Commonness and Uncommonness of a Meeting – Dialogics of Martin Buber Towards the Relationship Between a Teacher and a Pupil. Pedagogical Intuitions
Keywords:
Martin Buber, pedagogy of creativity, dialogical relationship, freedom, responsibilityAbstract
This paper aims to examine Martin Buber’s concept of educating. Buber’s specific field of interest was the teacher-pupil relation. It is not purely dialogical since the notion of ‘embracing’ inheres only in the teacher. Only he/she can recognize the specifics, dynamics and the aim of the educating process. Nevertheless, the relation with the pupil manifests a number of features typical for dialogics, such as: candor, directness, mutual engagement, subjective attitude towards partners, and – above all – ‘presence’ understood as mutual ‘being-towards’. An important issue raised by Buber in his concept of pedagogy is the problem of creativity. The creative potential, possessed by every pupil, is particularly valuable from the perspective of pedagogy. The teacher takes actions to reveal and shape it. However, developing creativity should not be treated as the goal, but as the means. The creator, despite the fact that he/she creates for others, remains solitary. The process of creating does not open him/her to the others, since they do not experience him/her, but only the result of the process. Therefore, it is an illusion to expect creativity to lead to community.
References
Arendt H. (1994) Kryzys edukacji w: Między czasem minionym a przeszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. M. Godyń, Warszawa, Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Baumgärtner F. (1995) Dialogische Freiheit bei Martin Buber und ihre Bedeutung für eine dialogische Erziehung, Regensburg, Universität Regensburg.
Google Scholar
Böckenhoff J. (1970) Die Begegnungsphilosophie. Ihre Geschichte – ihre Aspekte, Freiburg–München, Alber.
Google Scholar
Buber M. (1962) Reden über Erziehung w: M. Buber, Werke, Bd. I: Schriften zur Philosophie, München–Heidelberg, Verlag Kösel & Lambert Schneider, s. 783–832.
Google Scholar
Buber M. (1968a) Kształcenie charakteru, tłum. M.Ś., „Znak”, nr 7–8 (169–170), s. 915–926
Google Scholar
Buber M. (1968b) Wychowanie, tłum. S. Grygiel, „Znak”, nr 4 (166), s. 442–461.
Google Scholar
Buber M. (1973a) Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider.
Google Scholar
Buber M. (1973b) Die Frage an den Einzelnen w: M. Buber, Das dialogische Prinzip, Heidelberg, Verlag Lambert Schneider, s. 197–267.
Google Scholar
Buber M. (1980) Humanizm biblijny, tłum. J. Zychowicz, „Znak”, nr 7 (313), s. 841– 845.
Google Scholar
Buber M. (1992a) Dialog w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 207–247.
Google Scholar
Buber M. (1992b) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX.
Google Scholar
Buber M. (1992c) Pradystans i relacja w: M. Buber, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, J. Doktór (red.), tłum. J. Doktór, Warszawa, Wydawnictwo PAX, s. 126–137.
Google Scholar
Buber M. (1993) Problem człowieka, tłum. J. Doktór, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Buber M. (2004a) O tym, co wychowawcze w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 46–48.
Google Scholar
Buber M. (2004b), O wychowywaniu charakteru w: Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, J. Filek (red.), tłum. J. Filek, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 56.
Google Scholar
Bukowski J. (1984) O zaufaniu, „Studia Filozoficzne”, nr 8.
Google Scholar
Dąbrowa E., Jankowska D. (red.) (2008) Pedagogika dialogu. Dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Gadacz T. (1993) Wychowanie jako spotkanie w: Człowiek – wychowanie – kultura, F. Adamski (red.), Kraków, WAM.
Google Scholar
Gara J. (2007) Pedagogiczny model dialogicznych aktów wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1, s. 53–82.
Google Scholar
Gara J. (2008a) Martina Bubera filozofia „fundamentalnych słów” i fundamentalna filozofia wychowania w: Dylematy edukacyjne współczesnego człowieka a jakość kształcenia w szkole wyższej, B. Sitarska, R. Droba, K. Jankowski (red.), Siedlce, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 67–76.
Google Scholar
Gara J. (2008b) Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu, Kraków, WAM.
Google Scholar
Gielarowski A., Zasada dialogiczna w wychowaniu, www.zsk.nowy.sacz.pl/zasada.html [dostęp: 3.03.2002].
Google Scholar
Glinkowski W. (2011) Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Grünfeld W. (1965) Der Begegnungscharakter der Wirklichkeit in der Philosophie und Pädagogik Martin Bubers, Ratingen, Henn Verlag.
Google Scholar
Heitger M. (1983) Beiträge zu einer Pädagogik des Dialogs, Wien, Österreichischer Bundesverlag.
Google Scholar
Hermanns J. C. (1987) Die Erziehungsphilosophie Martin Bubers als Ausdruck seiner Einstellung zum Mitmenschen. Ein philosophisch-pädagogisches Komplement zu pädagogischen Tendenzen der Gegenwart, Aachen, J. Mainz GmbH.
Google Scholar
Huber G. (1960) Menschenbild und Erziehung bei Martin Buber. Kultur- und Staatswissenschaftliche Schriften, Zürich, Polygraphischer Verlag.
Google Scholar
Jaeger W. (1964) Paideia, t. 2, tłum. M. Plezia, Warszawa, Wydawnictwo PAX.
Google Scholar
Jagiełło M. (2012) Spotkania, które zmieniają. O spotkaniu jako kategorii pedagogicznej i wydarzeniu wychowującym na drodze życia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Kwaśnica R. (1995) Ku dialogowi w pedagogice, „Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego”, Zeszyt 108.
Google Scholar
Lipman M. (1991) Thinking in education, New York, Cambridge University Press.
Google Scholar
Martens E. (1988) Dydaktyka filozoficzna, „Edukacja Filozoficzna”, vol. 6.
Google Scholar
Pytela G. F. (1982) Die personale Begegnung bei Martin Buber als Ausgang pädagogischen Denkens, Wien, Universität Wien [Dissertation].
Google Scholar
Read H. (1976) Wychowanie przez sztukę, tłum. A. Trojanowska-Kaczmarska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Wydawnictwo Ossolineum, Wydawnictwo PAN.
Google Scholar
Reger A. (1956) Menschenbild und Erziehung nach der Lehre Martin Bubers, München, Uni-Druck [Dissertation].
Google Scholar
Reichenpfader S. (1971) Die personale Begegnung als Problem der wissenschaftlichen Pädagogik unter besondener Bezugnahme auf Ferdinand Ebner und Martin Buber, Wien, Universität Wien [Dissertation].
Google Scholar
Röhrs H., Meyer E. (1979) Die pädagogischen Ideen Martin Bubers, Wiesbaden, Akademische Verlagsgesellschaft.
Google Scholar
Schaller K. (1971) Die chassidischen Wurzeln der Pädagogik Martin Bubers w: Der Gebildete heute. Sachwalter und Mitmensch, Bochum, Kamps Pädagogische Taschenbüscher.
Google Scholar
Simon E. (1963) Martin Buber, der Erzieher w: Martin Buber, P. A. Schilpp, M. Friedman (red.), Stuttgart, W. Kohlhammer Verlag, s. 479–507.
Google Scholar
Tarnowski J. (1980) Martin Buber – nauczyciel dialogu, „Znak”, nr 7 (313), s. 867–874.
Google Scholar
Theunissen M. (1977) Der Andere. Studien zur Sozialontologie der Gegewart, Berlin– New York, Walter de Gruyter.
Google Scholar
Tillmann J. (1972) Kritisch-dialogische Handlungsorientierung nach Martin Buber als pädagogisches Problem, Bochum, Ruhr–Universität.
Google Scholar
Walczak P. (2007) Wychowanie jako spotkanie, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Węgrzecki A. (1992) O poznawaniu drugiego człowieka, Kraków, Wydawnictwo PAT
Google Scholar
Yaron K. (1996) Martin Buber w: Myśliciele o wychowaniu, t. 1, Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar (red.), Warszawa, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, s. 145–159.
Google Scholar
Zielewska B. (2002) Dialog we współczesnej edukacji filozoficznej, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.