakość kształcenia w szkole wyższej, B. Sitarska, R. Droba, K. Jankowski (red.), Siedlce, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 67–76.
Google Scholar

Gara J. (2008b) Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Kraków, WAM.
Google Scholar

Gielarowski A., Zasada dialogiczna w wychowaniu, www.zsk.nowy.sacz.pl/zasada.html [dostęp: 3.03.2002].
Google Scholar

Glinkowski W. (2011) Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Grünfeld W. (1965) Der Begegnungscharakter der Wirklichkeit in der Philosophie und Pädagogik Martin Bubers, Ratingen, Henn Verlag.
Google Scholar

Heitger M. (1983) Beiträge zu einer Pädagogik des Dialogs, Wien, Österreichischer Bundesverlag.
Google Scholar

Hermanns J. C. (1987) Die Erziehungsphilosophie Martin Bubers als Ausdruck seiner Einstellung zum Mitmenschen. Ein philosophisch-pädagogisches Komplement zu pädagogischen Tendenzen der Gegenwart, Aachen, J. Mainz GmbH.
Google Scholar

Huber G. (1960) Menschenbild und Erziehung bei Martin Buber. Kultur- und Staatswissenschaftliche Schriften, Zürich, Polygraphischer Verlag.
Google Scholar

Jaeger W. (1964) Paideia, t. 2, tłum. M. Plezia, Warszawa, Wydawnictwo PAX.
Google Scholar

Jagiełło M. (2012) Spotkania, które zmieniają. O spotkaniu jako kategorii pedagogicznej i wydarzeniu wychowującym na drodze życia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Kwaśnica R. (1995) Ku dialogowi w pedagogice, „Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego”, Zeszyt 108.
Google Scholar

Lipman M. (1991) Thinking in education, New York, Cambridge University Press.
Google Scholar

Martens E. (1988) Dydaktyka filozoficzna, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 6.
Google Scholar

Pytela G. F. (1982) Die personale Begegnung bei Martin Buber als Ausgang pädagogischen Denkens, Wien, Universität Wien [Dissertation].
Google Scholar

Read H. (1976) Wychowanie przez sztukę, tłum. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Wydawnictwo Ossolineum, Wydawnictwo PAN.
Google Scholar

Reger A. (1956) Menschenbild und Erziehung nach der Lehre Martin Bubers, München, Uni-Druck [Dissertation].
Google Scholar

Reichenpfader S. (1971) Die personale Begegnung als Problem der wissenschaftlichen Pädagogik unter besondener Bezugnahme auf Ferdinand Ebner und Martin Buber, Wien, Universität Wien [Dissertation].
Google Scholar

Röhrs H., Meyer E. (1979) Die pädagogischen Ideen Martin Bubers, Wiesbaden, Akademische Verlagsgesellschaft.
Google Scholar

Schaller K. (1971) Die chassidischen Wurzeln der Pädagogik Martin Bubers w: Der Gebildete heute. Sachwalter und Mitmensch, Bochum, Kamps Pädagogische Taschenbüscher.
Google Scholar

Simon E. (1963) Martin Buber, der Erzieher w: Martin Buber, P. A. Schilpp, M. Friedman (red.), Stuttgart, W. Kohlhammer Verlag, s. 479–507.
Google Scholar

Tarnowski J. (1980) Martin Buber – nauczyciel dialogu, „Znak”, nr 7 (313), s. 867–874.
Google Scholar

Theunissen M. (1977) Der Andere. Studien zur Sozialontologie der Gegewart, Berlin– New York, Walter de Gruyter.
Google Scholar

Tillmann J. (1972) Kritisch-dialogische Handlungsorientierung nach Martin Buber als pädagogisches Problem, Bochum, Ruhr–Universität.
Google Scholar

Walczak P. (2007) Wychowanie jako spotkanie, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Węgrzecki A. (1992) O poznawaniu drugiego człowieka, Kraków, Wydawnictwo PAT
Google Scholar

Yaron K. (1996) Martin Buber w: Myśliciele o wychowaniu, t. 1, Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar (red.), Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, s. 145–159.
Google Scholar

Zielewska B. (2002) Dialog we współczesnej edukacji filozoficznej, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-04-04

Jak cytować

Glinkowski, W. P. (2016). Codzienność i niecodzienność spotkania – dialogika Martina Bubera wobec relacji między wychowawcą i wychowankiem. Intuicje pedagogiczne. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(1), 37–50. Pobrano z https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11392