Świadomość cielesności ducha i duchowości ciała w procesie wychowywania człowieka. Opis w kontekście bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena oraz porządku wartości Maxa Schelera

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.07

Mots-clés :

wychowanie, wartości, ciało, gracja, duchowość, bioenergia

Résumé

Reprezentując holistyczną antropologię, Autorka opisuje w niniejszym tekście mechanizm zależności zachodzący pomiędzy wychowawczą intencją uzdolnienia człowieka do przeżyć duchowych oraz „przekazem” wartości wyższego rzędu a psychofizycznymi reakcjami ciała, które są na nie bezpośrednią odpowiedzią. Czyni to w oparciu o fenomenologiczną koncepcję wartości Maxa Schelera oraz teorię bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena. Pojęciem wiążącym ciało i umysł są emocje i uczucia, zaś pełna integracja i dojrzałość osobowości człowieka przejawia się (według Lowena) w gracji – rozumianej przez niego jako duchowe przeżywanie przyjemności.

Biographie de l'auteur

Krystyna Ablewicz, Uniwersytet Jagielloński

Ablewicz Krystyna – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracuje w Zakładzie Pedagogiki Szkolnej i Dydaktyki Akademickiej w Instytucie Pedagogiki. Z wykształcenia pedagog i psychoterapeuta w nurcie Gestalt, tutor. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół humanistycznych metod poznawania rzeczywistości (fenomenologia i hermeneutyka), humanistyczno-egzystencjalnej koncepcji pedagogiki (m.in.: filozofia dialogu, gestaltowska teoria komunikacji interpersonalnej i tworzenia relacji korektywnych) oraz rozwoju osobistego i społecznego pedagoga.

Références

Ablewicz K. (2003a) Badania hermeneutyczne w pedagogice w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. I, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar

Ablewicz K. (2003b) Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
View in Google Scholar

Berne E. (2010) W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, tłum. P. Izdebski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Bowlby J. (2007) Przywiązanie, tłum. M. Polaszewska-Nicke, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Gadamer H. G. (1993) Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Kraków, Wydawnictwo inter esse.
View in Google Scholar

Grzegołowska-Klarkowska H. J. (red.) (2015) Psychoanalityczne teorie rozwoju, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
View in Google Scholar

Hildebrand v. D. (1984) Fundamentalne postawy moralne w: Wobec wartości, D. v. Hildebrand, J. A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (red.), Poznań, „W drodze”, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów.
View in Google Scholar

Johnson S. M. (1994) Style charakteru, tłum. B. Mizia, Poznań, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.j.
View in Google Scholar

Kaplan L. J. (2014) Jedność i oddzielenie. Od niemowlęcia do odrębnej jednostki, tłum. M. Cierpisz, Koszalin, Centrum Pracy z Ciałem Joanna Olchowik.
View in Google Scholar

Karpowicz P. (2007) Terapia swego wewnętrznego dziecka, Warszawa, Eneteia.
View in Google Scholar

Lowen A. (1991) Duchowość ciała, tłum. S. Sikora, Warszawa, Agencja Wydawnicza Jacek Santorski &CO.
View in Google Scholar

Lowen A. (2012) Depresja i ciało. Biologiczne podstawy wiary i poczucia rzeczywistości, tłum. P. Luboński, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
View in Google Scholar

Lowen A. (2012) Język ciała. Jak ciało pokazuje osobowość. Fizyczna dynamika struktury ciała, tłum.: zespół, Koszalin, Ośrodek bioenergetycznej pracy z ciałem, pomocy i edukacji psychologicznej. Joanna Olchowik.
View in Google Scholar

Maslow A. (2013) Motywacja i osobowość, tłum. J. Radzicki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Miller A. (1995) Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie, tłum. N. Szymańska, Poznań, Media i Rodzina.
View in Google Scholar

Neill A. S. (1994) Nowa Summerhill, tłum. M. Duch, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
View in Google Scholar

Pierrakos J. C. (1970) The Energy Field of Man, „Energy and Character. The Journal of Bioenergetic Resaerch”, vol. 2, Abbotsbury, England.
View in Google Scholar

Rolewski J. (1999) Rozum, nauka, świat przeżywany. Studium filozofii późnego Husserla, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
View in Google Scholar

Santorski J. (oprac.) (1992) Organizm i orgazm. Podręcznik ćwiczeń. Bioenergetyka Lowena. Integrująca psychoterapia ciała Rosenberga. Medytacja i bieg transowy, Warszawa, Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
View in Google Scholar

Scheler M. (1975) Wybór pism w: Scheler, tłum. A. Węgrzecki, Warszawa, Wiedza Powszechna.
View in Google Scholar

Scheler M. (1997) Resentyment a moralność, tłum. J. Garewicz, Warszawa, Czytelnik.
View in Google Scholar

Schier K. (2014) Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
View in Google Scholar

Sills Ch., Fish S., Lapworth P. (1999) Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt, tłum. E. Bielawska-Batorowicz, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
View in Google Scholar

Stróżewski W. (1992) W kręgu wartości, Kraków, Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar

Sunderland M. (2019) Odwrócona relacja, tłum. A. Sawicka-Chrapkowicz, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar

Tischner J. (1984) Etyka wartości i nadziei w: D. v. Hildebrandt, J. A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner, Wobec wartości, Poznań, „W drodze”, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, s. 51–149.
View in Google Scholar

Węgrzecki A. (1975), Scheler, Warszawa, Wiedza Powszechna.
View in Google Scholar

Zinker J. (1991) Proces twórczy w terapii Gestalt. Materiały Laboratorium Psychoedukacji, opracowano na podstawie przekładu roboczego, Warszawa, Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
View in Google Scholar

Żłobicki W. (2009) Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju człowieka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Żurakowski B. (1998) Edukacja do wyboru wartości w: Tradycja i wyzwania. Edukacja. Niepodległość. Rozwój, (red. nauk.) K. Pacławska, Kraków, Universitas.
View in Google Scholar

https://peoplepill.com/people/wilhelm-reich/ [dostęp: 09.2020].
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2021-06-14

Comment citer

Ablewicz, K. (2021). Świadomość cielesności ducha i duchowości ciała w procesie wychowywania człowieka. Opis w kontekście bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena oraz porządku wartości Maxa Schelera. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 12(1), 88–109. https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.07