O badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnej

Autor

  • Helena Ostrowicka Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Słowa kluczowe:

pedagogizacja, pedagogia, pedagogizm, Foucault

Abstrakt

Niniejszy esej jest głosem w dyskusji o pojęciu i badaniach zjawiska pedagogizacji. Zasadnicza część rozważań odnosi się do analiz pedagogizacji życia społecznego prowadzonych w optyce (post)foucaultowskiej. Autorka podkreśla znaczenie tematycznego numeru czasopisma „Societas/Communitas” dla wprowadzenia tej perspektywy badawczej na grunt rodzimych nauk społecznych. Artykuł kończy propozycja definicji pedagogizacji życia społecznego, która uwzględniałaby szersze zastosowanie pojęć pokrewnych — pedagogizmu i pedagogii.

Bibliografia

Chmaj L. (1938) Kierunki i prądy w pedagogice współczesnej, Warszawa-Wilno, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar

Chutorański M. (2013) Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
Google Scholar

Czyżewski M. (2013a) Polityki publiczne w optyce postfoucaultowskiej. Zarys perspektywy badawczej, w: Analiza polityki publicznej. Podejścia teoretyczno-metodologiczne, A. Wojciuk (red.), Warszawa, Wydawnictwo IBE, s.72-91.
Google Scholar

Czyżewski M. (2013b) W kręgu społecznej pedagogii, „Societas/Communitas” nr 2, s. 43-73.
Google Scholar

Czyżewski M., Marynowicz-Hetka E., Woroniecka G. (2013) (red.) Pedagogizacja życia społecznego, „Societas/Communitas” nr 2.
Google Scholar

„Educational Theory” (2008) nr 4 (48).
Google Scholar

Foucault M. (2000) Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Warszawa — Wrocław, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Foucault M. (2011) Narodziny biopolityki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Franczak K., Nowicka M. (2013) Narracje emancypacyjne w mediach — od afirmacji do krytyki, „Societas/Communitas” nr 2, s.117-140.
Google Scholar

Gajek K. (2013) Ujarzmianie kobiet. Feminizm i media, „Societas/Communitas” nr 2, s. 163-181.
Google Scholar

Granosik M. (2013) Pogranicza pedagogizacji — refleksje o wielowymiarowości procesów instytucjonalizacji na przykładzie pracy socjalnej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 97-116.
Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (1995) (red.) Racjonalność pedagogiki, Bydgoszcz, Wydawnictwo WSP.
Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (2003) Pedagogika pozytywistyczna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 196-219.
Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska T. (2008) Pedagogika ogólna, Wrocław, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Höhne T. (2003) Pädagogik der Wissengesellschaft, transcipt, Bielefeld: transcript.
Google Scholar

Jarkiewicz A. (2013) Media i dylematyczność działania w obszarze pracy socjalnej z osobami „zaburzonymi psychicznie”, „Societas/Communitas” nr 2, s. 183-201.
Google Scholar

Kamińska I. (2013) Dyskurs ekspercki w obszarze pomocy społecznej na tle pedagogizacji medialnej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 203-222.
Google Scholar

Klus-Stańska D. (2007) Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1–2.
Google Scholar

Kob J. (1959) Die Rollenproblematik des Lehrerberufes, w: Soziologie der Schule, P. Heintz (red.), Köln – Opladen, Westdeutscher Verlag, s. 91-107.
Google Scholar

Kob J. (1963) Erziehung in Elternhaus und Schule. Eine sociologische Studie, Stuttgart, Ferdinand Enke.
Google Scholar

Kwieciński Z. (1878) Paradygmaty reform oświatowych. Szkic problematyki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania” t. 2, s. 53-62.
Google Scholar

Kwieciński Z. (1996) Edukacja do globalnego przetrwania, w: Tradycja i wyzwanie. Księga Pamiątkowa n a 75-lecie założenia S tudium Pedagogicznego UJ 1921-1996, K. Pacławska (red.), Kraków, s. 89-99.
Google Scholar

Kwieciński Z. (2004) Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 3, s. 15-27.
Google Scholar

Kwieciński Z. (2011) Pedagogizm — wariacje wokół rozumienia kategorii, „Przegląd Pedagogiczny” nr 1, s. 90-94.
Google Scholar

Malewski M. (2000) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
Google Scholar

Marynowicz-Hetka E. (2013) Pedagogizacja życia społecznego w optyce społecznopedagogicznej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 75-96.
Google Scholar

Melosik Z. (1994) Poststrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta) w: Edukacja wobec zmiany społecznej, J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Poznań – Toruń, Wydawnictwo EDYTOR, s. 200-226.
Google Scholar

Męczkowska A. (2002) Strukturalizm, poststrukturalizm a problem pola dyscyplinowego pedagogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 4, s. 7-26.
Google Scholar

Musioł M. (2013) Pedagogizacja medialna rodziny, Katowice, Wydawnictwo UŚ.
Google Scholar

Nawroczyński B. (1987) Przymuszać czy wyzwalać?, w: B. Nawroczyński, Dzieła zebrane, wybór i przedmowa A. Mońka-Stanikowa, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 269-286.
Google Scholar

Ostrowicka H. (2010) Horyzont oczekiwań — z recepcji myśli Michela Foucaulta w badaniach pedagogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 3, s. 7-24.
Google Scholar

Pedagogika. Leksykon (2000) B. Milerski, B. Śliwerski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Simons M., Masschelein J. (2008) The governmentalization of learning and the assemblage of a learning apparatus, „Educational Theory” nr 4, s. 391-415.
Google Scholar

Smeyers P., Depaepe M. (2008) (red.) Educational Research: The Educationalisation of Social Problems, „Educational Research” nr 3, Springer Netherlands.
Google Scholar

Schelsky H. (1961) Anpassung oder Widerstand? Soziologische Bedanken zur Schulreform, Heidelberg, Quelle & Meyer.
Google Scholar

Stachowiak J. (2013) Pedagogizacja medialna i wzór „przedsiębiorcy samego siebie”, „Societas/Communitas” nr 2, s. 141-161.
Google Scholar

Szkudlarek T. (1997) Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania” t. 13, s. 167-199.
Google Scholar

Szmalenberg D. (2013) „Bariera pomagania”. Sztuka współczesna jako narzędzie pedagogizacji działań obywatelskich, „Societas/Communitas” nr 2, s. 223-244.
Google Scholar

Śliwerski B. (1998) Pedagogika analityczno-krytyczna Michela Foucaulta, „Społeczeństwo Otwarte” nr 1, s. 37-43.
Google Scholar

Wielka Encyklopedia PWN (2004) Tom 20, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Witkowski L. (1993) W kręgu pedagogiki radykalnej, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Toruń, Wydawnictwo EDYTOR, s. 200-239.
Google Scholar

Witosz B. (2011) Interakcyjny model relacji gatunku i dyskursu w przestrzeni komunikacyjnej, w: Gatunki mowy i ich ewaluacja. Tom 4: Gatunek a komunikacja społeczna, D. Ostaszewska, J. Przyklęk (red.), Katowice, Wydawnictwo UŚ, s. 23-33.
Google Scholar

Wołoszyn S. (1998) Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, Wydawnictwo Strzelec.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-09-30

Jak cytować

Ostrowicka, H. (2015). O badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnej. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(1), 166–177. Pobrano z https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11301