O badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnej

Auteurs

  • Helena Ostrowicka Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Mots-clés :

pedagogizacja, pedagogia, pedagogizm, Foucault

Résumé

Niniejszy esej jest głosem w dyskusji o pojęciu i badaniach zjawiska pedagogizacji. Zasadnicza część rozważań odnosi się do analiz pedagogizacji życia społecznego prowadzonych w optyce (post)foucaultowskiej. Autorka podkreśla znaczenie tematycznego numeru czasopisma „Societas/Communitas” dla wprowadzenia tej perspektywy badawczej na grunt rodzimych nauk społecznych. Artykuł kończy propozycja definicji pedagogizacji życia społecznego, która uwzględniałaby szersze zastosowanie pojęć pokrewnych — pedagogizmu i pedagogii.

Références

Chmaj L. (1938) Kierunki i prądy w pedagogice współczesnej, Warszawa-Wilno, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
View in Google Scholar

Chutorański M. (2013) Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
View in Google Scholar

Czyżewski M. (2013a) Polityki publiczne w optyce postfoucaultowskiej. Zarys perspektywy badawczej, w: Analiza polityki publicznej. Podejścia teoretyczno-metodologiczne, A. Wojciuk (red.), Warszawa, Wydawnictwo IBE, s.72-91.
View in Google Scholar

Czyżewski M. (2013b) W kręgu społecznej pedagogii, „Societas/Communitas” nr 2, s. 43-73.
View in Google Scholar

Czyżewski M., Marynowicz-Hetka E., Woroniecka G. (2013) (red.) Pedagogizacja życia społecznego, „Societas/Communitas” nr 2.
View in Google Scholar

„Educational Theory” (2008) nr 4 (48).
View in Google Scholar

Foucault M. (2000) Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Warszawa — Wrocław, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Foucault M. (2011) Narodziny biopolityki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Franczak K., Nowicka M. (2013) Narracje emancypacyjne w mediach — od afirmacji do krytyki, „Societas/Communitas” nr 2, s.117-140.
View in Google Scholar

Gajek K. (2013) Ujarzmianie kobiet. Feminizm i media, „Societas/Communitas” nr 2, s. 163-181.
View in Google Scholar

Granosik M. (2013) Pogranicza pedagogizacji — refleksje o wielowymiarowości procesów instytucjonalizacji na przykładzie pracy socjalnej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 97-116.
View in Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (1995) (red.) Racjonalność pedagogiki, Bydgoszcz, Wydawnictwo WSP.
View in Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (2003) Pedagogika pozytywistyczna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 196-219.
View in Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (2008) Pedagogika ogólna, Wrocław, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
View in Google Scholar

Höhne T. (2003) Pädagogik der Wissengesellschaft, transcipt, Bielefeld: transcript.
View in Google Scholar

Jarkiewicz A. (2013) Media i dylematyczność działania w obszarze pracy socjalnej z osobami „zaburzonymi psychicznie”, „Societas/Communitas” nr 2, s. 183-201.
View in Google Scholar

Kamińska I. (2013) Dyskurs ekspercki w obszarze pomocy społecznej na tle pedagogizacji medialnej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 203-222.
View in Google Scholar

Klus-Stańska D. (2007) Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1–2.
View in Google Scholar

Kob J. (1959) Die Rollenproblematik des Lehrerberufes, w: Soziologie der Schule, P. Heintz (red.), Köln – Opladen, Westdeutscher Verlag, s. 91-107.
View in Google Scholar

Kob J. (1963) Erziehung in Elternhaus und Schule. Eine sociologische Studie, Stuttgart, Ferdinand Enke.
View in Google Scholar

Kwieciński Z. (1878) Paradygmaty reform oświatowych. Szkic problematyki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania” t. 2, s. 53-62.
View in Google Scholar

Kwieciński Z. (1996) Edukacja do globalnego przetrwania, w: Tradycja i wyzwanie. Księga Pamiątkowa n a 75-lecie założenia S tudium Pedagogicznego UJ 1921-1996, K. Pacławska (red.), Kraków, s. 89-99.
View in Google Scholar

Kwieciński Z. (2004) Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 3, s. 15-27.
View in Google Scholar

Kwieciński Z. (2011) Pedagogizm — wariacje wokół rozumienia kategorii, „Przegląd Pedagogiczny” nr 1, s. 90-94.
View in Google Scholar

Malewski M. (2000) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
View in Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2013) Pedagogizacja życia społecznego w optyce społecznopedagogicznej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 75-96.
View in Google Scholar

Melosik Z. (1994) Poststrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta) w: Edukacja wobec zmiany społecznej, J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Poznań – Toruń, Wydawnictwo EDYTOR, s. 200-226.
View in Google Scholar

Męczkowska A. (2002) Strukturalizm, poststrukturalizm a problem pola dyscyplinowego pedagogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 4, s. 7-26.
View in Google Scholar

Musioł M. (2013) Pedagogizacja medialna rodziny, Katowice, Wydawnictwo UŚ.
View in Google Scholar

Nawroczyński B. (1987) Przymuszać czy wyzwalać?, w: B. Nawroczyński, Dzieła zebrane, wybór i przedmowa A. Mońka-Stanikowa, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 269-286.
View in Google Scholar

Ostrowicka H. (2010) Horyzont oczekiwań — z recepcji myśli Michela Foucaulta w badaniach pedagogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 3, s. 7-24.
View in Google Scholar

Pedagogika. Leksykon (2000) B. Milerski, B. Śliwerski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Simons M., Masschelein J. (2008) The governmentalization of learning and the assemblage of a learning apparatus, „Educational Theory” nr 4, s. 391-415.
View in Google Scholar

Smeyers P., Depaepe M. (2008) (red.) Educational Research: The Educationalisation of Social Problems, „Educational Research” nr 3, Springer Netherlands.
View in Google Scholar

Schelsky H. (1961) Anpassung oder Widerstand? Soziologische Bedanken zur Schulreform, Heidelberg, Quelle & Meyer.
View in Google Scholar

Stachowiak J. (2013) Pedagogizacja medialna i wzór „przedsiębiorcy samego siebie”, „Societas/Communitas” nr 2, s. 141-161.
View in Google Scholar

Szkudlarek T. (1997) Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania” t. 13, s. 167-199.
View in Google Scholar

Szmalenberg D. (2013) „Bariera pomagania”. Sztuka współczesna jako narzędzie pedagogizacji działań obywatelskich, „Societas/Communitas” nr 2, s. 223-244.
View in Google Scholar

Śliwerski B. (1998) Pedagogika analityczno-krytyczna Michela Foucaulta, „Społeczeństwo Otwarte” nr 1, s. 37-43.
View in Google Scholar

Wielka Encyklopedia PWN (2004) Tom 20, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Witkowski L. (1993) W kręgu pedagogiki radykalnej, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Toruń, Wydawnictwo EDYTOR, s. 200-239.
View in Google Scholar

Witosz B. (2011) Interakcyjny model relacji gatunku i dyskursu w przestrzeni komunikacyjnej, w: Gatunki mowy i ich ewaluacja. Tom 4: Gatunek a komunikacja społeczna, D. Ostaszewska, J. Przyklęk (red.), Katowice, Wydawnictwo UŚ, s. 23-33.
View in Google Scholar

Wołoszyn S. (1998) Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, Wydawnictwo Strzelec.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2015-09-30

Comment citer

Ostrowicka, H. (2015). O badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnej. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(1), 166–177. Consulté à l’adresse https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11301