Childhood and Modernity: The Polish Reception of American Ideals, or a Few Remarks in the Margins of Sylwia Kuźma-Markowska’s book “Dziecko, rodzina i płeć w amerykańskich inicjatywach humanitarnych i filantropijnych w II Rzeczypospolitej”, Warszawa 2018, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.11.20Keywords:
childhood, “scientific philanthropy”, modernityAbstract
The studied monograph concerns attempts at the transfer of modern, American ideals of childhood and the paradigms and norms of family life to Poland. Protective and pedagogic activities based on the rules of “modern philanthropy” are presented in a very noteworthy way, although the author does not employ numerous valuable studies and theoretic and methodological conceptions from Polish scholars.
References
Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego, Sekcja Rękopisów, Archiwum Heleny Radlińskiej (zbiór w opracowywaniu).
Google Scholar
Bołdyrew A. (2018) Warunki i strategie działalności naukowej polskich akademiczek na niwie pedagogiki i psychologii w latach 1918–1939, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 4, s. 140–151.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.1710
Deleuze G. (2007) Postscriptum o społeczeństwach kontroli w: tenże, Negocjacje 1972–1990, tłum. M. Herer, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Google Scholar
Domańska E. (2017) Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 41–59.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.1.3
Fanon F. (1985) Wyklęty lud ziemi, tłum. H. Tygielska, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Kuźma-Markowska S. (2018) Dziecko, rodzina i płeć w amerykańskich inicjatywach humanitarnych i filantropijnych w II Rzeczypospolitej, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323533962
Ostrowicka H. (2015a) Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Ostrowicka H. (2015b) Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Pomorski J. (2017) Polityzacja/mitologizacja historii, czyli w czym neuronauka (i metodologia) może pomóc badaczowi historii najnowszej?, „Historia@Teoria”, nr 4, s. 15–42.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/ht.2017.6.4.02
Szlendak T. (2012) Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Theiss W. (2017) Udział Heleny Radlińskiej w europejskim ruchu społeczno-pedagogicznym (1918–1939), „Society Register”, nr 1, s. 153–166.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/sr.2017.1.1.13
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.